Gå til innhold
Arkivverket

[#19700] Otto Olsen & hustru Jørgine Emilie. Ble de gift i Johannes' Menighet i 1891?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ved FT1900 for Kristiania bor Otto Olsen (f. Lier 1863) og hustru Jørgine Emilie (f. Nedre Eiker 1864) i Stubben 5, Kristiania. De giftet seg omkring 1891 og så langt jeg kan forstå, i Kristiania. Etter hva jeg er blitt fortalt lå Stubben 5 under Johannes' Menighet.Det er Otto Olsen jeg er spesielt interessert i og spesielt navnet på hans faderlige opphav jeg håper noen kan hjelpe meg med. Hvis det den 'riktige' Otto Olsen skal farens navn være Olaves Olsen.Er det noen som har materiale som dekker vielser for Johannes Menighet for 1890-1892 som kan se etter?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jo da jeg fant ham alikevel som Olavus Olsen, men jeg finner ham ikke på noen plass Roa som han skal ha bodd på. Trodde kanskje det ville stått noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Hele familien bor på Roa (plads) i Lier i 1865: Olavus Olsen Husf g Husmand og Dagarb 1819 Skauger Anne Kristensdatter h. Kone g 1821 Hurum Oluf Olavussen d. Søn ug 1849 Lier Anne M. Olavusdatter d. Datter ug 1853 Lier Julius Olavussen d. Søn ug 1856 Lier Anton Olavussen d. Søn ug 1858 Lier Otto Olavussen d. Søn ug 1862 LierPlassen Roa lå så vidt jeg husker under Lian gård.Sannsynligheten for at Otto Olavussen i 1865 er den samme som Otto Olsen i 1900 er relativt stor, men jeg håpet at en eller annen hadde materiale for Kristiania kunne gi den siste bekreftelsen.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser jeg hadde uttrykt meg uklart. Jeg fant ham også i FT, men ikke nevnt under noen av Roa plassene i Lierbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Nina! Med litt ekstern hjelp har jeg identifisert 2 (til nød 3) kandidater i FT1865 for Lier til hvem Otto Olsen i Kristiania i 1900 kan være og han du peker på er definitivt en av dem. Den rette kirkeboka vil trolig kunne avgjøre den diskusjonen.Til Berit! Lierbøkene for Lier er jo ikke akkurat premium når det gjelder husmannplasser og de som bodde der og opplysningene under Lian er definitivt av de dårligere. Ved dåp for de av Olavus Olsens barn som ble født i Lier står det 'Lianeie' som bosted og når FT (både for 1865 og 1900) sier at plassen het Roa, er jeg fornøyd.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Berit! Det hadde vært greit om folk hadde holdt seg på et sted slik at vi som kommer etter dem hadde sluppet å trå skoa av oss i leiting etter den rette kirkeboka. Spesielt på steder med så mange mulige menigheter som Oslo.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Kjell, viss/når disse : Otto Olsen (f. Lier 1863) og hustru Jørgine Emilie (f. Nedre Eiker 1864) ble viet, kan de blitt viet i N. Eiker?pist, har du en lenke eller to? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Nix, de ble ikke viet i Nedre Eiker! Jeg har fått litt hjelp med å finne ut av Jørgine Emilies opphav og gjøren og laden før hun giftet seg og det viser seg at hun hadde flyttet fra Nedre Eiker til Kristiania allerede i 1885. Flyttingen ble meldt i aug 1890 da hun måtte ha attest for å kunne gifte seg utenfor sognet. Jeg regner det derfor som sikkert at de giftet seg i Kristiania, men altså ikke i Johannes' Menighet...Jørgine Emilies foreldre het Erik Hansen (Solberg)(1833-1914),kirketjener, og Gunhild Marie Erlandsdatter (1822-1882).Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Mulig arbeidsplassen:Skomagersvend ved det militære værkstedkan gi deg en pekepinn? F.eks Akershus fest? Eller der om kring.. H. Egil S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Finner dette hos RA:Iflg. kgl. res. 06.12.1929 ble Johannes menighet nedlagt og lagt inn under Vår Frelsers menighet. Garnisonsmenigheten ble nedlagt ved kgl. res. 11.02.1938, og festningsområdet ble lagt inn under Vår Frelsers menighet. Fra 1950 er menighetens navn Oslo Domkirkes menighet. Kgl. res. 16.07.1959 nedla småkirkemenigheten i Vaterland fra 01.09.1959 og regulerte - som en følge av nedleggelsen - grensene mellom Domkirkens, Jacobs og Grønlands menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Kjell! Kan de ha blitt gift i Lier?, dumt forslag kanskje, for det er vel sjekket allerede. Så dette innlegget først ikveld,jeg er etterkommer av Anton , 'broren' til Otto som du etterlyser.De som kommer fra Roa. Hvis du ikke har funnet det ut før, kan jeg ringe med en gammel 'tante' imorgen. Kunne jo hende at hun hadde hørt noe. helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har skam å melde ikke sjekket Lier, men kom på samme tanken i går.Vi er i slekt! Et stykke ute, riktignok, men dog! Anton, som du nevner hadde en onkel, Johan Olsen, som du også finner i FT1865 for Lier (kona het Guri Olsdatter og var fra Rollag). Johan og Guri var mine tipp-oldeforeldre.Hvis du tok kontakt med din gamle tante hadde det vært fint!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Kjell!! Min tante viste ikke noe desverre, det eneste hun nevnte var at olavus`s sønn Oluf, var politi i Drammen. Men jeg er veldig interesert i dine notater om Olavus oghans søsken,m/ foreldre. Her har jeg desverre ikke kommet så langt, men på Olavus`s andre kone havner vel både du og jeg i Hurum. mvh helmin i brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har vel ikke kommet til bunns i alt, men har endel jeg gjerne formidler. Alt trenger ikke å brettes ut her i DA. Jeg tar en telefon ... det er ikke så langt fra Brattås til Brevik.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Kjell! Du må gjerne ta en telefon, er på jobb nå , men tlf. er 35571466, ellers er e-mail adressen : v-kvenno@online.no mvh helmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ny info! Har fått tips om at den Otto jeg leter etter døde i Lier allerede i 1869. Og en søster, Caroline, skal ha død 1868. Er det noen som har kirkebokmateriell som kan bekrefte dette?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.