Gå til innhold
Arkivverket

[#19644] Clemet Ellefsen Klemetvoll, Røros? Rennebu?


Gjest Marit Bergsrønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Bergsrønning

Søker etter Clemet Ellefsen Klemetvoll.Han blir gift før 1720? med Siren Olsdatter Glasmager f. 1680, gravl. 31.01.1779 på Røros. De fikk sønnen Ole, døpt 26.11.1721 som blir gift med Siri Jonsdatter Kuraas.På Røros finnes en Klemet Ellefsen gravl. 20.10.1737, 72 år. Hvis dette er vår er han født ca. 1665. Men hvor?I Familysearch finner jeg en Clemed Ellefsen f. 1664 Rennebu, Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du finner bergsknekt Clemmet Ellefsen 34 år i manntallet 1701 for Røros, men jeg kan ikke si at jeg i farten vet noe mer om ham enn dette.Clemmet Ellevsens kone står under Klemmetvoll i Rørosboka bind V angitt som Siri Olsdatter Glasmager. Det henvises til Rørosboka bind 3 side 68 - Østre Galåplass eller Galåa nordre. Hennes far sies der å være Ole Eriksen Glasmager (1665 - 1736). Han antas da å være sønn av Erik Glasmager Galåen i 1701. Men den sistes sønn Ole er ikke ham som døde i 1736.Kort sagt - Siri er er datter av Ole Erichsen Nordfjord i Galåen i 1701. Han døde i 1736 71 år som Ole Erichsen GALAAEN, og hans kone Sara Andersdatter i 1736 77 år. Disses barn heter - hvis de opptrer med etternavn - Galåen og ikke Glasmager. Den yngste av barna, Didrik Galåen, var en av forloverne da Ole Clemmetsen og Siren Jonsdatter giftet seg.Rørosboka bind V har en del Glasmager som skulle vært Galåen! Feilen ligger altså i bind 3.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Bergsrønning

Hei og takk for svar! Glasmager/Galåen er til forvirring, men jeg tror jeg har det nå.Men det var denne Clemet Ellefsen... Hvis han er 34 år i 1701 manntallet så stemmer jo det ganske godt med Klemet Ellefsen som blir gravlagt 20.10.1737. Noen ganger støter en på nøtter som ikke lar seg løse, men jeg håper noen kan ha opplysninger om hans fødsel og fødested.Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hvor de som har lagt inn opplysning om Clemed Ellefsen på Familysearch har sin opplysning fra skulle jeg gjerne ha visst. Kirkebøkene eksisterer først fra 1682, så dåpen har de ikke. Under gifte i kirkeboka finnes i 1696 Clemed Vangseng/Bruholt og Ingeborg Haland. I bygdeboka, bind 4, s. 680, er Ingeborg koblet sammen med Clemed Sjursen, f. ca. 1661.Nå hadde Sivert/Sjur Bruholt en bror som het Ellev, men han står det ikke noe mer om.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.