Gå til innhold
Arkivverket

[#19649] Anders Anderson og Gjertrud Olsdtr, Ft 1801 i Fardal i Sogndal


Gjest Terje Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sande

I Ft 1801 finner vi i Fardahl i Sogndahl prestegjeld husmannsfolkene Anders Andersen og Giertrud Olsdtr. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11420&variabel=0&postnr=2195&fulle=true&spraak=n>LenkeDe får i alle fall sønnen Ola LenkeEr det noen som kjenner bakgrunnen for merknadene om Maren Vangensten?Kan det være de som gifter seg her, selv om alderen hennes ikke stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Du har nok den 'rette' vigselen du har funnet. De som er vigde i Leikanger i denne perioden er alle registrert slik at mannen er 10 år eldre enn kvinnen. Bakgrunnen for merknaden om Maren Vangensteen var verre å finne. Jeg ser at det ble døpt ei jente Maren Wangensteen i Sogndal 4. mai 1800, så navnet Wangensteen var brukt i Sogndal på denne tiden og også senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Mange takk for opplysningen om hvordan alder ble registrert ved vielser i Leikanger i denne perioden. Det kan forklare et par andre 'tvilsomme' vielser eg har i denne perioden.Når det da er påpekt en feil er det lett å tro det kan være flere. Noen av merknadene for fødsler i Leikanger ser ok ut, men så er det en del andre som virker helt på jordet. For eksempel denne Lenke Kanskje denne Maren ikke har noe med denne fødselen å gjøre og at det bare har skjedd en forskyvning i data på et eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg tror du har rett i at det har skjedd en forskyvning av merknadene i databasen. Mandag skal jeg sjekke originalinnførselen i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det viser seg at det ikke finnes noen merknader i kirkeboken, så det er nok en feil i databasen. Her er innførselen i kirkeboken: 'D. 26de Febr. af Norums anex. Døbt 1 Drengebarn. Nom: Ole. Parent: Anders Andersen Lachehollet og Giertrud Olsdtr. Test: Jon Anbiørns. Fardahl, Lars Anders. Ølmem, Ole Olss. Næs, Ales JonsDr. Lachehollet, Bertha NielsDr. Fardahl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Enda en gang mange takk for oppklaring av uklarheter.Da gjenstår det å prøve å finne opphavet til Gjertrud og Anders. Selv om den digitaliserte versjonen av kirkeboken sier de er født og bor i Leikanger, tror eg det er vel så sannsynlig at de er fra Norum i Sogndal. På denne tiden omkranset vel Leikanger Sogndal både på vest og sydsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Her er en Anders Andersen fra Staaet i Norum anneks i Sogndal prestegjeld. Dette er trolig 'din' Anders.LenkeTingestad ligger i Leikanger prestegjeld, men jeg har ikke funnet noen Gjertrud Olsdtr. som kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Enig i at denne Anders ser svært sannsynlig ut både siden alderen passer helt og han har tilknytning til denne 'Ståen'. Kjenner du til dette navnet? Er det det samme som 'Fardalståen' som en finner blant annet i Ft 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ståen, Stået eller Fardalståen er nok det samme, og det stedet som på sognedialekten kalles 'Ståi'. Stedet ligger i 'sentrum' av Fardal mellom riksvegen og sjøen. Navnet brukes også idag og betyr vel et sted hvor en fortøyde eller tok inn båten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.