Gå til innhold
Arkivverket

[#19665] Kari Johansdatter og Anders Johansen gifter seg i Romedal 07.11.1788


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Siden kirkebøkene fra Romedal er brent, blir det vanskelig å finne foreldre og forfedre til disse to. Jeg regner med at dette er de samme som er husmannsfolk på Togstad i Stange i 1801. Kari er født ca 1755 og Anders ca 1767. Det er trolig en feil i folketellinga for alle barna har jeg funnet med Kari og Anders som foreldre. Det første barnet er født i Romedal. Kari hadde vært gift før.Er det noen som vet noe om Anders og Karis fortid i Romedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kikket på FS og fant to Kari-er der som kunne passe med alder i fra Hedmark.1) fra Brandvold 1/11-1755hennes foreldre het Johan Olsen og Anne Povelsdtr din Kari har jo en datter Anne og en annen Johanne. Lenke 2) fra Vinger 18/5-1755med foreldre Johan Abrahamsen og Lisbet Johansdtr.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Kjellaug, glem FS i denne forbindelse. Den Kari som ble gift med Anders Johansen i Romedal 1788 er pige ved ekteskapet og altså ikke gift før! Hvis dette er samme folka er folketellinga 1801 helt feil. Ett barn i Romedal, Anne Marie og resten i Stange, men den Johanne som hendes barn stemmer ikke ,hun er heller ikke deres felles barn. Det blir noe å ta tak i her for å klargjøre ting, må sjekke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har sett grundig på kirkeboken fra Stange og har dåp og konfirmasjon på barna. Kari og Anders er ikke gift i Stange. Første barnet, Anne, er ikke døpt i Stange. Johanne er datter av Anders Johansen og Kari ”Togstadeie”, døpt 28. aug 1791, resten har Anders Johansen og Kari Johansdatter som foreldre. Så det er nok deres felles barn. Jeg søkte i FamilySearch på dette paret og fant et giftemål og en datter som stemmer bra med Anne i folketellingen, bortsett fra at det står at Kari hadde vært gift før og at de første barna er hennes. Det må være feil. Det var en Anders Johansen som giftet seg med Kari Jensdatter, men det er et annet par. Denne Kari og barnet hennes døde i barsel på et tidspunkt som utelater at hun kan være Kari Togstad.Jeg er ikke 100 % sikker på at dette Romedalparet er de jeg er på jakt etter, men siden Romedal er nabosognet og de fikk denne dattera Anne på ”riktig” tidspunkt er de sterke kandidater. Det er ingen Kari Johansdatter og Anders Johansen i Folketellinga for 1801 i Romedal, men jeg finner ei Anne Andersdatter som er i tjeneste der, og jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Anne i Stange.Det er en liten mulighet for at en eller begge blir nevnt i et skifte. Nå er det vel også et skattemanntall fra 1763 som er bevart. Her kan det være mulig å finne kandidater til fedrene Johan.Hans, hvis du har faddere til Anne Maria, vil jeg bli glad for å få det. Likeens hvis det står et gardsnavn ved vielsen.Takk til Kjellaug for at du søkte i FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Hei Kari, Har sjekket litt mer. Pige Kari Johansdatter Løchen gift 7/11-1788 Romedal med Ungkarl Anders Johanssen Løchen. Dermed kan hun ikke ha vært gift før! Så dette med hendes barn og 2. ekteskap er feil i 1801. Kirkebøkene viser klart deres felles barn: kun dåpsdatoer. 1)Anne Maria dpt.1/2-1789 Harstadstuen, Romedal. Fadd: Anders Olsen Slagsvold, Lars Syversen Jensbergstuen, Berte Latrsdtr.Berg, Clare Hansdtr. Løchen, Kari Rasmusdtr. Røne. 2)Johanne 28/8-1791 Togstadeie, Stange. 3)Elie 13/10-1793 Togstadeie, Stange 4)Johannes 10/1-1796 Togstadeie 5)Marthe 7/10-1798 Togstadeie 6)Anders |0/1-1802 Togstadeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk skal du ha, Hans. Løchen er et spor. Det er ingen søsken blandt fadderne, men det er ei fra Løchen. Jeg tror det finnes ei bygdebok fra Romedal. Jeg får kikke der på Løchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.