Gå til innhold
Arkivverket

[#19659] Leter etter aner fra Lillestrøm


Gjest Anita Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Mikkelsen

Heisann jeg er ny i gamet :o) Har i flere år lurt litt på å begynne men har liksom ikke kommet i gang... Dette er ikke helt lett, spesielt da etternavn ikke følger personene men man må lete etter fornavn. Det vår familie lurer mest på er hvem vår mor-mor er, hun giftet seg med Karl Martinsen som er født 1897 i Lillestrøm, hans far het Martin Johansen og var født i 1858. Vår mor-mor het Anna, det er det hele vi vet om henne.Vennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror kanskje jeg har funnet din morfar i 1900 ut fra de opplysninger som er gitt LenkeNår det gjelder din mormor - har du ingen i din famlie å spørre? Eldre slektninger sitter ofte inne med informasjon som er nyttig og nødvendig for å kunne gå videre. Du må på en måte finne ut omtrent når og hvor de giftet. I kirkeboka finnes navnet på hennes foreldre.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

For å finne ut noe om din mormor kan du låne mikrofilm fra Skedsmo på biblioteket. Spør om de har mikrofilmapperat. Du trenger lysningsbøker (kirkebok) 1919-1938. Start å lete litt før din eldste tante eller onkel ble født. De kan ha giftet seg etter første fødsel, men de fleste ble gift noen måneder før. Der skal du finne din mormors pikenavn og hennes fars navn og sannsynligvis hennes fødselsdag. Når du har disse opplysningene kan du søke på din mormors far folketellingen for 1900 her i Digitalarkivet. Hvis han var gift på det tidspunktet, finner du din oldemors navn. Så kan du søke på deres foreldre igjen både i 1900 og i 1865. Så må du lete videre i kirkebøkene etter vielser, konfirmasjon og dåp. Det er et tidkrevende arbeid, men utrolig morsomt. Her finner du oversikt over hvilke kirkebøker som er fra Skedsmo: [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-akershus.html#Skedsmo>LenkeEt godt hjelpemiddel er FamilySearch som er mormonernes databaser over slektstaveler og registrerte kirkebøker. De fleste finner noe der. Her er linken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips fra dere. :o)Jeg har desverre ikke noen slektninger igjen som kan hjelpe meg med opplysninger fra gammelt av. Så jeg startet nok med dette litt for sent..... Men da får jeg bare jobbe litt ekstra ....Nå bor jeg imidlertid på sørlandet, så jeg må vente litt for å komme meg på bibloteket i skedsmo.Linken du fant Astrid,den stemte, men så langt (kort)hadde jeg kommet allerede. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Du kan låne mikrofilm fra kirkebøkene på ditt lokale bibliotek på Sørlandet, hvis de har mikrofilmapperat. Ikke alle bibliotek har det. De hjelper deg med å vise hvordan du bruker det. Det er ikke vanskelig. Stor sett er et lett å finne forfedre bakover på 1800-tallet. Jeg var i samme situasjon som deg da jeg startet for noen år siden. Mine foreldre og alle onkler og tanter var døde. Jeg visste bare mine besteforeldres navn. Nå har jeg funnet aner tilbake til 1460 og mange spørsmål er besvart.Når døde de? Du kan også skrive til Lillestrøm kirke og spørre om graven eksisterer. Her finner du adresse etc: http://www.kirken.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Martinsen døde i 1986 og hans kone Anna i 1939 (Hun var gift en gang før hun giftet seg med min bestefar, i det ekteskapet fikk hun en datter.Faren til den datteren, giftet seg igjen han også, men han fikk ikke flere barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Da blir det litt vanskeligere. Hvis hun var skilt, giftet de seg vel neppe i kirken, mer sannsynlig hos sorenskriveren. Lokalavisen for Lillestrøm het Akershus Arbeiderblad. Der sto alltid lysninger før, samt at alle lysninger sto tidligere i Norsk Lysningsblad. Disse har de sikker kopi av på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Mange aviser er mikrofilmet og kan lånes på bibliotek, men det vet jeg lite om. Spør på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har fått følgende svar ang Norsk lysningsblad:Lov om utgivelse av en offentlig kungjørelsestidene ble vedtatt i 1882. Første årgang er 1883. Vedr. vielser kan jeg ikke svare deg. Du må evt. sjekke ut når denne Lov/forskrift opphørte. Bladet finnes ikke på mikrofilm hos oss. Universitetbiblioteket har sannsynmligvis den mest komplette serien bakover i tid, ta kontakt der.Ny lov om lysninger er av nyere dato, såpass vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt og snill du er! :O) Må bare si tusen, tusen takk for at du involverer deg og hjelper meg så masse.Jeg hadde faktisk ikke tenkt på det jeg...., at de ikke giftet seg i kirken. Men det gjorde de jo sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg håper du kommer du finner henne. Jeg tror at Akershus Arbeiderblad er mikrofilmet. Det er raskere å lete der enn i Norsk Lysningsblad, hvis de giftet seg i Lillestrømområdet. Jeg kan sende en mail til biblioteket på Jessheim. Jeg tror at de har den, men de har stengt idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Karl Marius Martinsen ble født 8 mars 1897 og døpt 5 sep 1897 (Skedsmo Klokkerbok 1896-1901 (Klok I 5A), Kort 2/10, Side 29, no 86)Du skriver at din mormor fikk en datter i sitt første ekteskap. Vet du når hun var født og hva hun het?Når er din mor født? Hvor?Hvis du ikke vil skrive dette her, kan du sende det direkte til meg på fetslekt@yahoo.noDag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes eldste datter het Svanhild Alvilde Augenie og jeg tror hun ble født i 1923. Og hennes yngste (altså min mor)het Inger -Johanne født i Lillestrøm i 1933 (13.02.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Svanhild Alice Eugenie Martinsen ble konfirmert i Lillestrøm kirke 9 oktober 1938. Født: 9 juli 1923 Gansdal, Fet Døpt: 9 sept 1923Bopel: Krokgt.Foreldre: Sagarb. Karl Marius Martinsen hustru Anne Marie f. HagenKilde: Skedsmo Klokkerbok III 4 (1926-1939) Kort 5/6, Side 141, no 59 I Fet Klokkerbok I 9 (1920-1934) Kort 1/6, Side 26, no 30 finner jeg følgende:Født: 9 juni 1923 Døpt: 9 sept 1923 Svanhild Alise Eugenie Foreldre: Sagarb. Olaf Kristiansen, ug, f 1902 Anne Marie Karlsen Hagen, f 1896I Fet Bygdebok bind 4, side 345 finner du mer om denne familien. Anne Marie skal være født i Sande, Vestfold. I følge folketellingen 1900 står det at hun er født på tellingsstedet, men jeg finner ingen Anne Marie døpt i 1896/1897.Her er Anne Marie i FT-1900 LenkeDerimot finner jeg Anne Marie konfirmert i Fet kirke 2 oktober 1910. Ref: Fet Klokkerbok 1907-1920 I8 Kort 4/6, Side 91, no 26 Anne Marie Hagen født 21/96 i Sande prestegjeld. døpt 31/5-96 Foreldre: Karl Hanssen og Anne Marie JohansdatterDet står mer om Karl Hansen sine aner i bygdeboka. Karl Hansen sine farfar, Peder Olsen født i 1781 er din 2 x tippoldefar og min 3 x tippoldefar!Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har fått svar fra biblioteket. De fjernlåner mikrofilm fra alle avisene, så det er en god mulighet hvis du fortsatt er interessert i å finne ekteskap nr. 2. Akershus Arbeiderblad er mikrofilmet. Den avisen heter Romerike blad nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det kan hende at lysning for denne vielsen står i Skedsmo Lysningsbok Hc0001 1919-1938.Men dessverre har jeg ikke kjøpt meg disse mikrofilmkortene selv ennå :-)Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå mye du har funnet ut Dag!! Nå ble jeg glad :o) Dette var virkelig morro. Vi har lurt så fælt på akkurat henne.TUSEN TAKK. ...og så kommer vi fra samme slekta da gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Heia

