Gå til innhold
Arkivverket

[#19636] Ole Andreas Olsen Sæter


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg søker etter Ole Andreas Olsen Sæter. Han er ifølge Smøla bygdebok bnd. 9 f. 1831 fra Fåberg, men var innflyttet fra Strinda til Hitra, der han giftet seg den 28. mai 1855 med Henrikka Sivertsdtr. Børøysund. Det er der oppgitt at han oppholdt seg på Cesilienborg i Strinda prg.Har sjekket kirkebøkerne for Fåberg perioden rundt 1831 men finner ikke noen som heter Ole Andreas. Hans far er oppgitt å være Ole Andreassen. Kan også nevne at vaksinatøren hette Sevaldsen, vaks. 30 aug. 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Du har funnet rett Henrikka, Astrid. Ole døde i 1866 og de hadde i tilegg til Lina og Anna 2 barn til, Iver Olaus f. 1851 og Anton Laurits f. 1854. Disse har jeg infomasjon på. Jeg har letet både i kirkebøkerne både for Fåberg og Strinda men finner ikke noen som heter Ole Andreas og har en far som heter Ole Andreassen. Jeg hadde håpet på at vaksinatøren kan være til hjelp? Var det en som hette Sevaldsen som var vaksinatør i Fåberg på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Jeg tar opp dette temaet igjen med håp om å finne opphavet til Ole. Har sett i giftemålet til Ole og Henrikka og kan lese slik jeg tolker det at han da oppholdt seg på Aansnes i Hitra og var født i Cesilienborg i Strinda.Lenken til kirkebokside er her(nr. 19)LenkeKanskje kan vaksinatørens navn hjelpe? Han het Sevaldsen.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Jeg hadde håpet at noen her vært borti denne Sevaldsen, vaksinatøren. Grunnen til at jeg er så interessert i denne Sevaldsen, er at han er den eneste person som har ført det eneste kjente sikkre datoangivelse som er nermest Ole Andreas fødselsdato.Ole Andreas Olsen ble vaksinert 30.08.1832.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Tar opp denne tråden igjen da jeg ikveld har funnet nye opplysninger.En Ole Andreas Fremstad ble konfirmert i Ørland kirke 06.09.1844(Nr.20)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2389&idx_id=2389&uid=ny&idx_side=-237>LenkeHer får vi vite at han er født i Strinda 28.05.1830, foreldrene nevnes som Ole og Ane. En viktig opplysning her er at han er vaksinert av en Sevaldsen i 1834.En Ole Andreas Olsen Fremstad, 19 år, flytter i 1849 til Hitteren(Nr. 3, venstre side)LenkeI kirkeboka for Hitra for året 1849 finner vi Ole Andreas Olsen Fremstad i listene over innflyttede(Nr. 11)LenkeHer får vi bekreftet at det er samme person som ble konfirmert i 1844 i Ørland. Han var født i Strinda 28.05.1830, innflyttet fra Ørlandet og det oppgis at hensikten med innflyttingen var å ta seg i tjeneste. Det oppgis også oppholdsted som jeg leser som Bottenvig?Sannsynligheten for at jeg har funnet rett person er stor, men jeg mangler den siste lille opplysningen som bekrefter at dette er min 'Ole Andreas' som blir gift med Henrikka Sivertsdatter i 1855(Nr.19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Mye tyder på at Ole Andreas er oppvokst på Ørlandet da hans vaksinatør, Sevaldsen, er nevnt i kirkeboka for Ørland i 1834, der han er oppgitt at han har vaksinert noen barn fra gårder i Agdenes soknLenkeDet ser ikke ut som at Ole Andreas` sin vaksinasjon er registrert i kirkeboka.MVHRune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Har nå ikveld endelig funnet dåpen til Ole Andreas.Han var født 28.05.1829 på Lade i Strinda(se nr. 44)LenkeHans foreldre var enkemand? Ole Pedersen og Pige Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter, begge tjenestefolk på Ciesilienborg.Endelig etter mange års leting etter min tippoldefars opphav så har jeg funnet to nye tipptippoldeforeldre å legge til i slektstreet mitt:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.