Gå til innhold
Arkivverket

[#19711] Maren Pernille Jacobsen, f. 25.2.1822, Brevig


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg søker opphavet til min tippoldemor Maren Pernille Jacobsen, f. 25.2.1822. Hun ble i 1847 gift med styrmann Jacob Evrin Anderssen, som omkom i forlis høsten 1851. Selv døde hun på barselsseng 13.5.1852.Mulig at hun var født i Brevik, det var iallfall der de bodde og der hun døde. Mannen hennes var fra Brevik.Hun hadde en søster, Anne G, som ble gift med Svend Anderssen Klemmetsdal i Østre Aker. Min oldefar, Jakob Anderssen (f.1850), kom dit som pleiesønn etter at begge foreldrene var døde. Anne var iallfall registrert med fødested Brevig i FT 1865. De to søstrene må ha vært svært nær hverandre i alder, da Anne oppgis å være 43 år i 1865.Håper at noen kan hjelpe meg med å finne anene til Maren Pernille.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. I følge Familysarch,com blir ei jente ved navn Maren Pernille Jakbosdatter født 24. mai 1821 i Brevik av foreldrene Jakob Jensen og Johanne Dorthea Thorsdatter. Anne Gurine fødes 24. september 1823 samme sted med samme foreldre. Jens Jakobsen fødes 28. juli 1818 samme sted. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>LenkeKan ikke finne foreldrene sånn umiddelbart i folketellingen 1865 for Brevik, men kan heller ikke finne dem blant døde frem mot 1865 (Frank Johannesens hjemmesider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei!Takk for hjelpen! Det var svært interessant det du har funnet! Min oldefar Jakob Andressen (1850-1921) hadde Jensen som mellomnavn, så det virker svært sannsynlig at Maren Pernilles far kan ha hett Jensen. (tror de begynte tidlig med faste etternavn der i familien).Jeg søkte litt videre på Frank Johannessens sider og fant et giftermål mellom Jacob Jensen, 27 år og Johanne Dorte Larsdatter, 24 år på samme dato som Ancestry.com har det samme giftermålet (11.5.1818). Forskjellen er altså Larsdatter og Thorsdatter. Jeg er ikke så inni gotisk, men kan de to navnene lett forveksles? Alt annet stemmer jo.Men, som du sier, jeg må nok sjekke kirkebøker, og der trenger jeg hjelp til å forstå skriften.mvhInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Kikket litt til, og i 1818, den 11. mai, gifter matros Jakob Jensen, 27 seg med Johanne Dorthea Larsdatter. Tror dette er de samme tross forskjellen på hennes etternavn. Johanne er 24 år. [url="http://home.no.net/frajoha/Brevik%20Viede%201815-1845.html>LenkeEi Johanne Larsdatter er 10 år i 1801 og bor i Brevik sammen med sin mor, enken Maria Sørensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Ja, denne meldingen 'overnattet' hos meg før jeg sendte den ut. Derfor har du jo funnet det samme som meg.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei! Har sett på kirkeboka i Brevik,og mulig funnet en forklaring på dette med Larsen/Thorsdatter.Ved ekteskapet i 1818 står det Johanne Larsen Thorsdatter,og en av forloverne er Thor Larsen.Kan det være hennes far?Du sier jo at fam.begynte tidlig å bruke et etternavn,så det kan ha vært grunnen,noen ganger Larsen,noen ganger Thorsdatter. Ved dåpen til Jens i 1818 står det Johanne Larsen Thorsdatter,i 1821 står Johanne Dorthe Thorsdatter og i 1823 Johanne Thorsdatter.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Kari:Bingo!! Jeg fant en Johanne Dorthea Thorsdatter i FT 1801 i Solum, Fiære gård. Hun er 6 år gammel, og det passer meget bra med at hun skal være født i 1794. Men faren heter Thor Erichsen, så jeg vet ikke helt hvor Larsen-navnet kommer inn. Moren heter Maren Pernille Reinholdt, kanskje hun var en Larsdatter. Det gjenstår å finne ut. Men hvis dette er rette person, så er jo datteren, min tipptippoldemor Maren Pernille Jacobsen oppkalt etter sin mormor.Til Terje:Jeg fant dåpen til den Johanne du hadde funnet, men der stod Dorthea ikke nevnt. Det gjorde meg svært usikker på om det var rett person. Alderen stemte også heller dårlig.Jeg har også funnet Jacob Jensen i FT 1801. Han bor i Brevig med sine foreldre og søsken, og han er 10 år gammel. Han er den eneste Jacob Jensen jeg fant på den alderen, så det er vel kanskje rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Ser at Frank J.har Stoe Larsen som forlover ved ekteskapet,da har nok jeg lest feil.Skal se på dåp fra ca.1790 og utover og se om jeg finner Johanne.mvh. Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen! Da har du dåpen fra Solum her: døpt 25.febr.1795 Johanne Dorthea foreldre:Thor Erichsen Fiere og Maren Pernille Willumsdatter. faddere:Mari Leroden,Gunild Krabbe,Ole Olsen,Boel Elset,Anders Østgaarden,Hans Olsen Berg. (Solum mini 1-3,s.111)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk igjen!! Dette lyder jo bra, men hvor navnet Larsen kommer inn, har vi ingen sikker forklaring på.Etter litt mere blaing i Frank J's slektsider, fant jeg under døde i Brevig:død 8.8.1826, begr. 13.8.1826: Johanne Dorthe Olsdatter, matros Jacob Jonsens kone, 33 år.Alderen stemmer med 'vår' Johanne Dorthea, og mannens yrke og fornavn. Kan dette være den samme, eller...Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. Du har funnet deg en liten nøtt her :-)Vi opererer her med minst 2 etternavn; Thorsdatter og Larsdatter. I tillegg introduserer du Inger også etternavnet Olsen. Alle disse er tatt fra avskrifter, så her bør du selv sjekke opp og gjøre deg en mening om hva som er rett.Tror nok at den piken du Kari fant født i Solum i 1795 er rett person. Særlig når man ser på navnet på 'mormor'. Mormor døde foresten i 1801 ifølge Leif Biberg Kristensen (www.solumslekt.org). Der finner du forøvrig mange av kirkebøkene for Solum i avskrift, men obs igjen - dette er sekundærkilder.Denne Jacob du har, er det annet enn alderen som sannsynliggjør at det er rette person du fant i Brevik? Det er jo et relativt vanlig navn så jeg ville nok ikke sett alle mine penger på det uten noe annet sikkert å holde i. Det bor jo også en Jacob Jensen på Solum gård i Mælum i 1801, 7 år gammel.Frank Johannesen nevner kanskje den Jacob Jensen du nevner her: Døpt 13031791 Jacob Jens Jacobson og Guri Olsdatter Hans Christian Jørgensens kone Anne Nilsd, Trinken Hansd, Christen Nilson, Jacob Anderson, Ole NilsonLykke til videre i letinga. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei! Har sett i kirkeboka på dødsfallet i 1826.Det er meget utydelig skrevet,helt nederst på sida.Men for meg kan det like godt stå Thorsdatter,det jeg ser helt klart er en r i etternavnet.På Frank J`side ser du at dødsfallet før sannsynlig er en datter,Jacobina Dorthea Jacobsdtr,matros Jacob Jensens barn,6 uker. Jacob Jensen gifter seg igjen i Brevik 8.jan.1828. Jeg skal ta en ny kikk på kirkeboka ved dåp av Jacob og Johanne`s barn,og se om jeg kan tyde skriften bedre. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg stusset litt ved det 6 ukers gamle barnet, ja. Hun het Jacobsdatter, men faren er oppgitt som Jens Jacobsen. Men jents ene navn, Dorthea, er jo en pekepinn. Det er klart at når en leser kirkebøker slik, kan en vel kanskje komme til å 'kjenne igjen' alle med noen fellestrekk og tro at de er i familie. Jeg er glad for at jeg får svar fra dere som har originalkildene (vel, scannet kopi, kanskje) og er i stand til å lese dem. Jeg hadde ikke vært i stand til det.Terje:Det var den Jacob Jensen du refererer til fra Frank J's sider som jeg har festet meg ved. Hans mor het Guri, og en av døtrene hans het Anne Gurine. Men jeg skal sjekke opp den andre Jacob Jensen du nevner.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen. I kirkeboka ved barnets død står det matros Jacob Jensens barn. Ser av overskriften at du har f.dato 25.2.1822 på Maren Pernille.Er dette en dato du er sikker på,for da er vi jo ute på helt ville veier. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Da fikk vi vel bekreftet det om barnet, tenker jeg :-)Når det gjelder fødselsdatoen for min tippoldemor, så er den i overskriften en tydning foretatt av min onkel, av et maskinskrevet ark med ørten gjennomslag (har sett det, det er overhode ikke lesbart i enkelte deler), i sin tid skrevet av hans onkel igjen. Og sistnevnte onkel var barnebarn av Maren Pernille. Men hun døde jo altså da min oldefar var knapt to år. Det må jo være oldefar som er kilden til våre familiekunnskaper her, og han vokste opp hos sin mors søster.Jeg er tilbøyelig til å stole på kirkebøkene, særlig når vi har funnet så mange andre ting som stemmer.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen! Fant en annen kopi av kirkeboka Brevik som var mye bedre.Ved dåp av barna i 1818 og 1821 står hun som Johanne Dorthea Thorsdatter(helt tydelig),i 1823 står det Johanne Thorsdtr. Ved ekteskap i 1818 står det Johanne Dorthea Thorsdatter. At det er den Johanne Dorthea f.i Solum som er den rette,styrkes av at en av fadderne heter Anne Maria Thorsdatter,hun står i FT 1801 som søster til Johanne D. Alle opplysninger er hentet fra Brevik mini 4, 1814-45. