Gå til innhold
Arkivverket

[#19672] Hvem var Maren Elisabeth Seehus (f. Stavanger ca 1708) datter av?


Gjest Liv-Inger Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Maren var gift med løytnant/kaptein Just Henrik(von) Ely. I følge JHS Campbell og en del andre kilder jeg har funnet, var Maren datter av kjøpmann Jan Mortensen Seehus i Stavanger, gift med Maren Saxe. Men ved datteren Johanna Marias dåp i Stavanger domkrike 22. januar 1734 her på Digitalarkivet, står Maren oppført med Arvidd. under fars fornavn. Mange av dere der ute har drevet med famlien Ely. Har noen sjekket Marens opphav? Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Maren Jensdatter Saxe (1696-1752) fra Håland, Sola, var såvidt jeg vet g. (i 1720) m. kjøpmann i Koppervik, Morten Jansen Seehuusen (1678-1748) fra Bergen. Hvem er foreldre til den kjøpmann i Stavanger, Jan Mortensen Seehus som du nevner, Liv-Inger ?Morten's far, kjøpmann i Bergen, Jan Hansen Seehuusen (ca.1630-1722) fra Bredsten, Holstein, hadde en bror Morten (1629-1693) (rådmann i Stavanger 1672), g. Elisabeth Søfrensdatter Godtzen, men jeg kjenner ingen sønn Jan her. Er det her han hører hjemme, eller er det en forveksling ute og går ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har sett mye på Seehuusen slekta og her er det noen feil. Morten Jansen Seehus var gift med Maren Saxe og Jan Johansen (Jansen)Seehus var gift med Johanna Maria Pedersdatter Saxe. Jan og Johanna fikk datteren Maren Elisabeth som giftet seg med Just Henrich von Ely. Ellers vet jeg ikke om sekundærkildene har sjekket med kirkebøkene, men det ville jeg vel kunne tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det jeg har - fra andres slektstavler og bøker - er at Maren Elisabeth Jansd Seehus f. ca 1708 var gift med Just Henrik Erntsen (von) Ely. Marens mor skal ha vært Maren Pedersd Saxe (i 1. ekteskap g m oblt von Hübert), hun skal ha vært datter av Maren Sørensd Godsen (09.12.1634-18.06.1690) og Peder Pedersen Saxe, toller i Stavanger, død 15.01.1696. Marens far skal ha vært Jan Jansen Seehus (1671?-11.08.1732), kjøpmann i Stavanger og sønn av Jan (Johan) Seehusen, ca 1640 - 1722 fra Bredstedt i Holstein. Om Jan og Morten begge var sønner av Jan (Johan) Seehusen, vet jeg ikke. Men i 1686 finnes Johan, Berent, Jan og Morten Seehusen som koppskattbetalere.Her ble det flere spørsmål enn det jeg opprinnelig hadde (og det blir det jo vanligvis): Hvorfor er den førstnevnte Maren ført med patronymikon Arvidd. ved den ene datterens dåp i avskriften av kirkeboka som ligger her på DA? Arvid Seehus har jeg ikke funnet noen steder, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Maren Elisabeth var født i 1708 og døpt 13 apr 1708. Moren var Johanna Maria Pedersdatter Saxe (dattter av Peder Pedersen Saxe og Maren Søfrensdatter Godtzen, etter de opplysninger som jeg har. Maren er i alle fall datter av Jan Johansen (Jansen) Seehus som var sønn av Johan (Jan) Seehuusen og Dirichia Engelmans. Derom du tar kontakt kan jeg sende deg en slektstavle av slekten Seehuusen, da kan du kontkte meg på olillega@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Simon! Jeg kan opplyse om at Johan (Jan) Hansen Seehuusen - Johan er det navn som er oftest burkt- var gift to ganger og at han til sammen hadde 16 barn. Han hadde minst 6 barn i det første ekteskapet og 10 i det andre ekteskapet. Jan-sønn av Johan- flyttet forøvrig fra Bergen og tok borgerbrev i Stavanger i 1708. Jan er ikke far til alle barna som er oppført i oversikten din Simom, men det er jo nevnt en usikkerhet på noen. Jan og Johanna Maria hadde seks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Tusen takk skal dere ha, Øystein og Simon. Dette ga både en ny bekreftelse på at hos Campbell står det mye rart og en avklaring av hvem Marens opphav var (men intet svar på mitt opprinnelig spørsmål om den merkelige innføringen Arviddtr). Jeg kommer tilbake til deg, Øystein, med e-post, ved en senere anledning. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Liv-Inger: Jeg har sett mye på slekten Seehuusen, men kan ikke huske at jeg har sett noen Arvidd, i alle fall ikke blant de første generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Jeg har dobbeltsjekket mikrofiche av kirkebøkene for Stavanger, og det ser ut til at innføringen av patronym 'Arvidd.' skyldes lesefeil. Kirkeboken og dermed bildet er uklart, men antagelig skal innføringen lyde: 'D. 22. January: Velædle Hr. Leutenant Just Ely oc Mad. Maren Seehuus, Deris Datter ..'Bildet er altfor uklart til at jeg våger å prøve å tyde hvem som var faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.