Gå til innhold
Arkivverket

[#19699] Kirker i Skedsmo


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

En av mine oldemødre, Berthe Marie Olsdtr, er f. i Skedsmo 1835. Jeg lurer på hvilke kirker som kan være aktuelle på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det finnes i alle fall 2 Berthe Marie født i 1835.Født 18/3, døpt 27/3 foreldre Ole Larsen, Mari Gulbrandsdatter SørumseieFødt 18/4, døpt 21/6 foreldre Ole Svendsen, Marthe Gundersdatter KjellereieDag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei Dag. Takk for dåpsdata. Siden jeg ikke vet hvor slike opplysninger er tilgjengelig, kan jeg spørre om det er opplysninger om f.eks.gårds/stedsnavn slik at jeg kan gå inn i Skedsmo bygdebok og slik å vite mer. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei dag. jeg vet ikke når og hvor Berthe Marie giftet seg. Det jeg vet er at hun sammen med min oldefar Martin Christiansen fikk sitt første barn i 1860. og bodde da i Oslo. Jeg tror de bodde i Rådhusgaten 10 som enten er den gamle gården som er'innlemmet' i Norges Bank nye bygning eller gården rett over gaten. Jeg kan forsøke meg på statsarkivet på Sogn for å finne vielsen og hennes foreldres navn på den måten Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

FamilySearch: Martin Christiansen og Birthe Marie Olsd. giftet seg 10. jun 1860 i Domkirken, Oslo.Skedsmo kirke er forresten en meget vakker gammel stenkirke. De eldste delene er over 800 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg fant litt mer i FamilySearch: Martin var født ca 1830 og hans far het Christian Olsen.Barn døpt døpt i Domkirken i Christiania:Christiane Olava Mortensdatter døpt 15 jul 1866Christian August Mortensen 17 aug 1862Olaf Mortensen døpt 26 des 1860Anna Mathilde Mortensdatter døpt 03 jun 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Tusen takk til Kari for gode informasjoner. Jeg er forundret over at barna heter Mortensen fordi i senere FT er de oppført som Christensen. Ved hjelp av etternavnet til Berthe Maries far/mor håper jeg å finne ut hvor i Skedsmo Berthe kom fra. M.vh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det ble etterhvert vanlig med faste etternavn på slutten av 1800-tallet, og da ble farens etternavn eller patronymikon også brukt som barnas etternavn, slik at Martinsen ble Christiansen eller Christensen for barna (de to navnene gikk litt om hverandre). Når det står Mortensen i FamilySearch er nok det en feil. Det er nok Martinsen/datter det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.