Her kommer flere slektsbånd. Karl Marinsen sin søster - Julie, gifter seg med Peder Olsen Heia. Peder er barnebarnet til Anton Edvart Mikaelsen og Anne Matea Pedersen, som er i slekt med Dag Hofsødegård. Julie og Peder er min manns besteforeldre.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NinaSå morro... Dette var jammen mer gøy enn jeg hadde trodd. :o) Det betyr at din mann er min 4-menning? eller 3-menning? Det går litt i surr med slektskapsforhold her... Må holde tunga rett i munnen skjønner jeg.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Til AnitaNå har du fått tilsendt over 200 personer som du er i slekt med. Men det er fortsatt mange igjen :-) Lykke til videre i din slektsforskning.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tusen takk Dag. Kjempefint !! Dette var helt utrolig. Så mange opplysninger på så kort tid... Ja, jeg kommer helt sikkert til å forske videre nå.. for dette var gøy.Det hadde vært morro å finne ut av etterkommere etter Hjalmar Karlsen f 1891 og Arnfin Karlsen f 1891 (brødrene til Anne-Marie Karlsen, min mormor) Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om de to ?... De er sønner av Karl Hansen Hagen f 1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Johansen f 1858 Josefine Johansen f 1858 Barn: Adolf,Inga,Ole,Julie,Sicilie,Gunda,og Karl Martinsen (min bestefar) Noen som har forsket i den slekta?Kanskje dere har flere opplysninger Nina?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiHjalmar er født 7 feb 1891 i Sande, døpt i Sande 10 5 1891. Konfirmert i Fet kirke 1 okt 1905. (Fet Kirkebok 1905-1914 Mini Fa0016, Kort 3/7, Side 80, no 16)Arnfin Olai er født 9 okt 1893 i Tollerud i Sande, døpt i Sande 26 des 1893. Konfirmert i Fet kirke 4 okt 1908. (Fet Kirkebok 1905-1914 Mini Fa0016, Kort 3/7, Side 91, no 8)Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.