Gå til innhold
Arkivverket

[#19642] (Karl) Johan Johannesen Ekholm f. 1888 i Risør (til Sund i 1890 åra) til USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

(Karl) Johan Johannesen Ekholm (Meling) f. 1888 i Risør. Johan var sønn av Kari f. Brekke og Johannes Størksen. Kari var fra Brekke i Austevoll som den gang tilhørte Fitjar. Johannes var fra Tysnes. Foreldren bodde en tid i Risør, men flyttet til Eikholmen i Austevoll, daverende Sund sogn. Jeg har informasjon om at Johan ble gift med Severine Nilsdtr. Nese (Meling - Bømlo). Dette paret reiste trolig til Amerika og kan ha bosatt seg i Broklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når jeg prøver å benytte meg av den lenken som du oppgir får jeg melding om å oppgi username og passord. Finnes det en annen mulighet til å finne det du viser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var to som het Karl Johan og som var fra Eikholmen, og begge ble født ca 1888. Den ene som jeg har etterlyst reiste til USA ca 1925, mens den andre reiste sammen med foreldrene Johannes Monsen og Anna Endresdt. Eikholmen i ca 1892. Dette for at disse to ikke skal forveksles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vi ser jo at Severine skulle til sin mann Johan Eikholm, så dette må jo være de du spør om. Forsøk å sette inn et brukernavn og et passord. Databasen er gratis.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har lett etter dem en tid nå, men uten å finne dem. Kanskje andre kan gjøre et forsøk. Har litt dårlig tid nå. Fikk du registrert deg?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg fikk reg. meg og jeg fant de opplysningene som du viste til. Er det mulig å finne giftarmålet mellom Karl Johan og Severine? Det ser ut som om de var gift før de drog til USA. Forble de barnløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan de ha reist tilbake til Norge? Eller finnes dem i ft for 1930 (USA) eller senere? Jeg har et bilde av Karl Johan Ekholm og på baksiden av bildet står det. Johan Ekholm Meling. Det er krysset over det første fornavnet, så jeg antar at han bare brukte Johan som fornavn, men hva Meling står for vet jeg ikke. Det er mulig at konen hans Severine kom fra Meling på Bømlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut noe om Karl Johan Johannessen Eikholmen sitt giftar mål med Severine Meling fra Bømlo. Av brurebildet av desse to ser det ut som om dei var gift før dei reiste til USA. Her kallar Karl Johan seg for Johan Eikholm Meling. Er det nokon som kan gje meg info om dette paret: Severine (sina Nilsdtr. f. Nesse (Meling) og (Karl) Johan Eikholm Meling fødd i Risør ca 1888. Bodde i Austevoll i 1900. Sjå også Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp
LenkeSevrine Eikholm 38 år, gift, siste bosted: Austevold, Pårørende i Norge: Far: Nils Næsse, Bremnæs. Ankommer Ellis Island 21. aug 1923 med 'Bergen' - hun skulle til sin mann Johan Eikholm 130 eller 30 Madison Avenue Westfield New Jersey. Hun var 5 fot 7 tommer, lyst hår, blå øyne, født i Finaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

1930New Jersey, Union county, Garwood - 78 2nd AvenueJohn Eikholm - 41 år - gift - f. Norge - innv. 1922 - naturalisert - SnekkerSeverine Eikholm- kone - 43 år - f. Norge - innv. 1923 - ikke naturalisertEdna Eikholm - datter - 5 år - f. New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terke Aarland

Dette var meget interessante opplysninger. Jeg har søkt info om (Karl) Johan Eokholm i mange år uten å finne noe. Takk for info så langt. Kan hende det lar seg gjøre å finne ut noe mer om denne familien? Tror du det er mulig å finne 'obit' eller nekrologen for John Eikholm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner to Carl Ekholm som ble f. 11. og 13. mars 1888 og som døde h.h.v. i 1969 og i 1978. Kan en av dem være (Karl) Johan Eikholm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det finnes også en Edna Ekholm som ble født 13. okt. 1923 som dør i 1980, kan dette vere dotter til Severine og (Karl) Johan Ekholm (Eikholm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kva med Carl Ekholm f. 11. mars 1890 og d. 1967 Stemmer med at han er 2 år yngre enn kona. Lenke Denne er også oppgitt til siste bosted i New Jersey. Det same som i 1930, og same stat som ein truleg finn Severine si søster Anna g.m. Peter Horgen.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I ætteoga for Fagerbakke i Austevoll står det at (Karl) Johan Eikholm vart fødd i 1888 i Risør. Eg har ved fleire høve kome over at det ofte kan vere avvik i den alder som er oppgjev i Norge og den som er oppgjeve i USA. Så det kan tenkes at dette kan vere den rette karen. Likevel synes det ut som om han brukar navnet John ved FT for 1930. Det kan vere grunnar til at han benytta Carl ved seinare høve. Kan forresten nemna at søster til (Karl) Johan er oppgjeve med fødsels år i 1890. Eg ser ikkje bort frå at det er den rette staden i og med det er andre i slekta som budde på denne staden. Håper å få høyra meir om dette snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Dette er jo en gammel debatt, men likevel...Det stemmer at (Karl) Johan ble født i Risør 15.10.1888, døpt 22.12.1888. Her er fødselsen hans i kirkeboken:LenkeForeldre: Sømand Johannes Størksen og Karen f. Sakariassen Brekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.