Gå til innhold
Arkivverket

[#19696] Skifte etter Marite Gundersdatter, død i Bergen 1713


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

På bygdetinget i Årdal i august 1714 stevnes Knud Lerche for gjeld til boet etter en Marite Gundersdatter. Jeg formoder at dette er den 'Marte Gundersdaater' som ble begravet fra Domkirken i Bergen 10. feb. 1713.Hvis skiftet etter denne Marte/Marite er bevart, vil jeg sette pris på å få vite hva skiftet forteller om hennes familie. Hvis skiftet forteller hvorfor Knud Lerche skyldte henne penger, ville det være særs nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det må jeg jo ta til etterretning. Saken var oppe på bygdetinget i Årdal to ganger, første gang 20. aug. 1714. Siste gang saken var oppe heter det i protokollen: 'Johan Lange formønder for Marite Gunnersdatters umyndige søn Hans Pedersen stefndt Knud Lerche til betahlning for 10 rixdahler som hand schulle vere schyldig til bemelte Marite Gunnersdatter huorom bemelte Johan Lange loed indlegge en udtag eller extract af schifftebrefuet saavit denne fordring angaae.' Et annet sted er Lange omtalt som 'Johan Lange i Bergen'. Kan det tenkes at skiftet er ført i protokollen først i 1714?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.