Gå til innhold
Arkivverket

[#19676] Bendik Hansen f 17 ? Norderhov


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Bendik Hansen som bodde i Norderhov i Buskerud som voksen. Han er blant mine aner. Det jeg vet om han og hans familie.Han ble trolovet Dom Quli 1730 med Helge Botolfsdatter( hennes foreldre Botolf Olsen og Aase Halvorsdatter). De ble gift 9.p.trinit. 1730 i Lunner anneks av Norderhov. Deres barn:1)Erik Bendiksen Døpt: 17.p.trin. 1730 Faddere: Tore Hansen,Jacob Bothelsen, Kari Rud og Asle Haugeland.2)Erik Bendiksen.Døpt: 06.01.1733. Faddere Christopher Bergerud, Jacob Botolvsen, Guri Støveren, Guri Berhelsdatter eller Bothelsdatter, Guri Bendiksdatter. Famien bodde i Jonsrud.3)Karen Bendiksdatter. Døpt: 05.01.1736. Faddere: Anne Evensdatter, Knut Hansen, Kjersti Garnamo, Maren Sesrud, Anne Botolfsdatter. Døpt i Lunner anneks.4)Gunvald Bendiksen. Døpt: 11.05(Dom Rogate) 1738 i Haug anneks. Faddere: Mons Larsen, Jon Svendsen, Randi Larsdatter, Trond Tollefsen og Anne Botolfsdatter.Trolovet og gift 1: 11.10.1761 i Lunner anneks, med Ane Maria Jacobsdatter. Forlovere:Ola Funkalsrud og Jens Livalla. De ble gift Dom Sexagesima 1762. Regner med at det er den samme som ble døpt i 1738.Trolovet og gift 2: 25.10.1788 med Goro Thorsdatter, og forloverne var: Erik Andersen og Ole Ingebrigtsen som begge var husmenn under Sørum. Barn:-Bendik Gunvaldsen. Døpt: 07.08.1791, men da har moren fått navnet Goro Pedersdatter. Gunvald ble ikke gift med noen Goro Pedersdatter i Norderhov 1789-91. De var husmannsfolk i Flescherud i 1801, og i Mars 1801 døde Gunvald. De er blant mine aner.5)Ragnhild Bendiksdatter. Døpt: 31.03.1741. Faddere: Guri Bottolfsdatter, Anna Bottolfsdatter. Her var resten uforståelig. Døpt i Haugs anneks.6)Kirsti Bendiksdatter. Døpt: 15.04.1743. Faddere: Amund Mickelsen, Truls Olsen, Gunnil Joensdatter, Sidsil og Christin Joensdøtre.7)Hans Bendiksen. Døpt: 19.02.1746. Faddere: Jacob Bottolfsen, Gaute Isachsen, Barbra Medseter, Bendigt Vigumvatne(???), Aase Bottolfsdatter.8)Aase Bendiksdatter. Døpt: Dom sexages 1748, og familen bodde da i Røreje. Faddere: Hans Hansen,Ole Knutsen, Barbra Kittelsbye, Berit Knutsdatter, Kirsten? Family Search skriver at dette barnets far var Bendik Knutsen, men moren er Helge Botolfsdatter der også.9)Bodil Bendiksdatter. Døpt: 1.p.trinit. 1752.Nå ser det ut til at familien bodde i Haltrud(??). Faddere: Tor Rosbyn, Berit Bjørnsdatter, Berit Olsdatter, Marit Knutsdatter, Elling?10)Anne Bendiksdatter. Døpt: 22.08.1756. Faddere: Gulbrand Helgesen, Torald Persen(???), Ragnhild Sigursdatter, Else Holgesdatter, Botel Ellingsdatter.Vet jo at alle faddere som heter Botolvsen eller Botolvsdatter var søsken av moren Helge Botolfsdatter, men hvem var de andre fadderne? Var noen av dem søsken av Bendik Hansen? Her er jo både Knut Hansen, Hans Hansen og Tore Hansen blant fadderne og søsken av moren Helge var jo brukt som faddere, så da kunne vel noen av Bendiks søsken være det også. Ellers er også en Anders Hansen og en Torchild Hansen å finne i Kittelsby hvor Bendik Hansen bodde ved forlovelsen i 1730. Var disse brødre av Bendik Hansen? Hvem var Bendiks foreldre og aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden kirkebøkene for Norderhov starter 1704 så regner jeg med at du har sjekket om han kan være født der etter det.Ellers så kan du jo låne: Ringerikske slekter, som består av 3 bind. Jeg vet ikke hvilket av bindene som inneholder Norderhov, Lunder og Haug. Kanskje du kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har trålet kirkebøkene for Norderhov fra 1704 til og med 1711 for å eventuelt finne Bendik Hansen som døpt, uten å finne noe. For sikkerhets skyld har jeg til og med sett disse årene 2 ganger. Siden han ble gift i 1730 er det lite sannsynlig at han ble født etter 1711. Jeg har Ringeriksslekter bind 2 og 3 for hjemlån nå, men har lest begge igjennom uten å finne noe om Bendik Hansen. Jeg har ikke sett bind 1 for Hole eller kirkebøkene for Hole, og det kan vel kanskje bli aktuelt. Er kirkebøkene for Hole utlagt på Family Search på 1700-tallet?(må ikke forveksles med Hol som gikk under Ål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.