Gå til innhold
Arkivverket

[#19718] Helvig Markunini i Dybvaag 1865FT


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

IFT 186 finner jeg følgende familie: Lenke Kan noen bidra med opplysninger om etternavnet Markunini som er nevnt her. Jeg er på jakt etter Helvig (Andersdotter) Markuninis opphav og hennes ektefelle Ellef Ellefsen, begge skal være født i Holt/Dybvaag før 1801, men da FT 1801 er bort for dette området står jeg fast med hensyn til deres opphav. Innspill imøtesees med takk Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg har sjekket 'Dypvågboka' og gården Dal i Flostad , men finner dem ikke. Kan Helvig ha noe med den italienske blikkenslagerfamilien Marconini/Markonini i Vestfold og Aust Agder å gjøre? Nå kommer jeg ikke inn i folketellingene på DA, men de skal i hvertfall finnes i FT 1865. Det er jo ikke umulig at disse hadde noe med Nes Jernverk å gjøre.hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for innspill og supplerende opplysninger. Jeg har også fått opplyst at en Jacob Marconini f ca 1763 skal har kommet til Norge ca 1808 og bosatt seg i Larvik området. Den omsøkte Helvig Markunini i FT 1865 er f ca 1794 og hvis det er rett person, blir hun gift med en Ellef Ellefsen i 1817. Helvig skal være datter av en Anders Olsen og ektefelle Anne Gundersdotter, alle i Holt. Men det kan tenkes at hennes første ektefelle Ellef Ellefsen dør tidlig og hun deretter blir gift Markunini(Marconini). Helvig og Ellef får så vidt jeg kan se 3 barn, hvorav det siste i 1831, så det er mulighet for flere ekteskap. Kilde for mine opplysninger er delvis IGI/FS. Hører gjerne flere synspunkter og innspill på dette. Interessant å notere at de ikke er nevnt på gården Dal i 'Dybvågboka'. Hovedpersonen Andreas Ellefsen er nevnt i andre sammenhenger som tilhørende 'Dal i Flostad'. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet en Ferderich (Frederich?)Marconini og Ellen Pedersdt. som fikk en datter, Ellen Fr. i Kristiansand 1806. Kanskje de også hadde en sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takker for innspill men den Helvig Markunini som er nevnt i FT 1865 for Dahl i Flostad er oppført som 72 år gammel mao må være født ca 1793/1794 som stemmer med andre kilder. Hun er også nevnt som Helvig Andersdotter. Om noen har tilgang på kirkebøkene for Holt og kan slå opp der hører jeg gjerne om det Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ville vel ikke være første gange ei enke gifter seg med en yngre mann, og evt. bruker hans etternavn siden det ikke slutter på --sen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans  Gangstø

Nei det skjedde nok ofte. Helvig Andersdotter og (1. ektefelle) Ellef Ellefsen fikk så vidt jeg har funnet 3 barn i tidsrommet 1818 - 1831. Evnt ekteskap med en Markunini(Marconini) må i såfall ha skjedd deretter. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Helvig Andersdatter Dahl f 1794 giftet seg for andre gang med italieneren Fredrik Marconini. Fredrik og, som vi tror, hans bror Jacob kom til Norge ca 1804-1805. Fredrik fikk först en datter i Kristiansand i 1806, siden flyttet han till Larvik og giftet seg med Inger Helene With. Med Inger Helene fikk Fredrik minst tre barn. Etter at hun döde i 1835 flyttet Fredrik till Arendal og giftet seg med Helvig og fikk datteren Inger Helene Marconini i 1837. Fredrik og Jacob har mange etterkommere rundt i verden. Det har til nå ikke hvert mulig å finne ut hvor de kom fra i Italien. Om du vil vite mer kan du kontakte meg på arvid.andersen@talab.se Hilsen Arvid Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Oppdaget at jeg ikke hadde svart på spørsmålet du stilte fra begynnelsen. I følge Statsarkivet i Kongsberg så ble Helvig født i Holt den 17 november 1793. Foreldrene var Ole Jensen Sonsdalen og Kirsten Rejersdatter. Statsarkivet oppgir at denne Helvig er den eneste de funnet på den tiden i Holt. Når Helvig gifter seg med Fredrik i 1838(Arkivet i Kr.sand oppgir 1836) skal Helvig ha vært 43 år gammel. Opplysningene om alder og årtall stemmer ikke helt men det er det nærmeste vi har kommet.I vår forskning har Fredrik og hans bror, Jacob, hvert hovedpersoner så Helvig har kanskje ikke fått tilstrekelig oppmerksomhet. Hilsen Arvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

På tampen..Fredrich Marconiussen var forlover i et bryllup i Larvik 28. nov. 1824. Han signerte 'med iholden pen'.Denne må være identisk med Fredrik Marconini da et annet familiemedlem var fadder for Marie Helene, dpt i Larvik 22.2.1808, datter av Friderik Marconini og Inger Helene Vith.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans  Gangstø

Takk for innspill Eva. Det begynner etterhvert å danne seg et bilde om Helvig Andersdatters relasjoner til Marconini familien.Det medfører nok riktighet at hun først var gift med Ellef Ellefsen og etter hans død ble gift på nytt med Marconini. Hun fikk barn både i første og annet ekteskap. Det jeg sliter med nå er å finne hennes opphav da hun og familien har tilhold i Holt hvor FT 1801 er borte. Må nok ha tak i kirkebøkene og begynne å finlese disse. Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.