Gå til innhold
Arkivverket

[#19661] Fredrikstad? Sigvard Amandus Nathanael Pettersen


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg sliter med å finne Sigvard Amandus Nathanael Pettersen fødsel i Fredrikstad. Han ble komfirmert i 1909, Nøtterøy i Vestfold.I kirkeboken ved konfirmasjon står det at han er født i Fredrikstad 2/5 1895.Hans søster Dagmar Wilhelmine/ Eva Dagmar f. 1897-1899 kan også være født i Fredrikstad.Ved hans søster (farmor Mimmi) sin fødsel i 1896(i Sverige)oppgis bostedsadressen : Myragaten 24, Fredrikstad. Folketellingen 1900, Nøtterøy: LenkeDet er mulig at hans mor Augusta Olsson var av reisende slekt, derfor er det mulig ikke Sigvart ble døpt?Se også tema 12750, 15375, 18497 og 19327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese henriksen

Jeg har det hefte som sangene til beravelsen står i. Utenpå står det:Ved maskinist Sigvart Krogh Pettersen`s Båre Torsdag den 19. mai 1960Hvor Krogh navnet kommer fra vet jeg ikke. Det er mulig hans kone het det før hun giftet seg.Jeg vet ikke, kanskje tok Sigvart dette navnet for å distansere seg til resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

En tanke slo meg : kan han være født i Sverige?-faren (Paul Amandus)reiste fra kone og ti barn i Strømstad -konen til faren (Emma A.)søkte om et betyg (står i Strømstad kirkebok 27/5 1895)for skilsmisse. Det vil si at hun må ha vist om at Sigvart skulle bli født/var født i 1895.Han ble født 2/5. Hvis han ble født i Fredrikstad, er det vel lite sansynlig at Emma A. fikk vite det , så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Marie Sandhaug

Kanskje Sigvard er født på Hvaler?? Jeg fant disse opplysningene i den såkalte 'svenskeinnvandringen til Østfold': Fisker Paul Amandus Pettersen f. 19.4.1849 flyttet til Hvaler - Tisler - med flyttedato 20.2.1876. Hensikt: Som eier af en del i Tisler og som fisker. Født i Hvalerøerne. Utflyttet 1873. (Det står ikke hvorfra han kom i 1876). Han kom sammen med Emma Augusta Christiansd. f. 19.05.1851, døbt i Lur sokn i Bohuslen. Hensikt: Som ektevidd til Paul Amandus Pettersen. De hadde også med seg en sønn, Albert Herbert Paulss. f. 27.10.1873, han var døbt i Tjärnö, Bohuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T.Stordalen Henriksen

Takk for svar Anne Marie!Paul Amandus giftet seg i Sverige, fikk 1. barn der, de neste 3 på Tisler.Så flyttet de til Strømstad.Tisammen fikk de 10 barn sammen før Paul Amandus stakk av fra familien en gang før 1895.Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på at han kan ha kommet tilbake til Tisler når 1 barn av neste kull kommer. Men i 1896 blir min farmor født i Seffle, Vermland. Da er bostedsadressen Myragaten 24, Fredrikstad.Jeg viste ikke at Paul Amandus eide noe av Tisler! Da må jeg prøve å finne ut når han evt. solgte den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Har fått en til å sjekke døbte i Hvaler 1895, man han fant ikke Sigvard der. Jeg har også sjekket Glemmen (det er ofte vanskelig vite forskjell på Glemmen og Fredrikstad), men fant ham ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Takk igjen! Det er en vanskelig nøtt dette med Sigvart og søsteren Dagmar Wilhelmine som muligens er født i Østfold eller Sverige. Min farmor somer født i Seffle er nok født på reise, da Paul Amandus hadde egen fraktebåt.Hun er født i Seffle des. 1896 og døpt i Kila mai 1897. Så de har nok reist på Seffle-kanal i Vermland. Her er noen av søskene: Ebba Konstanse,født 1899, døpt 1909.” konfirmert 1914. Hennes hjemmelige dåp er ikke stadfestet.”1899 Eva Dagmar, samme som Dagmar Wilhelmine?1901, Nelly , døpt 21 september 1917,konfirmert 30 sept. 19171903 8 novenber Astrid Eugenia døpt 21 sept. 1917 konfirmert 6 oktober 19181905 9 november Elvira Sofie døpt 21 desember 19171906 -08 Håkon Valdemar Valerius finner ikke dåp ellerkonfirmasjon. Han reiste til sjøs under krigen, giftet seg i england og ble boende der til sin død. 1909 konfirmerer Sigvart Amandus Nathanael seg, oppgir fødested Fredrikstad.Som du ser så døper disse barna seg relativt sent.Men siden Sigvart ved konfirmasjonen i 1909 oppgir fredrikstad som fødested,han må vel ha vist frem for presten noen dåpsattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.