Gå til innhold
Arkivverket

[#19734] Ole Hansen Dahl, f. 1767, Ibestad?? Klokker og skolelærer Tromsø 1817-1837


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Ole Hansen Dahl, ble etter å ha vært klokker og skoleholder i Ibestad, klokker og skolelærer i Tromsø hvor han døde i 1839. En av hans sønner overtok stillingen som klokker og skolelærer, se under. Hvor kom Ole Hansen Dahl fra? B.B. for Astafjord og Ibestad gjentar flere steder at han var født på Vig i Ibestad i 1767. Det finnes flere Dahl i Ibestad på denne tiden, men jeg kan ikke se ut av kirkebøkene(microfiche og film) at noen av disse er hans far. Nils Dahl blir nevnt som far et sted i B.B. Det må jo være galt. Har følgende fakta rundt Ole Hansen Dahl: Film HF 1221, KB for Strinda nr 3, / folio 71 / 3 august 1804. Efter foregaaende lovlig lysning i Bache kirke. Copuler. Kirkesanger og skolelærer fra Nordland: Ungkar Ole Hansen Dahl med Jomfr. Elen Martha Baardsdtr Wold. ”Tromsø bys historie”: Sønn nr 1: Baard Nikolai Dahl, f. 1805 i Steigen (ikke sjekket K.B.), g.m. Maren A. Klæbo fra Skjervøy. De endte etter hvert opp i Vadsø med etterslekt. FT 1865/75 Sønn nr 2: Simon Marenius Dahl, f. 1807 i Steigen(ikke sjekket K.B), g.m. Sofie Andrea, f. ca 1807 i Tromsø. De endte etter hvert i Hammerfest med etterslekt. FT 1865K.B. Ibestad (microfiche): Sønn nr 3: Lorentz Andreas Dahl, f. 1810-05-06 i Ibestad. Sønn nr 4: OLe Wold, f. 1812-08-02 i Ibestad. g.m. Andrea Marie Rasmussen i Tromsø. Klokker og skolelærer i Tromsø. Datter nr 1: Anna Bergitte Dahl (min tipoldemor), f. 1814-11-05 i Ibestad, g.m. Sivert Regnor With(kusine og fetter) og bosatt på Andøya. Etterslekt. Finner ikke noen blandt fadderne i K.B som utpeker seg som slekt. Så til noen spørsmål rundt Ole Hansen Dahl: Hvorfor drar Ole Hansen Dahl fra Ibestad til Strinda og gifter seg med datteren til lensmannen i Strinda, hvis han da er fra Ibestad? FT 1801 for Folden, Kjerringø, har en Ole Hansen Dahl som er 31 år, ugift og skoleholder. Kan dette være min Ole Hansen Dahl? I følge samme folketellingen for Skogn/Alstadhaug/Alstadhaug prestegård, bor her en sogneprest, Hans Dahl 72 år gammel. Kan det være faren?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

