Gå til innhold
Arkivverket

[#19673] Hei USA detektiver !! Det stopper opp for meg.


Gjest Terje Oprann
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Oprann

Ser at det er mange gode hjelpere her, og nu har det stoppet opp for meg. Jeg kan ikke nok om søking i US censuser osv. (Kan ikke lage lenker heller) Det gjelder søk etter emigrert slekt til USA. To av min bestefars brødre utvandret til USA fra husmannsplassen 'Upprand' i Mo prestegjeld i Skafså i Telemark. Plassnavnet Upprand blev/blir også skrevet som Oprann - Opprand - Opran oa.1. Halvor Olavson Upprand født 24/3-1869 skal ha emigrert i 1887, 18 år gammel. Hva han kalte seg vites ikke.2. Tarjei Olavson Upprand født 8/10-1881 gikk til sjøs og kom i 1905 i land i Houston Tx. og bosatte seg i staten. Han kalte seg Torger Opran, og hans etterkommere kjennes. Hans barnebarn kan huske at han en gang fikk brev fra en 'nevø' i Minnesota. Noe annet vet de ikke.Disse to brødrene hadde familie i statene fra før, da 3 av deres fars brødre fra husmannsplassen Paradis i Mo hadde emigrert tidligere. Disse var:1. Gunnar (Gunder) Halvorson Paradis født 3/10-1828, med hustru Anne Knutsdatter samt fosterdatter Anne Eivindsdatter født i 1853 er skrevet utvandret i 1867.2. Jon (John) Halvorson Paradis født 10/3-1833. Han var omfarende skomaker da han blev skrevet utvandret etter 1866 (Kansje 1867?) Han var ungkar i 1865 tellingen.3. Eivind (Evend) Halvorson Paradis født 1843 med hustru Anne Jonsdatter født 1850, og med barna Anne født 1871, Jon født 1873,og Halvard født 1877 er skrevet utvandret til Houston i 1878. Det er nok å forstå som Houston County i Minnesota.Jeg finner Opprand i 1920 tellingen i Minnesota,og Oprand i 1930 tellingen i Montana,men det klaffer ikke med alder eller fødested.Som 'John Halvorson' har jeg i 1880 tellingen for Iowa ,Bristol,Worth, funnet en John Halvorson 47(født ca 1833) med hustru Mary A. Halvorson 45 født i Norge, og med 2 barn begge født i USA. Men hvordan få han sjekket opp ?.Vel dette var alt jeg hadde på hjertet. Kan det være at noen syns dette ser spennende ut ?.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lenke lager du slik: Du har en side oppe og den vil du lage lenke til så vi kan klikke på,gå da opp på adresselinjen øverst -klikk på den til den blir blå (muligens andre farger)videre klikker du på Rediger og da klikker du på klipp ut. Gå så inn på det tema i Debatt som som du ønsker-klikk på blyanten -skriv hva du vil og gå da opp på Rediger og klikk på Lim inn. Si da Simsala bim! Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Enda enklere:Høyreklikk på adresselinja, (den med http: osv), venstreklikk på kopier (eller klipp ut), da er adressen i utklippsboka.Når du skriver innlegg, høyreklikker du der du vil ha lenka, venstreklikker på lim inn, sier hokus pokus, og der er den. Hele adressen vises, men når innlegget kommer på plass står det 'lenke'-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Jan Peter og Sigbjørn. Tusen takk så langt. Følte meg dum da emigrerte over Oslo kom opp. Trodde jeg hadde sjekket det som var av emigrantlister. Takk,takk for : Sim sala bim ...TerjeHei Olaf Det blir vist både Sim sale bim og Hokus pokus her ser det ut for. Håper vi ikke flyr i lufta alle mann snart, he he. Takk.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Terje -Det er ikke mye jeg har klart å finne om dem du nevner, men i 1880-Census finnes i Fossum, Polk, Minnesota en 51 år gammel 'Shoemaker' John Halvorson født i Norge - og i Houston, Houston, Minnesota en Gunder Halvorsen, 51 år gammel farmer f. i Norge, gift med Anna på 55, f. i Norge. Alder/fødselsår kan gjerne avvike noen år i disse tellingene.I 1900 finnes det også i Houston Township, Houston Co. en Evan Halvorson f. jan. 1845. Her får jeg bare opp venstre halvdel av siden i protokollen, men får med at han er gift med Anna f. des. 1850 og de har barna Halvor f. apr. 1876, Julia f. jan. 1880, Edvard f. jan. 1883, Sophia f. okt. 1888 og Alfred f. okt. 1891.Den Tarjei (ført som Togger) du nevner bor i 1930 i Forth Worth, Tarrant, Texas med kona Christina og Togger jr., - men her hadde du jo ettersekten.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920 ser jeg at Alfred på 28 bor sammen med moren Anna, som da er enke. Her ser vi også at hun immigrerte i 1878. Her bor og en niese av Alfred; Grace Larson.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Arne Dette ser lovende ut.Spesielt om Evan Halvorson. Noen unøyaktigeter mht f.år, men vel verdt å gå videre på. At de to eldste barna er ute av redet er jo bare naturlig. Når det gjelder Gunder`s Anna, så skal jeg prøve å få tatt rede på fødselsåret hennes. Ser at du er inne mens jeg skriver. Når Anna emigr. i 1878 har vi nok rette slekten. Du har ikke lenker vel ? I alle fall, tusen takk for hjelpen så langtMvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Jeg kommer ikke lenger enn til HULL i England med Halvor Uprand. Er det noen som vet om nettsted med passasjerlister for båter som ankom New York i 1887 ?. Biletten hans fra Oslo var forhåndsbetalt og han hadde destinasjon : Houston, Minn.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Terje.Det har nok stoppet opp for meg også når det gjelder å finne flere av disse du søker. Finner heller ikke Alfred igjen i 1930. Glemte å nevne at han var ugift i 1920. Ser ellers at en Gunder Halvorsen kjøpte seg land i 1876. Her kan du få opp skjøtet og ta en utskrift, om du ønsker. (Forsøker med en link her, men det er mulig du får opp en annen side enn den jeg ser. Håper det går bra): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei igjen Arne. Hjertelig takk for linken. Selv om den ikke kom opp på rette siden, så fant jeg fram, og nu ligger den i 'favoritter'. Ser der er flere Halvors/e/on med fornavn Evend. Kan det være samme mann som har kjøpt land flere plasser ?, eller plukket du ut den ene fordi den var fra Houston?. Jeg spør fordi jeg må lære meg tenkemåten. terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei - jeg beklager dette med lenken. Den virket en stund etter jeg la den inn, men det var nok lagt inn en tidbegrensning der. Regnet med at du ville finne frem uansett via den lenken til Land Patent Search som kom opp, og det gikk jo greit.Det som gjorde at jeg heftet meg med Gunder var som du sier at han var bosatt i Houston, og vi vet ifølge 1880-tellingen at han da var farmer der. Men helt sikre på at det er 'din' Gunder kan vi vel ikke være. Noen Evend klarer jeg ikke å finne, men ser at det finnes flere Even, og finner du en av dem bosatt i Houston så bør du vel notere deg det, i det minste.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.