Gå til innhold
Arkivverket

[#19662] Hvordan kan jeg finne Kari Andersen g. 30.11.1810 i Bragernes


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hei,Jeg har alle min tipp-tipp-tipp oldeforeldre på plass unntagen foreldrene til min tipp-tipp-oldemor Kari Andersen som giftet seg med Borgar Mikkelsen 30. nov 1810 i Bragernes kirke (i Drammen. Det står ikke foreldrenes navn i kirkeboka ved vielsen. Har så langt ikke lyktes å finne ut hvem hun var og hvem hennes foreldre var.Har funnet to kandidater i FT1801 på Bragernes, men hvordan jeg skal finne ut hvem av disse to de var eller om det var noen annen, det er det som er så vanskelig.Er det noen som kan hjelpe til? mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På slump søkte jeg i FT 1865 i Drammens omegn, og fant [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60712.wc2&variabel=0&postnr=3241&fulle=true&spraak=n>Lenke i Skoger enke og fattiglem Kari Andersdatter (77 år) som bodde sammen med bl.a. datteren Olava Borgersdatter (41). Og på FamilySearch (IGI) fant jeg Olava Borgersen, født 12.6.1825, døpt 11.9.1825 i Bragernes, med foreldre Borger Michelsen og Kari Andersdatter. Det meste taler vel for at dette er den riktige Kari.Hvor Kari var i FT 1801 gjenstår jo å finne ut, men fødselsåret hennes blir da ca. 1788. Det kan jo f.eks. være denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ovennevnte liste fra FT-1865 viser at Kari Andersdatter deler skjebne som fattiglem med Olea Andersdatter, listet opp rett etter Karis familie. Kanskje disse er søstre?I så fall er dette et interessant treff i FT-1801:LenkeHar du sjekket faddere til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Har nok mer tro på Ketil F. H.'s forslag i innlegg (3) enn mitt forslag i (2), ja, når det gjelder funn i FT 1801. Alderen på både Kari og Olea stemmer jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det noen av dere som vet hva 'Trende barn' betyr. Kan det være fosterbarn eller lign. Det kan ikke være deres barn da det eldste er 18 og faren 33 år og han og kona er begge i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Deres 3 barn. Det står nok i originalen på første barn med gjentagelsestegn under.Men jeg er enig med deg i at det på det eldste virker mer rimelig med hennes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Om alderen på den eldste datteren - innlegg (5) og (6): På FamilySearch finner jeg Anders Olsen og Gunnild Olsdatter som gifter seg i Bragernes 4.9.1790. (Der står ikke alder på noen av dem, men kirkeboken kan kanskje opplyse mer.) Hvis det er dem, så kan alderen på Anders være riktig i FT 1801, men datteren Anne kan enten ikke være deres felles datter, eller alderen hennes kan være oppgitt feil. Men i og med at hun står nevnt først av barna burde hun være eldst, og det er nesten ikke 'plass' til en eldre datter enn Kari på 11 år, dersom nr. 1 også skal være født i ekteskap. Siden det er begges første ekteskap, kan jo Anne være Gunnilds 'uekte' fra før ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.