Gå til innhold
Arkivverket

[#19655] Anders Pedersen, Øra i Fredrikstad


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

Anders Pedersen var gift med Dorthe Andersdatter. De fikk barnene Berthe ca 1793, Anders ca 1795, Anne Cathrine ca 1797, Johanne ca 1801, Karen 1803 og Maria 1807. Anders hadde i tillegg sønnen Syver, f. ca 1789.Kjenner noen til hvor disse kom fra og hvem foreldrene var? Har funnet enkelte av barnas dåp, men finner ikke at noen av fadderne åpenbart er i familie, muligens Gullik Pedersen i 1803. Ellers synes flere av fadderne å bo hos tollkasserer Rosing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Familysearch og fant følgende barn: Under VRI (kirkebokavskrift)Anne Catharina dpt 10/4 1796 Glemmen, Anders Pedersen og Dorthea Andersdt.--Johanne dpt. 7/10 1798 og Marie dpt. 7/10 1798 Glemmen, samme foreldre,---.Så kommer den usikre delen: Anne Maria dpt.11/7 1790 Skjeberg, Anders Pedersen og Dorthe Andersdt.,--Marte dpt.15/12 1793 Skjeberg, moren nå Dorte.---Johanne dpt.14/11 1800 Fr.stad, moren Dorothea.---Karen dpt.12/6 1803 (muligens f.9/6 da det også sto oppført som dåp) Ø.Fr.stad, Dorothea,---NN f.16/2 og død 16/2 1806 Ø.Fr.stad. Dorothea---Maria dpt. 9/8 1807 Fr.stad, Anders Pedersen Øren og Dorothea Andersdt.---Grethe f.31/5-dpt.9/6 1811 Ø.Fr.stad.samme foreldre.Anders Pedersen er far hele tiden, men morens navn har litt forskjellig skrivemåte derfor skrev jeg hennes fornavn.Jeg vet jo ikke om det er samme paret i Skjeberg som i Fr.stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg forstår det slik at du har funnet de du mener er usikre også på Familysearch, jeg fant ikke alle de du nevner. Ser umiddelbart ut til at de som er født i Glemmen kan stemme, men jeg er ikke så sikker på de i Skjeberg. Jeg har i hvert fall noe utgangspunkt for videre leting. Det ser dermed ut til at du har spart meg for mye ekstra arbeide.Fant du noe på Syver, født ca 1789, benevnt i folketellingen 1801 som 13 år gammel og hans sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Egil Theie

HeiJeg har nå sjekket noe mer om Anders Pedersen og det ser ut som om Anders har vært både i Glemmen og Skjeberg. Anders Pedersen og Berthe Jensdatter trolover seg i Skjeberg i 1783. 29. des. 1785 døper de Syver i Skjeberg. Syver er i ft. 1801 oppgitt å være 13 år, altså f. ca 1789. I ft. 1807 oppgis han imidlertid å være 23 år. Anders gifter seg igjen i 1789 med Dorthe Andersdatter i Skjeberg.Det vil da stemme at Anders har en sønn, Syver, i et annet ekteskap. Jeg har en mistanke om at Anders er døpt 16.5.1756 som barn av Peder Toresen og Guri Olsdatter. Disse får også sønnen Gullik i 1752. Gullik synes å følge Anders (eller omvendt?) når det gjelder bosted og bor også senere i Fredrikstad. Han og konen er også fadder for Anders' barn.Peder toresen og Guri gifter seg i Skjeberg i 1748. Guri dør i 1761 og Peder gifter seg igjen med Karen Bjørnsdatter, Bjørnstad. Den foreløpige eneste Peder jeg har funnet som kan passe synes å være som sønn av Tore Arvesen ca 1710. Tore var gm. Anne Svendsdatter.Har noen opplysninger om noen av disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.