Gå til innhold
Arkivverket

[#19690] Kristiansund, Torvig


Gjest Unni Caspersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Caspersen

Kjenner noen til en adoptert/plassert gutt med navn Peder Magnus,født i 1864? Han var født i Øvre Sogn av Tingvold prestegjeld (av foreldre Berit Simonsdatter og Semming Semmingsen),men ble adoptert/plassert til en familie som drev med snekring/møbler i Kristiansund. Hans opphav var Semmingsen, men han valgte selv å kalle seg Torvig videre i sitt liv. Han ble selv møbelsnekker, noe en fantastisk spisestue i vår familie kan bekrefte. Kan noen hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Du finner i alle fall mor og sønn i FT 1865, på garden Døneim (Dønnem) i Thingvold (Tingvoll)(PS- nå må noen snart lære meg å lage en lenke) Hun staves 'Biret Simonsd.' 38 år ugift tjenestepike,f. i Øre sogn, og hennes uekte sønn Peder Magnus Semings. 2 år. Du finner Dønnem i 'Gards og ættesoge for Gjemnes', bind 2. Berit er omtalt på side 50 men det sier ikke mer enn det jeg skriver her. Hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Caspersen

Nå lærte jeg meg å lage lenke og, takk for det! Opplysningene fra 1865 og 1900 har jeg og, men det er hans 'familie' fra Kristiansund jeg leter etter. Det var aldri noen hemmelighet at han var satt bort til en familie på Vestlandet, og iom. at han og tok deres navn i stedenfor Semmingsen viser jo og at han hadde dype røtter der selv om de ikke var biologiske. Historier går på at denne familien han ble satt bort til drev med noe innen møbelsnekring (noe han selv og senere ble) Kjenner noen til navnet Torvig i Kristiansund som drev med dette i ca. 1870-80-90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lurer på hvor fødestedet 'Øvre Sogn' kan være? Eneste stedet som kan ligne, er garden Sogn i Tingvoll (nå i Gjemnes), og den har så vidt jeg kan se aldri vært delt i noe Øvre alt. Nedre bruk.Veldig mange har gjennom tidene flyttet fra Torvika til Kristiansund, selve 'Byen.' Torvika hørte ei tid til Øre sogn i Tingvoll, seinere til Øre kommune, og fra 1965 til Gjemnes. Og mange mange beholdt gardsnavnet Torvig evt. Torvik.Siden 1875-tellingen for Kristiansund ikke ligger på nettet, må den finnes det annet sted. Kirkebøkene gikk vel med i brannen etter bombingen i 1940? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Caspersen

Hallo igjen og takk for svar.Beklager her er det jeg som har skrevet feil. Det er Øre Sogn og ikke Øvre som jeg skrev. Takk for nyttige opplysninger, her var det mye jeg ikke visste.mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Egentlig litt på siden av debatten men til nr 7. Kirkebøkene i Kristiansund overlevde krigen, men de brant i 1950! Da var prestekontoret i ei brakke, og da Sivilforsvarsbrakka begynte å brenne, spredde denne brannen seg til prestebrakka, og dessverre brant mange av kirkebøkene. Statsarkivet i Trondheim torde ikke å kopiere de brente bøkene de fikk inn, men mikrofilmet dem direkte.Til Peder Magnus; det kan jo godt være at han ble født i Torvika og at det er derfor han tok navnet Torvig. Det trenger ikke bety at fosterforeldrene het det. Kan hende at det var Semming eller Berit som var fra Torvik, men det går jo an å sjekke i kirkeboka og dåpen hans. Kirkeboka finnes på Riksarkivet på Sogn i Oslo.På Kristiansund folkebibliotek finnes FT1875 på mikrofilm. FT1885 finnes det en digitalisert versjon på papir av (fila har forsvunnet, derfor er den ikke lagt ut på DA), og de har også kopier av FT1870, men den er det ikke noe register i. Skal prøve å få tid i neste uke til å se etter Peder Magnus i disse folketellingene. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Dette tok lenger tid enn planlagt, men vi har ikke funnet ham i FT1885 eller i 1875. Har sjekket alle Torvig som bodde i Kristiansund i de to tellingene, men de hadde ingen Peder Magnus hos seg. Kanskje du finner ham som konfirmert i Øre kirke ca. 1879, og der kan finne ut hvor han bor.Vi fant i innflyttingslistene en Seming Semingsen som gifta seg i Kristiansund 26. juni 1870. Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå, Gifte 1870; No. 30; Ungk. og Arb. Seming Semingsen; fødested: Sesbøe, Stangvig; Opholdssted: Chrsund; Alder: 27 og Pige Mildri Olsdtt. Aspaas; fødested: Tingvold; alder: 28. Om dette er din Seming vet vi ikke. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.