Gå til innhold
Arkivverket

[#19721] Jacob Davidsen Frich, Bergen og Finnmark


Gjest Rune Kaino Nikolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Hei,jeg lurer på om noen 'out there' har informasjon om denne karen som tok borgerskap som skipper i Bergen 6. mars 1710. Han er 'stamfar' (hvis man kan bruke et slikt uttrykk da) til slekten Frich i Norge. Mange har kommet med teser om at slekten nedstammer fra Tyskland (det finnes flere Frich'er i Danmark og Tyskland), men ingen har visst klart å finne en sammenheng mellom de norske og 'utenlandske' Frich'ene.Nedtegnelsene fra borgerbrevet hvor det altså står at Jacob Davidsen Frich er født i 'Kjeldvig i Finmarken' er en gåte for meg. Er det noen som vet mer om karen, f.eks. har funnet ham i 1701? Andre kilder?All informasjon mottas med takk.Mvh Rune Kaino Nikolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen var det rundt år 1700 en rekke personer Frich, blant disse også Ingeborg Davidsdatter Frich, som giftet seg i Nykirken 14. okt. 1716 med Andreas Colbanus fra Trondheim. Hun døde i mars 1770, angivelig 88 år gammel. Hun må antas å være datter av en David (Frich), og det er fristende å gjette på at hun kan være søster av Jacob Davidsen Frich, som døde i 1733.Bytingsskriver Hans Frich (død 1699) var en av Frich-ene i Bergen. Han er åpenbart ikke far til Jacob og Ingeborg, men kan være en slektning.Mulig slektskap kan det også være til Johanne Petersdatter Frich, som i 1683 var i Bergen hos søsteren Susanne Sophie Frich, og senere samme år giftet seg med rådmann Niels Sørensen Hyld. Johanne døde i pesthuset i København i 1710.Søsteren Susanne Sophie Petersdatter Frich var gift med byfogd Hans Henningsen Smith, hadde mange barn, og døde i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Takk for informasjonen.Ingeborg Davidsdatter Frich er nok en søster av Jacob Davidsen Frich ja. Hun finnes oppført som fadder enkelte steder i perioden som passer.Jeg har også forsøkt tidligere å finne forbindelser mellom de andre Frich'ene du nevner, men slik finnes visst ikke. Trolig er disse fra Danmark nedstammende.Viktig er det i denne sammenhengen å legge merke til navneforskjellen. Disse 'Hans/Peter-Frich'ene' ser ut til å bruke versjonen Frick oftere, mens 'Jacob/David-Frich'ene' (grunnen til at jeg kaller dem slik er at disse variantene går igjen nedover i slektleddene) oftere bruker Frich eller Frik.Hva slags kilder finnes egentlig tilgjengelig for 'Kjeldvig i Finmarken' og hvor er egentlig dette? Alta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.