Gå til innhold
Arkivverket

[#19680] Slekt på røst ? Har nyutgitt slektsbok. Hjelper gjerne !


Gjest Terje Oprann
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Aarskog

I folketellingen 1900 for Ålesund finn vi denne familien i Buholmstrand 2: Petter Thomas Blindheim født 1857, fisker, kona Sara Andrea f 1871 på Røst, og barna a) Olianna Jørgine f 1890 på Røst, b) Konstanse Amanda f 1893 på Røst, c) Ragna Inga Augusta f 1896 på Røst, d) Matilde Margrete Henriette f 21.11.1898 i Ålesund ?Petter Thomas, kom fra husmannsplassen Aksla-Grava på Blindheim på Vigra. Jeg har alltid blitt fortalt at Petter bodde på Røst, og ble noe forbauset da jeg fant han i folketellingen i Ålesund. Kan det være slik at han reiste tilbake til Røst etter Ålesundsbrannen 1904 ?.Jeg er interessert i alle opplysninger du måtte ha/finne om denne familien. Opplysninger som ikke bør offentliggjøres i dette forum kan du sende meg pr e-mail: m-aarsko@online.noHilsen Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei TerjeHans Amundsen ble født på Røst i 1803. Kjenner du til noen av hans aner; Amund Olsen (f 1765), Johana Margrethe Hansdatter (f 1779), Hans Johnsen, Sara Kirstine Danielsdatter (f 1760), Daniel Jørgensen, Bereth Thomasdatter, Lorentze Thomasdatter (f. 1795),Thomas Michelsen (f. 1741) og Margrethe Olsdatter. Det kan nok hende at en del av disse personene er fra Værøy, men er ikke sikker.Hilsen Harald e-post: harbune@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Harald.Dette blev svake greier du. Er du sikker på at Hans Amundsen virkelig er født på Røst ?. Kan ikke finne han, og denne boken tar for seg alle som er født på Røst så langt tilbake som skriftlige kilder går. Den er bare bra !. Det hadde vært fint med noen familierelasjoner mellom de du søker også, og noen flere årstall.Der er kun to som 'kan' passe, og det er: Hans Joensøn f. 1777 d. 1851 og hans datter Johanna Maria Hansdatter f. ca 1804. Kan dette passe, eller er ikke Johana Margrethe Hansdatter datter av Hans Johnsen ? Let me know. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei igjen.Ja, jeg mener bestemt at Hans Amundsen er født på Røst i 1803. Han druknet 1.11.1854. Hans Johnsen ble gift med Sara Kirstine Danielsdatter 1.8.1779 i Værøy kirke. Johanna Margrethe Hansdatter var datteren deres. Hun ble døpt 8.8.1779 i Værøy kirke. Sara Kirstine Danielsdatter var datter av Daniel Jørgensen og Bereth Thomasdatter. Lorentse Thomasdatter var født utenfor ekteskap på Værøy 1795. Hun ble døpt 18.10.1795 i Flagstad kirke. Lorentse var datter av Margrethe Olsdatter og Thomas Michelsen. Thomas var født 1741 og døde i juni 1801 på Yttresand, Værøy. Kjenner du til foreldrene til Hans Johnsen?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Beklager Harald, men det ser ut til at du må til biblioteket for å få hull på denne. Værøy og Røst var tidligere samme kommune og kirkesogn. Mikrofilm NOR1-936 (1800-1821) gir deg svar på Hans Amundsen`s fødsel og opphav. Beklager. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Elisabeth Johansdatter f.1795 g.m. Daniel Hansen f.1796. Har du noe om hennes foreldre på Røst ? De hadde blant annet en datter Elen Danielsdatter f. 1834 Grav, Røst. Elen hadde ett barn med Erik Arntsen Tønder som omkom året etter (1865) i ett forlis. Er det mulig å finne noe om Erik. I FT 1865 bodde Elen med datteren på Sørland,Værøy.Atle Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Terje I ditt innlegg nr 5 sier du at det kan være to som kan passe. Finner du Hans Johnsen (den andre du nevner) bosatt eller født på Røst? MVH Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Harald. Jeg nevnte Hans Joensøn og hans datter Johanna Marie Hansdatter som 'mulige', men så lenge JMH er født i 1804, og Hans Johnsens datter er født i 1779, så er det ikke samme personer. Kjenner ikke til Hans Johnsen. Beklager. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Heri Atle Jan. Slektsboken 'Røstværinger har to navneregister. Ett over personer med slektstilknytning til Røst, og et uten slik tilknytning. Elisabeth, Daniel og Elen er greie. Elens barn derimot (Anna 1865) kan nok være født på Røst, men hun er ikke døpt her. Hun finnes ikke i registrene hverken som Eriksdatter eller Tønder. Erik Arntsen Tønder er heller ikke nevnt.Elisabeth Johansdatters foreldre. Siterer fra gården Skau 54 :. ' Karen Mallena Monsdatter fra Meland 49, f.1766 d. 10/1-1822?, gift 1795 med Johan Iversøn fra ?, født 1767, antagelig ikke på Røst. Barn :1. Elisabeth Johansdatter f. 1795 d. 21/2-1875. Til Grav 75. 2. Kirsten Maria Johansdatter f. 1796 3. Malena Kirstina Johansdatter f. 1798 4. Lars Johansen f. 1799 5. Sara Johansdatter f. 1800Gården Meland 49 : Ungkar Mons (Mogens) Nielsen fra Skaug f.1740 d. 1780, gift i 1764 med pige Kirsten Hansdatter fra Værøy, født 1735, d. 1789. Enke i 1778? ( Hun ble senere gift med William Taraldsen på nr. 54.) Barn: 1. Helene MOnsdatter f. 1765 d.1812? Til Klakken 53. 2. Karen Malene Monsdatter f.1766 d.10/1-1822?. Til Skaug 54. 3. Lars Monsen f.1769 d.1780 4. Maren Monsdatter f.1771 d.1780 5. Sara Monsdatter f. 1773 d.samme år. 'Klakken 53 Helena Monsdatter fra Meland 49 f.1765 d.(En enke Lena Monsdatter døde i 1812. Det var antagelig henne ), gift med Hans Pedersen fra Salten/Skjerstad f.1753. Barn: 1. Beret Kistine Hansdatter f.1793 d.1795 2. Ingeborg Kirstine Hansdatter f. 1794 d.1795. 3. Kirsten Hansdatter f.1797 d.1798. 4. Anders Hansen f.1798. 5. Mons Hansen f.1800. En av Elisabeth Johansdatters barn : Peter Ludvig Danielsen blev gift med min tippoldemor Susanne Maas som var enke for 2. gang. Hun overlevde han også, og blev 3 ganger enke. De blev ofte borte på havet i de dager!!!.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Johan Wilhelm Klüwer var visstnok fyrvokter på Røst. Han var født 1840 i Ørskog (M&R), giftet seg i 1870 i Bergen med Christiane Augusta Hansen. Da var han Styrmand. 1871 løste han borgerbrev som skipper i Bergen, der han også bodde i 1875-76. I 1891 er han omtalt som fyrvokter, mens han er tilbake i Bergen i 1904. Jeg finner ham ikke ved folketellingen 1900. Kanskje din bok fra Røst kan hjelpe med mer informasjon? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Beklager Agnete. Det har ikke vært noen Klüver hverken som fyrvokter eller fyrassistent på Røst. Det er nok et annet fyr han har vært på, og da som assistent.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hm. Skomvær, Røst. Det er den informasjonen jeg har fra etterkommerne. Skiftet etter hans svigermor i Bergen er ganske klart. Han var fyrvokter i 1891, selv om det ikke sies hvor. Når du sier 'og da som assistent', betyr det at du har oversikt over fyrvoktere andre steder enn Røst? Ting blir ofte litt tåkete ettersom generasjonene går... Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Ansiennitet Agnete. Det tok flere år, som regel, å bli fyrmester. men fyrvokter ok. Fyrmestere på Skomvær rundt årh.skiftet: 1887-1892 Otto Chr. Jæger. 1892-1899 Immanuel Schøyen. 1899-1905 Jakob L. FalchHan er heller ikke nevnt som assistent på Skomvær fyr på Røst. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walter T. Eriksen

