Gå til innhold
Arkivverket

[#19724] Ingebrigt Pedersen Brattgjerd, Osen, Björnör


Gjest Jan Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tiller

Ingebrigt Pedersen Brattgjerd, f ?, d.1859, gift med Inger Ukjent var foreldre til min oldemor Oline Margrethe Ingebrigtsdatter f.1846 i Björnör,(gift 1867 med Johan Johnsen Skjærvold fra Lånke?.) Er det noen som kjenner denne familien og deres avkom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Denne slekta er omtalt i Bjørnørfolket 2, s. 579. Ingebrigt Pedersen var f 1814 på Setran, men vokste opp på bruk 3 på Brattjer. I 1845 kjøpte han bruk 6 på Brattjer. Ingebrigt var sønn til Per Tronsen og Lisbet Maria Ingebrigtsd. på bruk 3, Brattjer.Kona til Ingebrigt var Inger (Anne Marie) Olsdatter. Hun var født 1819 og var datter til Ole Olsen Grøtting og kona Maren Richardsdatter i Stoksund. Ole Olsen kommer sannsynligvis ikke fra Bjørnør. Maren Richardsdatter var født utafor ekteskap. Mora var Maren Larsdatter, faren Richard Paasche som var uteliggerborger på Hongsand i en periode. Richard var en av 5 sønner av løytnant Johan Fr. Paasche som er omtalt i andre spørsmål i dette forumet. Richard var ikke den mest vellykka av denne søskenflokken.Da Ingebrigt Pedersen døde 1859, satt kona Inger Olsdatter igjen med 7 barn i alderen 17 år til 10 måneder. Av de 7 barna døde Lisbet Marie (f 1842) sannsynligvis i 1861. Den neste Henrik Mathias, f 1844, overtok bruket som faren hadde hatt i 1879. Han solgte det til en nabo i 1898. Fire av barna hans reiste til Amerika, bare Helga gm Kristian T. Sumstad ble igjen i Norge. Mange av etterkommerne hennes bruker Hagen som slektsnavn.Oline Margrethe f 1847, har du kjennskap til. Men jeg skulle gjerne ha visst hvem av barna hennes du stammer fra.Peder f 1850, ble kalt Per skredder. Han var gift, bodde i ei stue i Osen og hadde en sønn som reiste til Amerika.Oliana f 1853 var gift med Daniel Larsen Storvik, Bessaker. Jeg kjenner litt til etterkommerne deres, en av dem var forfatteren Sigvart Kåpvik.Daniel f 1855 utvandra til Amerika. Den yngste dattera, Ingeborg Anna, ble gift med Peder Mortensen Sørgjerd, Sjåmyra av Sørjer. De hadde 9 barn, mange reiste til Amerika. Den eldste dattera Margrete, ble gift med Johan Jakobsen Søreng og fikk 11 barn med stor etterslekt.Jeg har også mange opplysninger om forfedrene til Ingebrigt Pedersen, men det får være til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Halvor Dette var mye mer informasjon enn jeg hadde håpet på! Oline og Johan Johnsen Skjærvold hadde 7 barn, datter no. 6, Johanne Margrethe ble gift med Martin Jacobsen Tiller, deres tredje barn Reidar var min far. Etter noen års arbeid med min mors slekt, har jeg nå begynt med min fars side og det er mye jeg ikke vet her. Hvor passer du inn i bildet? Kan du vennligst ta kontakt med meg på mail: RAGAMUFFIN.JOT@bigpond.com Tusen takk for god hjelp. 38 graders varm hilsen fra Down UnderJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.