Gå til innhold
Arkivverket

[#19640] Berg sogn, Husebykasen? Ole M. Larsen


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg leter etter en Ole M. Larsen fra Husebykasen? i Berg sogn. Jeg vet ikke om det finnes flere Berg sogn i Norge, men prøver meg her.Ole Larsen skal være far til Karoline Andrine Olsen fra Sem, Vestfold.Født 9/1 1880. døpt 11/2 Karoline Andrine Uægte Foreldre: arbeider Ole Mors(?) Larsen Husby?kasen, Berg sogn og Karoline Amalia Kavalliusdatter Eldre.Eneste av fadderene på Sem som jeg ikke kan finne på en av nabogårdene er :Gårdbruker Ole Hansen M....?Men om det er en slektning fra Berg aner jeg ikke.Ved Karoline Andrines vielse med Sven Henriksen i 1902, Brudens far: Dagarbeider Ole Larsen. (Det står ingenting der om hvor han var i fra.) Forlovere: Karl Johan Lauritzen og L.E. LarsenHvem er L.E. Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Det er sansynlig. Men hvis han var fra Fredrikshald, må han ha bodd på Husebykasen alerede i 1880, da det var stedsnavnet som ble oppgitt ved karoline Andrines fødsel.Er det noen som har tilgang til kirkebøker eller bygdebøker for Berg?-eller enda bedre, er det noen som har Ole i sine slektspapirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Solfrid!Her er en mulig Ole i 1865:LenkeDet finnes en bok om Huseby i Berg:Frydenlund, Vidar: Huseby Mellom eller Nordre i Berg i Østfold. Ole Olsen og Berthe Mathisdatter. Deres aner og etterkommere. 1990Som kanskje toucher inn på Husebykasene?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kasa (utskilt fra Huseby) skylds. 1845 og for 45 spd. avh. til Engebret Helgesen. Bruket hadde etter det flere eiere, deriblant Berg Fattigcommune?. Siden 1892 er Ole Larsen eier.Langsholt (utskilt fra Huseby) skylds. 1899 og avh. til nevnte Ole Larsen. Det er alt som står om Husebykasa i boka Kirker og Kirkegods i Berg av Ivar Sætrang 1915.Jeg finner i Gårdsmatrikkelen 1886 på Husebykasa en Lars Madsen som eier. Kan jo være faren ? Det er flere Husebygårder som alle er sterkt oppstykka. Jeg har tittet etter hva som står under disse i 'Bergboka' men ikke funnet noe eller noen som passer. Husebygårdene ligger langs E6 (Viksletta), ikke langt fra Svinesund.Gården Juver (Jufver-Gjuver) ligger i Rokke (nå Halden Komm.) helt opp mot grensa mot Rakkestad. I 1871 het eieren Hans Olsen som i 1892 solgte den til sin svigersønn Ludvig Hansen Velund. Plassen Jufver som Torunn linker til er nok en husmannsplass under hovedbølet. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk skal dere ha!Ole Larsen skal ha bodd der i 1880, men hvis ikke han eller hans far eiet stedet, så må det ha blitt leid?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Er det noen som kan bekrefte mellomnavnet til denne Ole M. Larsen?Jeg er ikke sikker på om det er rett sted å lete, men jeg tror det. Det var vanskelig å tyde skriften i kirkeboken, og den kan kanskje være flere sogn i Norge som heter Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid T.Stordalen Henriksen

Liv skrev at i gårdsmatrikkelen for 1886, het eieren av Husbykasa Lars Madsen.Fant bare 4 personer i 1865 som het dette.Her er en av kandidaterne, med en sønn som het Ole:LenkeJeg vet ikke hvem Ole som er riktig, og dermed ikke hvilken kommune jeg skal låne kirkebøker fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg har tenkt litt i natt.Noe jeg ikke har tenkt over før. Ole M. Larsen fra Berg Sogn, Husbykasen skal være far til Karoline Andrine f. 09.01.1880.Jeg har tatt det for gitt at Ole var i Vestfold 9 måneder før. Men det er ikke sikkert. For Karoline Andrine sin mor, Karoline Amalie Kavalliusdatter reiste fra Sverige (Berfendal,Bohuslen) 04.04.1877.Jeg har ikke funnet hennne i noen inflyttingslister i Sem, men hun kan jo selvfølgelig ha bodd i Østfold før hun kom til Vestfold.Men siden hun sansynligvis ikke har fått noen barn før 1880, og at det ikke finnes noen folketelling på dette tidspunktet, så går det ikke ann å finne dette ut. Hvis hun da ikke dukker opp som fadder i Østfold.Bare noen tanker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.