Gå til innhold
Arkivverket

[#19728] Hans Høyer i Christiania


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Selvfølgelig måtte lenkene bli mangelfulle i farten. Prøver på nytt: Hans Høyer LenkeHelene Maria Høyer har fått to lenker i forrige innlegg. Ie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Finnes det kilder på nettet som jeg kan søke i for om mulig å finne svar på nevnte spørsmål? Eller må jeg oppsøke arkiver og i tilfelle hvilke?Lenke Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans Hansen Høyer og Else Kirstine Hansdatter fikk datteren Elisabeth Angel Høyer døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 10.06.1803 ( født 23.05.1803 ). Der opplyses det om Hans Høyer at han er 'Told og Consumtions Underbetient og Consumtionsskriver i Porsgrunn'.Jeg er ganske sikker på at Hans Høyer ikke er døpt i Christiania. Jeg har hittil ikke registrert hans første ekteskap ( eller hans første ektefelles død ). Videre er jeg ganske sikker på at Anton Hendrichsen ikke er døpt i Christiania eller Aker.Derimot ble Hans Hansen Høyer og Else Kirstine Hansdatter viet i vor Frelsers Kirke 19.11.1800. (Det kan godt være døpt flere barn i vor Frelser etter folketellingen 01.02.1801 enn nevnte Elisabeth Angel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tok en rask kikk på døpte i vor Frelsers 1801-1807, men fant kun ett barn til; Friderich Wilhelm, født 21.08.1801, døpt 02.09.1801. Her står moren som Else Kirstine Hansdatter Witteberg. Porsgrunn er ikke nevnt i teksten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Geir. Takk for opplysninger som kan være til hjelp i videre søk.Jeg har prøvd å finne foreldre til Elling Hansen Høyer, se tema 16907.Det sies at han kom fra Bergen. Jeg finner ikke foreldrene i det som er lagt ut i Digitalarkivet og derfor forsøker jeg å sjekke alle som heter Hans Høyer og i tid kan være en aktuell farskandidat. Det hadde vært fint med hjelp til å finne Hans H.s første ekteskap og om Helene Maria Høyer er hans mor. Ellings datter nummer to hette nemlig Helena. Dette er et halmstrå, men når man ikke har annet, så klamrer man seg til det lille som er. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Eide

I innlegg 5 har Geir funnet en Hans Hansen Høyer gift med Else Kirstine Hansdatter, vielse 1803 i Christiania. Lenken i innlegg 2 viser at han er gift for andre gang. Jeg har forsøkt å lete i de digitaliserte kildene for Hordaland -uten resultat. Er det noen som kjenner til nevnte H.H.Høyer? Jeg greier ikke å legge ham bort så lenge jeg ikke kjenner hans første ekteskap og eventuelle barn. Det kan også være snakk om barn født utenfor ekteskap. Vil jo ikke mase om denne Elling, men våger likevel å lufte temaet ennå en gang. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg sniker inn et innlegg i denne debatten i håp om at det er noen som kjenner noe nærmere til Elisabeth Angel Hansdtr. Høyers ektemann, Ole Nilsen Gasman. Hans opphav er diskutert her: Lenke. Jeg er særlig interessert i hvordan/om han eventuelt kan kobles til den øvrige Gasmann-slekta i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Det er flott at du Oddbjørn sniker deg inn i debatten for som du ser så stoppet den opp. Jeg holder på å lese gjennom Høyer-navn i NST, men har ikke kommet over noe som kan oppklare mitt problem. Har notert alle Høyer-navn med eventuelle ekteskap og barn. Gasman-navnet har jeg ikke sett. Regner med å lese gjennom de siste heftene i løpet av uken. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Inger - du nevner i innlegg 7 at Elling Hansen Høyer hadde ei datter som hette Helena, og at det er interessant i forhold til en mulig oppkalling etter Helene Marie Høyer. Jeg kan tilføye at Hans Hansen Høyer og Else Kristine Hansdtr., som da hadde flyttet til Larvik, døpte ei datter der som de kalte Maria (9/5 1806). Jeg vet ikke om det kan stimulere videre spekulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Takker for innspill og forslag.Til Gunn: Takk for dine lenker. Til Oddbjørn. Jeg har sett at den ene datteren kalles Maria. Det hadde vært fint å finne ut om Helena Maria Høyer er Hans Høyers mor. Alderen kan jo tilsi det og Maria som navn på et eventuelt barnbarn kan lett føre til den slutningen. Men vi må ha et bedre grunnlag. Når det gjelder Elling og hans barn med Elen Kristina Nilsdatter Rasch, så ser det ut til at deres første barn er oppkalt etter Elens foreldre, Nils og Margrethe, og datteren født og død i 1805 får navnet Nella Margrethe. Deres neste barn er Helena f 1806 og Mikkel f 1808.I sitt ekteskap med Anne Sofia Sørensdatter får Elling disse barna: Jonetta f 1826, Svend f 1829 og Ingeborg Kristina f 1832.I Gunns lenke finnes det en Hans Høyer som er født omtrent samtidig med Ellings barn. Det er kanskje lite sannsynlig at det her er snakk om en far Hans og en sønn Elling som får barn samtidig. Men det kunne være snakk om et brorforhold. Denne Hans Høyer i Christiania begynner å bli en like stor gåte som Elling Hansen Høyer oppe i Troms. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Bare et innspill: Hva sier skifte etter Helena Maria Høyer?! Kan det indikere noe slektsforhold til Hans Hansen Høyer?Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Nina. Skifte er tingen her, men det er ikke så lett å finne som i Bergensområdet der man får så god hjelp. Vet du hvordan man kan få tak i et skifte etter H.M. Høyer i Christiania? Tar i mot all hjelp med stor takk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Statsarkivet i Oslo har registrert skiftene i Christiania på kort, ordnetalfabetisk. Lett å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enda lettere å bruke skifteregistreringskortene for Christiania som Finne-Grønn organiserte, og som nå ligger i Oslo byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.