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Kari:Kunne du være så snill og finne ut om datoene Frank J har oppført på sine Døpte i Brevig-sider er fødsels- eller dåpsdato?Og et spørsmål til: Jeg vet fra familieopplysninger at Maren Pernille Jacobsdatter og Jacob Evrin Anderssen giftet seg i 1847. Kan du finne ut datoen for meg, samt forloverne? Frank J's lister går ikke så langt.På forhånd takk,Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei! Det er nok dåpsdato som står på Frank`s sider,det står ikke alltid fødselsdato i kirkeboka.Her skal du få f.dato og dåpsdato på Maren Pernille og hennes søsken: Jens, f.28.juli 1818,døpt 23.aug.1818.Maren Pernille, f.24.mai 1821,døpt 11.juni 1821.Anne Gurine, f.24.sept.1823,døpt 12.okt.1823.Vielsen til Jacob og Maren Pernille:Copulerede 1846 nr.1 (1846 er riktig,ikke 1847):styrmand Jacob Everin Andersen,27 aar i Brevig og pige Maren Pernille Jacobsdatter,25 aar,Brevig.Forlovere:Anders Eriksen og Jens Jacobsen,Brevig. Viet 6.januar 1846 i kirken. (Brevik mini 5,s.170)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. En rask tilbakemelding før jeg går på jobb.Tror vi skal være ganske sikre på Maren Pernilles mors opphav. Når det gjelder far, må du passe deg for å ikke hive deg over den 'første og beste' - har selv brent meg på det for mange år siden og måtte slette en svær slektsgrein fra Gjerpen til fordel for en ny en fra Holla.Kanskje bør du se på skifter og slik og forsøke å finne ut hvor Jacob kom ifra. Kanskje de andre fadderene kan bevise at det er Breviksmannen Jacob Jensen. Bruken av Guri og Gurine kan være et spor, men....Vel, det er jo dette som er moro med slektsforskninga - å få slike små nøtter som en kan bryne seg på.mvh Terje PS. Sitter nok heller ikke med orignalkilden hjemme, men vet at Kari gjør det og bruker dem flittig til glede for dem som sitter på annen kant av landet og skal ha sjekket en dato eller tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Kari: Takk for hjelp med mange opplysninger.Har du evt. tilgang på de skiftene som Terje nevner, slik at vi kan finne ut om vi har den rette Jacob Jensen?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen! Jeg har bare tilgang på skifter i Brevik opp mot 1800,og det er nok litt for tidig.Skal sjekke i kirkebøkene på dåp,og se om fadderne kan gi noen tråder. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen! Dette har jeg funnet:Maren Pernille Jacobsdat.f.1821 hadde i alle fall to søsken: Jens f.1818,det er mulig det er han som er forlover ved Maren P.ekteskap i 1846.Ved dåpen til Jens var faddere b.l.a.Maren Chatrine Jensdtr og Ole Jensen.Maren P.`s far Jacob Jensen f.1791 hadde disse søsken som jeg har funnet:1:Maren Chatrine Jensdtr.og 2:Anne Margrethe Jensdtr. begge født 1787.3:Ole Jensen,f.1794. Sannsynlig at det er nr.1 og 3 som er faddere?Jacob Jensens far het Jens Jacobsen,f.3.sønd.etter påske 1756.Hans far igjen var Jacob Jensen.Tror du dette er så sikkert at du kan regne med å ha funnet rett?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei, og takk igjen!Dette virker veldig sikkert, må jeg si. Jeg hadde funnet fram til de samme navnene og circa-datoer for fødsler. Det stemte veldig bra med det du har funnet.Spørsmål:1. Den ene tvillingen, Anne Margrethe, hun må ha dødd tidlig, for hun var ikke med i 1801-tellingen. Har du noen dødsdato på henne?2. Datoen 3.sønd. e påske (9.5.) 1756, er det fødselsdag eller dåpsdag?3. Den eldste Jacob Jensen, har du noen fødselsdato på ham, evt. navn på ektefelle? Jeg finner ham ikke i 1801, så han må vel være død da. Dødsdato?Når jeg er ferdig med denne anerekken så langt jeg kommer, skal jeg fortsette med Maren Pernille Jacobsens mann, Jacob Evrin Anderssen. Hans familie kom fra Eidanger. Håper du har mulighet til å hjelpe da også :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!1.Anne Margrethe,Jens Jacobsens barn,død 28.04.1790,2 år 26 uker (hun var født 14.10.1787).2.Dette er dåpsdato,ingen f.dato er nevnt.3.Har ikke funnet noe mer om denne Jacob Jensen,hverken dåp,ekteskap eller død. Den dør ei Mari Ewinsdtr.,Jacob Jensens enke,14.09.1793,76 år.Mulig dette er hans kone.Jeg skal se litt mer på dette om jeg kan finne noe.Ellers får du bare legge inn flere spm.,svarer dersom jeg finner noe.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.