Gå til innhold
Arkivverket

[#19729] Foreldre til Kristine Marie Pedersdtr. født på Tjøtta


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Kristine Marie Pedersdatter giftet seg med Eilert (Ellef) Olsen i Brønnøysund i 1846. Jeg har opplysninger om at hun er født på Myklebostad i Tjøtta i 1822. Foreldrene skal være Peder Knutsen fra Orkdal, og Serine Reiner(Rener)fra Trøndelag. Jeg finner ingen med det navnet i FT 1801. Serine skal ha vært gift 1.gg. med Nikolai Skrøder, men jeg finner heller ikke han i FT 1801. Er det noen som vet noe om disse folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Skifte i Aagvik; Tjøtta i 1842: Sirenne Rein Johansdatter, hovedperson. Nicolai Schrøder, ektefelle. Christine Marie Pettersdatter, 19, datter; Aagvig. Uekte født. Formynder Christopher Olsen, Hellesvig. (Christine hadde 4 halvsøstre som er yngre enn henne, disse tar jeg ikke med her). Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Christine Marie (slik er hennes navn nedskrevet ved dåpen i kirkeboken for Alstahaug, samt klokkerboken for Tjøtta) vart født utenfor ekteskap på selve 'Tiøtøe' 16 februar 1823. Foreldrene var Maler Dreng Peder Knudsen og pigen Cerina Rein Tiøtøe. Der står innført ved dåpen 2 påskedag 1823 i Tjøtta kirke at de begge var fra Trondheim.Klokkerboken for Tjøtta gir oss litt mer opplysninger om faren: 'Ungkl. malersvend Peder Knudsen Nordherø'.Går vi 2 år frem i tid, så blir følgende par viet 18 juni 1825 i Alstahaug kirke. 'Ungkl. Nicolai Skrøder Jacobsen, Aagvig, 32 år' og 'pige Cerina Johannesd. Rein, af Thjem, 27 år'. Desse oppl. er hentet ut av klokkerboken for Tjøtta. I kirkeboken for Alstahaug prestegjeld står det samme bortsett fra en liten detalj, 'Cerina Johansd. Rein'. (På denne tiden oppgir ikke Alstahaug kirkebok eller klokkerboken fedrene ved vielsen).Dermed havner ho i Åkvik, Tjøtta. I 1840 konfirmeres ho, 'Christiana Maria Pedersd. Aagvigen', 17 år gml. I kirkeboken kan vi lese om foreldrene: 'malersvend Peder Knuds. - Cerine Rein, nu gift med Nicolai Skrøder Aagvigen'.Året etterpå, 1841 dør moren Cerine.26 august 1847 (atten førti syv) skriver sognepresten ut utflyttingsattest til 'pige Christine Marie, 24' år, da hun flytter fra Aagvig til Brønøe. Jeg fant i 1801 tellingen under Aagvigen, Tjøtta Nicolai Christian Jacobsen. Da uten Skrøder navnet som kommer inn gjennom moren Karen Olsdatter.Christine Maries mor Cerina Rein vil du finne i 1801 tellingen for Strinda. Under gården Bakke, på plassen Tjelstad var følgende familie: Johan Christophersen Rein, 36 år, søfarende som skibs timmermand og hans hustru Kirsten Sørensen, 40 år. Sirina Johansd. 5 år, samt søsken. Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Kjempeflott!! Tusen takk begge to. I en slektshistorie skrevet av Christine Maries barnebarn, står det at hun reiste til Bergen i 15års alderen og tok tjeneste hos prost Marstrander. Hun skal ha kommet til Brønnøysund med dem. Dette kan vel ikke stemme siden utflyttingsattesten er skrevet i 1847? Jeg vil gjerne ha navnene på Christine sine halvsøsken, hvis jeg kan. I den samme slektshistorien står det at hun hadde en søster som het Helene, som var gift med Daniel Hansen Torget i Brønnøysund. Jeg trodde at hun var eldre enn Christine siden mine opplysninger sier at Christine var fra Serines 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune O. Steinset

Jeg har noen opplysninger fra Brønnøy. Kristine Marie giftet seg med Eilert Olsen den 1/5-1849, men de fikk et (uekte) barn: Sigvard Martinus f.22/9-1847 på Mossem.Prost Marstrander fikk døpt et av sine barn i Brønnøy i 1842, men jeg har ikke sjekket når han begynte i prestestillingen.Helene Maria Nikolaisdtr Schrøder f.ca.1831 Åkvik Tjøtta var gift med Daniel Tobias Hansen. De fikk 7 barn i perioden 1858-1871. Siden Serine giftet seg med Nikolai den 18/6-1825 virker det logisk at Helene er yngre enn Kristine Marie. Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk igjen for opplysninger. Jeg har opplysninger om at Eilert og Christine giftet seg i 1846, men det er tydeligvis feil. Jeg ser at Peder Knudsen er fra Nordherø. Er det en gård eller et prestegjeld? Jeg har sett litt på FT 1801 i Trøndelag, men finner ikke noe som ligner på Nordherø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Christine Maries halvsøstre v/ skifte i Aagvik; Tjøtta i 1842: Karen Fredericha Nicolaisdatter, 17, Aagvik. Formynder Jeremias Eliasen, Myklebostad. Kirsten Marie Nicolaisdatter, 12, Aagvik. Formynder Jeremias Eliasen, Myklebostad. Hellene Marie Nicolaisdatter, 12, Tj. Jeremias Eliasen, Myklebostad som er formynder. Johanne Jertine Nicolaisdatter, 7, Aagviken. Formynder Christopher Olsen, Hellesvig.Skifte i Aakviken; Tjøtta i 1851: Karen Schrøder Olsdatter, enke, hovedperson; døde 24 sept. 1851. Nicolai Schrøder, sønn, Kolvereid præstegjeld. Peder Thanke Schrøder, sønn, Myklebostad. Anders Schrøder, sønn, Aakviken. Christianna Schrøder Jacobsdatter, død, datter, Erhaug. Jacob Schrøder Johnsen, Barn av Christianne; Øksningen i Kolvereid præstegjeld. Kirsten Schrøder, enke, datter, Vandve i Herøy. Bergithe Schrøder, gift, datter, Peder Daniel Melchersen, Sildøe i Herø. Helene Marie Schrøder, gift, datter, Jeremias Eliasen, Myklebostad. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.