Gå til innhold
Arkivverket

[#19669] Conrad Biering f. 1652 - hvem kjenner til slekten ?


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Var han danske eller tysker ? Han var gift i Bergen 1682 i Bergen med Margrethe Schierenbech som hadde tyske foreldre. Er interessert, om noen vet noe om dem eller etterslekten.Mvh S. Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra Familysearch: Det fantes også en Peder Biering som fikk barn 1684 KK i Bergen.Christian Virtus Biering f.1655 Røros ble gift 1790??? med Marie f.1687 Røros.Nå er jo dette usikre opplysninger, men det ser iallfall ut som om det fantes flere Biering her enn Conrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg et ikke hvor Conrad Berring (Biering) kom fra, men han døde før sin kone Margrethe som døde 20.4.1739. De hadde disse barna døpt i Korskirken i Bergen: Gert, døpt 10.7.1683, død før sin mor. Michel, døpt 25.10 1685. Anne Catrine Conradsdatter, døpt 9.11.1686, død 1778.Gert bodde i Ytre Sogn, og jeg har 8 barn etter ham. Anne Katrine ble gift 1712 med lensmann i Granvin, Anders Hansson Lisebrekke (Vambheim), født 1690, druknet på fjorden 17.6.1751. De bodde på Bergo som de eide. Jeg har 6 barn etter dem.Kilder: Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen.Granvin i fortid og nutid av O. Olafsen, 1922.Granvin, Ulvik og Eidfjord, bygdesoga I, av Olav Kolltveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mine barnebarn har en god del med forfedre ved navn Biering, jeg har den første som kom til Norge, Eschild Jacobsen Biering, i følge :Kilde :Mølleropslekten i Norge av Nils Møllerop, s. 58. Død :1691 Kilde :Mølleropslekten i Norge av Nils Møllerop, s. 58. Notater :'Kom fra Danmark sammen med Stiftsbefalingsmann i Stavanger amt baron Ludvig Rosenkrantz, hvis sekretær han var. I 1680 konsumpsjonskontrollør. I 1689 havnefogd og inspektør ved trelasttienden.GiftAnne Olsdtr. (Ibsdtr.) 13.01.1680Gift : Margrete Simonsdtr.'Navnet Gert finnes også i denne slekten. Det er jo mulig at din Biering er en bror?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sol Haugland

Tusen takk alle sammen !! Jeg er overgitt over alle gode opplysninger jeg fikk. Så var Conrad Biering altså tysker !! fra nord-øst Tyskland. Har hatt 'magefølelse' for det, men nå er det altså dokumentert hvor fødestedet var. Både i Danmark og Tyskland skal navnet være et stedsnavn. Iflg. dokumentet arbeidet Conrad Biering blandt hanseatene på Tyskebryggen i Bergen, fra før hadde jeg opplysninger om at han bodde ved/ - og tilhørte Korskirken. Men bybrannen i 1702 er vel årsak til at familien forlot Bergen, kan jeg tenke meg. Mvh Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.