Gå til innhold
Arkivverket

[#19713] Thor Sørensen 1744-1813 Sandar


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Ved Thors gifte 1776 med Anne Amundsdtr står det i Tjølling kirkebok (Vestfoldslekt)at hans fødested er Jåberg. Jeg søker hans foreldre, og finner i Sandar kirkebok en Thor Sørensen født 1744 i Hundstokk med foreldre Søren Thorsen og Inger Johannesdtr. Kan noen gi meg en bekreftelse på at jeg her har havnet rett?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vil tilføye at Thors mulige mor Inger Johannesdtr kom fra Hundstok, så det er vel en mulig årsak til at Thor står med fødested Hundstok. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Roy Jeg tror nok at du er på rett spor.Fra Sandar Bygdebok ser jeg det bor en Johannes Hansen på Hundstokk.Han har 3 døtre,og den yngste datteren Inger blir gift med Søren Thorsen.Men de flytter fra Hundstokk like etter 1744. Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Frøydis. Takk for svar! Det gir meg god grunn til å fortsette dette sporet! Finner ikke Søren og Ingrid døde i Sandar(1733-98)så de har nok flyttet ut som du nevner.Deres (sannsynlige) sønn Thor slo seg ned på Mellem-Sem i Nøtterø etter å ha giftet seg 1776 i Tjølling. Jeg får jakte videre i disse 'nabobygdene' i håp om å finne hvor Søren og Inger slo seg ned. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

NØTTERØ EN BYGDEBOK EN HISTORISK SKILDRING AV BYGDENS UTVIKLING FRA GAMMEL TID NED TIL KJENDTE NUTIDSFORHOLD. MED BYGDEKARTER, JORDPLANCHE OG 482 BILLEDER.3. Mellem-Sem. Bruk 2.Tor Sørenssøn 1775-1807, kjøpte bruket av enken Anne. Han sies at være fra Jaaberg i Sandeherred, da han egtet Anne Amundsdatter fra Refsholt i Tjølling. Tor døde 1813, 69 aar; Anne 1830, 72. - Barn: 1. Frans, se Østre Sem. 2. Anders, fik bruket, se nedenfor. 3. Inger, f. 87, egtet 1811 Nils Andreassen, se Øvre Sem. 4. Karen, f. 94, egtet 1815 Ola Føikaas. 5. Maren, f. 98, egtet 1828 Anders Rasmussen Saltbustad.LenkeJeg skal ta en titt Sandar Kirkebok. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Kan noen svare meg på hvordan avstandsforholdet er mellom Hundstokk og Jåberg? Når det i Nøtterø bygdebok står: 'Han sies at være fra Jaaberg' så er det vel ikke umulig at han ble født på Hundstokk? Tidligere svar fra Frøydis viser jo også at foreldrene flyttet fra Hundstokk rett etter hans fødsel 1744.Rart at det ikke skulle stå noe om ham eller foreldre under Jåberg. Har tidligere hatt Sandar Bygdebok,men det var i en annen forbindelse,så Jåberg har jeg ikke sjekket. Sitter noen med boka så er jeg takknemlig om noen ville ta seg bryet med å slå opp om det står noe om Thor eller hans foreldre. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Fra Hundstokk til Jåberg er det ca.10-12 km. Jeg kan ikke finne noe om Thor eller hans foreldere på Jåberg.Men det er jo heller ikke langt fra Jåberg til Tjølling,de grenser til hverandre. Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Gårdene Jåberg og Hunstok ligger ganske langt fra hverandre (se også gårdsnummerne): Hunstok med gårdsnr. 12 ligger oppe ved E18, i Sandars nordvestre del, Jåberg med gårdsnr. 139 ligger langt ned mot sydvest, på grensen til Tjølling.Bygdebok Tjølling: Anne Amundsdatter, f. 1756 på Refsholt, ble gift med Tor Sørensen Jåberg, Sandar, bodde på Sem, Nøtterøy.Bygdebok Sandar: Ingen Tor nevnt under Jåberg, men brukeren der i årene 1754-67 het Søren Nilssøn. Han sies dog å ha hatt kun ett barn, sønnen Nils, født ca 1761.Bygdebok Sandar: På Hunstok bodde en Johannes Hanssøn 1715-37 med en datter Inger, som giftet seg med en Søren Torssøn, som ble bruker på Hunstok 1737-48. Han solgte og flyttet vekk, opplyser bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg har sett litt på fødte i Sandar – 1743 – 1746, og Thor (Tor) f. 1744 passer nesten alt for godt, men som Hans skriver er Jåberg nesten inne i Tjølling. Siden Tor ikke er nevnt i Sandar Bygdebok, er vel forbindelsen med Jåberg at han har vært Tj. gutt, der og er født et annet sted.Jeg har ikke registrert at hans mulige foreldre er døde i Tjølling. – Det er rart at Lorens Berg ikke fant ut slektskapet hvis han hadde hatt lokal tilknytning. Han hadde jo muligheten til å spørre eldre folk for 100 år siden. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Husk at Berg i liten grad omtalte husmannsfolk. En nyttig kilde her er ekstraskattmanntallet 1762. Jeg har skrevet det av for Hedrum, Brunlanes, Larvik, Langestrand og Sandefjord, men dessverre ikke for Sandar og Tjølling. Manntallet for Hedrum avslørte i alle fall mange husmenn, og ikke minst husmannskoner, som ikke en gang var nevnt i de nye Hedrumbøkene. Ekstraskattmanntallet finnes på Riksarkivet, men er dessverre ikke mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for interessante innspill!! Som Kjell nevner synes jo også jeg at alt peker mot Thor 1744 Hundstokk. Det er dog KNEKKENDE ergelig å ha en liten % usikkerhet!! Som tidligere nevnt så får jeg fortsette å søke etter Søren og Inger i nabobygdene, og dermed kansje finne noe. De har forhåpentligvis ikke flyttet så langt. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Har tatt en titt på denne Søren Nilsen på Jaaberg som Hans nevner, og mener å kunne utelukke ham som far til Thor. Han giftet seg 1759 i Sandar med Anne Helgesdtr. Han var født 1730 og fikk barna:Helene 1759 Nils 62 og Helvig 65. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.