Gå til innhold
Arkivverket

[#19695] Utgitte bygdebøker og bygdebøker under arbeid - hele landet


Gjest Marianne Wiig
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Wiig

En del spørsmål på Brukarforumet går på om det er utgitt eller arbeides med bygdebøker fra ulike områder. Vil derfor gjøre oppmerksom på Norsk lokalhistorisk institutts nettsted lokalhistorie.no ( [url="http://www.lokalhistorie.no>http://www.lokalhistorie.no ), der vi bl.a. har en base over utgitte bygdebøker ( Lenke ) og en over bygdebøker under arbeid (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ihvertfall ikke oppdatert på Ringsaker så da er det vel heller ikke skikkelig oppdatert for resten av landet.Til orientering: Nes Bygdebok Andre Bind del 3 ble utgitt i 2000 og del 4 er snart ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Enten er det ikke helt oppdatert på lenken, eller så er det jeg som ikke søker riktig. Jeg 'Gårds- og slektshistorie for Åsen' av Åsen Historienemnd og Levanger Historienemnd her hjemme, men de har ikke kommet med i registeret såvidt jeg kan se. Det er 5 bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er 14 treff for Levanger, bl. a. denne:2. Bygdebok for Åsen : Gårds- og slektshistorie. - Utg. Levanger bygdeboknemnd, Åsen historienemnd. [1991] B.1-2: / Arne Sigmund Vudduaune m.fl.. - [1991-92]. 537 og 543 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Til Hans Myhre; Jeg lurer (fortsatt) på Mikkel Johannessen Kise, som 4.4.1805 giftet seg med enken på N. Kise; Helene Hansdatter (fra Bjørnstad, Toten). Han kom kanskje fra Vang. Dette hører vel hjemme i eget tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Oversikten er grei nok, og mangler kan vel rapporteres til NLI.Likevel er ikke denne oversikten svar på det som har vært etterlyst i mange år - nemlig en oversikt der man også kan legge inn rettelser eller tillegg til det enkelte verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Agnethe! Jeg hadde tilfeldig disse på datan så jeg bare skriver ned dette for deg om du ikke skulle ha det.Jeg bare vidrefører det Hans fant til deg. Jeg har Johannes Pedersen som begravd på Altomten 5-8-1806.65 år gammel. Kari Pedersdatter er født på Kallerud, Vang 1749 d 23-2-1821 beg 2-3-1821 som føroldskone på Altomten, Vang. Hennes foreldre er: Per Larsen f ca 1706 d Kallerud 1767.g 2 gang med Mari Andersdatter f ca 1715 d Kallerud 1777. De har disse barna: Anders f Narmoeie 1739 d Høgset 1742. Anders f Kallerud 1744.Anders tok over Kallerud etter sin far. Børre dpt Kallerud 2-1-1746. Kari f Kallerud 1749 g m Johannes Pedersen Altomten Simen f Kallerud 1756 d 1758..Vennlig hilsenMAi Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Agnete! Tittet litt nærmere på Johannes Pedersen Altomten. Han er født 1742 på Huuse, Vang Foreldre: Peder Larsen f ca 1709 begr 19-6-1763 Huuse, Vang g 10-11-1734 Vang Kirke med Oliv Gulbrandsdatter f 17-2-1710 Hammer begr 17-3-1778 Huuse, Vang.Vennlig hilsen Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var ikke helt oppdatert her heller, for det har blant annet kommet ut minst 4 bind av 'Frostabøkene' etter dette(bind 3-6). Bind 7 er muligens også kommet ut. Bind 3 kom ut i 1989, i 1997,bind 5 i 2001, bind 6 i 2002. Bind 7 skulle være ferdig før jul i 2003, men det ble visst noen forsinkelser. Frosta Historielag er utgiver av alle.Etter 1991 har det også kommet ut 2 bind til av 'Bygdebok for Åsen' bind 4 og 5. Bind 4 kom ut i 1997, og bind 5 i 2001. Disse bindene er utgitt av Åsen Historielag.Det er også kommet ut 3 nye bygdebøker for Skatval: 'Skatval Gårds-og slektshistorie', av Skatval Historielag. Bind 1 kom ut i 2000, bind 2 i 2001 og bind 3 i 2002. Jeg har alle disse nye bøkene, og har fått noen og kjøpt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Mai Britt! Tusen takk for informasjonen. Jeg flytter den over til innlegg nr. 17396, der denne delen av debatten bør fortsette. Jeg har visst rotet til bygdebokstemaet. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Wiig

Takk for ris og ros og for overveldende interesse for utgitte bygdebøker og bygdebøker under arbeid! Deres innlegg har gitt oss en nyttig påminnelse om at våre baser og oversikter dessverre ikke er brukervennlige nok. Det finnes (til dels godt skjult!) opplysninger om alle unntatt en (som nå er ført inn) av bøkene dere nevner, i en av våre oversikter. Vi skal i løpet av året utvikle en felles datamodell for både disse og andre baser og oversikter på lokalhistorie.no. Foreløpig er det imidlertid slik at basen over utgitte bygdebøker kun går frem til 2000. Bibliografiene for årene 2001 og 2002 ligger ute i fulltekst, mens bibliografien for 2003 (som også kan inneholde enkelte bøker fra 2002) ikke publiseres før i 2. nummer av Heimen for 2004 og først vil være å finne på lokalhistorie.no etter dette. Før den tid bør de finnes i oversikten over bygdebøker under arbeid, som først og fremst er basert på klipp fra aviser (Observer) og på en spørreundersøkelse vi med jevne mellomrom sender til kommunene. Verken kommunene eller andre har imidlertid noen form for meldeplikt til oss, og klipptjenesten gir heller ingen garanti om fullstendig dekning. Vi er således sørgelig klar over at våre oversikter ikke er 100% korrekte eller ajourførte. Vårt håp er likevel at folk også kan se seg tjent med en tjeneste som ikke er perfekt, men som tross alt gir informasjon om det vi har grunn til å tro gjelder det aller meste av bygdebokarbeidet.Jeg kan ellers opplyse om at vi har planer om å opprette en 'feilmeldingssentral' for bygdebøker (jfr. Lokalhistorisk magasin 2/2003), slik et av innleggene etterlyste. Vår lenkeoversikt forsøker dessuten å fange opp lokale bibliografier av den typen som ble nevnt for Trøndelag.Vi er veldig glad for å få korreksjoner og påminnelser. Hvis dere kommer over mangler og unøyaktigheter eller har forslag til forbedrede metoder og rutiner, hører vi gjerne fra dere!Mvh Marianne Wiig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.