Gå til innhold
Arkivverket

[#19675] Jordemoder Anna Judithe Holst


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Hei Tore Kristiansen,Vet ikke hvem hun var og når hun ble f.ca.1770. Hun ble viet 4.jan.1793 i Garnisons kirken København med Grenader Johann Jacob Muusmann og samme sted 2.maj 1795 med Carl Friedrich Knobloch/Knoblauch(men det har du vel).Denne Muusmann spøker, Anna Judithe kan da ikke ha vært gift med han rett lenge, vet ikke når han døde, men Johann Jacob Muusman var med i dåp til en av mine aner:Margrethe Cathrine 28.maj 1784 i Garnison (Tyske) København datter af Musketer i Sjællandske Reg. 8 Comp. Christian Abel/Appel og Charlotte Wenzel.Da det stopper helt opp her med å finne aner bakover på den gren, har jeg forsøkt å lete opp fadderne, for å finne evt.sammenfall - så langt uten resultat. Margrethe Cathrine Abel hadde også en Jens og Niels Holst med til sine barns dåp i 1806 og 1813.Har ikke arbeidet så veldig lenge med den gren, men min gml.nå 82 årige mor i Danmark har forsket i en menneskealder og sittet på arkiverne(uten å ha klart å komme videre med de her), har overtatt hendes notatsbøker som jeg må igennom, kanskje der kan dukke noe mer opp.Vdr.Johan Jacob Muusmann har mor notert 'Kukkenbager' (Konditor). I FT:1787: Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Borgergade 112, 488, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Johann Jacob Mussmand, 35, Gift, Mand, Grennadeer ved Nordiske Liv Regiment, Dorethea Elisabeth, 38, Gift, Kone, , Heinrick David, 10, Ugift, Søn, , Sophie Elisabeth, 11, Ugift, Datter, , Sophie Dorethea, 9, Ugift, Datter, ,Endelig til slutt i en Årbog for slektsforskere 'Hvem Forsker Hvad' fra 1999, som min mor abonn. på søger en:Tero Tulkki i Helsinki - Finland e-mail: tero.tulkki alfakrøll helsinki.fi (skriv på engelsk eller dansk)Arbejdsområde: Slægten Knoblauch/Kobloch/Knoblock/Knobblock/Muoniovaara/Sarros i Norge, Finland og Sverige.Søges: Alle oplysninger om Carl Friedrich Knoblauch/Knobloch, Anne Judithe Muusman (Født Holst), Hans Friedrich Knobloch og deres slægtninge.Endvidere skriver han: Carl Friedrich og Anne Judithe ble iflg. IGI g. 2.maj 1795 i Garnisons Sogn, København. Carl Friedrich f. ca. 1765 i Sachsen, 'hautboist' og havde tilsyneladende indimellem været organist. Anne Judithe Holst f. ca. 1770 (fødested ukendt), hun var iflg. IGI blevet g. 4.jan. 1793 i Garnisons Sogn København, med Johan Jacob Muusman, som i henhold til andre oplysninger var 'konditor'. IGI har oplysninger om andre med navnet Muusman og Knoblauch i Garnisons Sogn.Carl Friedrich og Anne Judithe flyttede ca. 1798/1799 til Kristiansund, Norge, hvor Carl Fredrik var første musiker og også 'Tollbetjent'. Anne Judithe var jordemoder i Kristiansund. Carl Friedrich og Anne Judithe fik følgende børn:Charlotte Elisabeth/Karoline Elisabeth f.ca.1798 (sted ukendt), Fredrikke Augusta f.15.jan.1800 i Kristiansund, Wilhelmine, Carl Ferdinand, Fredrik Vilhelm, Amalie, Ludvig og Gustav Adolf (født 1813). I FT:1801 for Norge, Kragerö, Store Kirkebugte, 39 år gl. ugift 'Toldskriver' Hans Fridrich Knobloch. Er han beslægtet med Carl Friedrich Knobloch? Jeg vil være taknemmelig for enhver hjælp og alle oplsyninger!Det er det jeg har så langt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Takk for opplysningene, Bente!Kuchenbager Johan Jacob Muusmann døde i Garnisons sogn (Die Deutsche Gemeinde) i februar 1795. Jeg var på Landsarkivet på Sjælland i København for et par år siden og så i kirkebøkene og fant ham der. Det er også et skifte etter ham, fant jeg i et register, men da jeg bare hadde en dag i København og også skulle til Rigsarkivet for å lete i militærrullene, hadde jeg ikke tid til å be om å få se hele skiftet.Jeg fant ikke Anna Juditha Holst som døpt i Garnisons Sogn fra 1766-1772, verken i den danske eller tyske menigheten. Det er alt jeg vet om hennes bakgrunn. Men siden hun er tjenestepige i København ved folketellingen i 1787, bør hun vel komme fra København eller området omkring? Jeg har ikke hatt tid til å dra til København igjen for å lete i de andre sognene.Takk for opplysningene om Tero Tulkki, og jeg skal kontakte ham. Det kan se ut til at hans opplysninger er hentet fra en genealog i Kristiansund hvis samlinger nå er avlevert til Kristiansund folkebibliotek, E. Thurn Christensens samlinger.Jeg vet ikke om Hans Friedrich Knobloch i Kragerø er beslektet med Carl Friedrich, for det eneste jeg fant på CF Knobloch var at han ble vervet i 1792 for en periode på 8 år som hautboist. Da var det 5 minutter til Rigsarkivet stengte, og jeg fikk ikke fulgt opp opplysningen. I 'Kartotek over underofficerer og spillemænd' på Rigsarkivet, FOARK, fant jeg flere med navn Knobloch som var 'Hoboist'. Friedrich 1799-1807; Joh. Frieder. 1787-1800; Wentzel 1766-1772. I Osv. Mellbyes bok om tollere i Norge er det 4 innførsler om Knobloch. CF, HF og CFs sønn og sønnesønn som i perioder var røyerter (tollrorskarer) i Hammerfest. Knobloch er, så vidt jeg har skjønt, ikke et uvanlig navn i mellom-Europa, slik Holst ikke er et uvanlig navn i Danmark.Vi får holde kontakten slik at vi kanskje kan hjelpe hverandre videre? Min epostadresse er: tore@kristiansen.tcMvh Tore Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.