Gå til innhold
Arkivverket

[#19639] En mistenkt barnefar og en utlagt barnefar


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Ved en dåp av et 'uekte barn' nr 17 1791 på Nes på Romerike blir en Soldat oppgitt til å være faren til barnet, en Lars Enersen. Til venstre i margen er det skrevet at en gift mann Lars Olsen var mistenkt som barnefar.Slik jeg har forstått reglene fra den gangen, så ble man straffet for leiermål, men soldater slapp straff første gang det skjedde. Derfor var det ikke uvanlig at soldater påtok seg farskapet mot en god betaling.I dette tilfellet har presten notert at han mistenkte en annen. Er det da naturlig å anse denne gifte mannen som barnefaren?Har noen av dere synspunkter på det.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er en utbredt misforståelse at soldater ikke ble straffet for leiermål. Les Kirkeby, Birger: Soldater og leiermål på 1600-tallet i Historisk Tidsskrift 2002, og du vil se at soldatene fikk sin militære straff, som ofte kunne være langt hardere enn den sivile straffen som den øvrige befolkningen var underlagt. Du bør i dette tilfelle altså gå gjennom både tingboksmaterialet samt de militære rettsprotokollene. Her bør du få avklart hvorvidt farskapet ble akseptert eller bestridt.Uansett, du kan ikke anse den gifte mannen som barnefar. Dersom du mener at det er berettiget tvil om hvem som virkelig er faren, er du kommet til veis ende på dette sporet og bør stoppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var en interessant artikkel det der. Selv ville jeg iallefall hatt betenkeligheter med å føre den gifte mannen som barnefar, uten å ha sett i rettsprotokoller og tingbøker.Jeg har selv en ane døpt i noenlunde samme tid på Frosta i Nord-Trøndelag: Ole Estensen døpt 1787 på Frosta. Hans mor var Guru Olsdatter Orsand, og utlagt barnefar var soldat Esten Eriksen fra Tolgens prestegjeld. Jeg må vel på Statsarkivet i Trondheim for å finne ut mer av dette? Den som skal søke etter slikt i Bergen må kanskje på Statsarkivet i Bergen, eller må man på Riksarkivet i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Før du går til tingbøkerne kan du vel først sjekke konfirmasjonen om hvem som står som far der.Står det et navn der så er stor sannsynlighet den som er skrevet som far er den 'riktige' far, da det som regel staten som har grepet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

det er ikke oppgitt foreldre ved konfirmasjon i denne kirkeboka. Men hvis jeg finner ekteskapet en gang så står det kanskje der. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I de kirkebøkene jeg har sett, så er det ikke oppgitt noen foreldre til konfirmanter før 1820. Et unntak er kirkebøker for Bergen, hvor faren faktisk sto oppgitt på konfirmanter i 1785 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.