'Røstslekten' Min ane Elen Mogensdtr. født på slutten av 1600-tallet i Trondheim var ifølge slektsbok for Lødingen trolig av 'Røstslekten'. Hun var datter av trondheimsborger Mogens Nilsen. Hun døde i Tjeldsund 1775.Hva er Røstslekten? - og kan noen hjelpe med opplysninger om Elens forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Til Walter: Hvor har du det fra at hun var av Røst slekt? Faren Mogens Nilsen var, som du skriver-Trondhjemsborger, med borgerleie på Korsnes i Tysfjord.Moren ukjent.Elen var gift med Jon Stensen som er søster til min ane Maren Stensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Walther.Hun kunne nok ha vært av Røst-slekt, men da må jeg ha noe å gå etter. 'Røstslekten' er et begrep jeg ikke har hørt før, men det finnes jo folk med etternavn Røst. Dog ikke på Røst. Det var engang en jekteskipper Nils Nilsen som flyttet fra Røst til Værøy. Han kalte seg Nils Nilsen Røst, men om etternavnet Røst stammer fra han vet jeg ikke.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Til Terje Skrolsvik! Du nevner en Jon Stensen i ditt innlegg og at han var bror til din ane Maren Stensdatter. Er dette den Jon Stensen som var Trondhjems-borger i Hamarøy på slutten av 1600-tallet? I så fall er jeg veldig interessert i flere opplysninger om ham og om familien …. En ting til: Denne Mogens Nilsen på Korsnes i Tysfjord, hadde han noen forbindelse med den Thomas Nilsen (også han Trondhjemsborger) som hadde leie på Korsnes omkring 1720? Med hilsen Børge S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Til Børge: Denne Jon Stensen er sønn til Sten Pedersen ,bondelensmann på Hol i Tjeldsund.Den som vet mest om disse er vel Konrad Naustvik. Han hadde iallefall styr på det meste.Mye står i Tjeldsundbøkene. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.