På Per Nermos side Lenke finner du et alternativ til din fødselsdato for Ole Hansen Dahl.Jeg har noen etterkommerne etter Baard Nicolai Dahl, som ble min oldefars svigerfar da oldefar Michael Julius Michaelsen giftet seg med Baards datter Anna Nicoline. (Michaels neste kone er min oldemor). Michael skrev at han og hans kone Anna N. var tremenninger gjennom Baards mor og hans egen mor, født Bondix.Jeg skulle gjerne ha etterprøvet det, om mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ifølge de nyeste Astafjordbøkene ble Ole Hansen Dahl født utenfor ekteskap på Dale i Kvæfjord av foreldre Hans Dahl og Berit Andersdtr.(1741 - 1812) fra Dale.Oles fødselsår er oppgitt å være 1770, g.ca 1801. Eldste sønn Bård Nikolai Benjamen f.1805 på Dale, Kvæfjord, Sønn nr.2 Simon Marinius f.1807 på Laskestad i Steigen. Ole og Elen Marta Wold var bosatt på Vik, Ibestad, og flyttet derfra til Tromsø. De fikk tre barn mens de bodde på Vik. Ole Dahls dødsår er oppgitt til 1839.Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Kari og Åse. Takk for opplysningene. Da gjenstår det å sjekke kirkeboken for Kvæfjord for og komme til bunns i saken. Nå som Åse har pekt på stedet, så burde jo det gå greitt. Åse skriver om de nyeste Astafjordbøkene. Jeg har en som er trykket i 1981, og har inntatt rettelser foran. Jeg finner ingen ting der. Finnes det en enda nyere bygdebok? Har funnet endel feil rundt Ole Hansen Dahl, så jeg vet ikke helt hva jeg skal stole på. Men, jeg går nå tilbake til kilden uansett. Når det gjelder Kari og opplysninger om tremenninger så viser jeg til en utskrift fra folketellingen under som en mulig forbindelse(Bondix/Bændix/Bendix). FT 1801 for 1862 Borge, Lofoten: sogn: Walberg, gård Dal, Ne. Jacob Petter Bændix, M, 42 år, 1ste ektesk. Gjestgiver, Odelsmann, fiskeriet, fædrift, Edriche Nøtler, kone, 38 år, 1ste ekteskap Erland Christian Bændix, søn, 10 år, GeorgJacob Bændix, søn, 7 år, Olave Josephe Hiort-Bendix, dtr, 11 år. Simon Wold, Mandens halvbroder, 28 år, ug. Selvholder, fiskeriet. Har ikke gått noe videre på dette enda. Simon er en av mine 2.tipper. Simon Wold som nevnes her, skal(iflg en grandtante) være bror til Bård Larsen Wold som er far til Elen Martha Baardsdtr Wold. Baard Wold var lensmann i Strinda. Han omtales i bygdebøkene for samme. Holder derfor på med kirkebøkene for Strinda (HF 1220 og 1221) for øyeblikket. De to grenene(Baard og Simon) møtes igjen i et giftermål mellom Richard Bernhard With f. 1846 og først Oline Sophie Wennberg, f. 1844 og deretter da hun døde med søsteren Augusta Septima Wennberg, f. 1847. Min E-mail adr thodekrøllalfaonlinedotno. Kan sende kart. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Kari. Det kom visst ikke klart frem i innlegg nr 4, men jeg kan godt sende deg et kart som viser en mulig sammenheng. Min E-mail adresse står der. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Se på innlegg 19695 angående utgitte bygdebøker for Ibestad. (Bruk lenke nr.2) De nyeste Astafjordbøkene kom i 1992, fire registreringsbind med alle manns- og kvinnenavn, og familier, utarbeidet av Tore Meyer, Gratangen. Senere er det kommet gards- og slektshistorie for Gratangen i to bind, og generell Historie 1 og 2, utgitt av Lavangen kommune.Vennlig hilsen Åse Kr.PS Hører du til i den Thodefamilien som opptrer på Rolla/Ibestad, etterkommer etter Job Thode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei! Takker for opplysningene. Jeg har tydligvis drevet med en utdatert bygdebok. På spørsmålet må jeg svare nei evt ja?. Jeg vet ikke. Har ikke funnet noen forbindelse. Den må eventuellt være i Tyskland. Min tippolderfar Paul Edouard Thode kom til Trondhjem fra Rostock ca 1830(har ikke sjekket datoen nærmere). Han ble gift med Else Wilhelmine Carstens, f. 1821 i Trondhjem. Else var datter av Abel Oeding, f. i Trondhjem, og Jacob Carstens fra Flensburg. Abel Oeding , f. 1796, var igjen datter av Else Lind Weisser og Edouard Oeding fra Flensburg. Else Lind Weisser, f. 1763 i Trondhjem, var igjen datter av Abel Gram og Philip Weisser fra Flensburg. Abel Gram, f. 1735-05-21 i Trondhjem(Vår Frues kirke) var datter av Andreas Gram, f. 1691, d. 1748-02-02, og Sophie Cramer, f. 1697, d. 1736. Andreas ble etter Sophies død i 1736 gift med Idda Thode, f. 1707, d. 1797-11-21. Andreas og Sophie fikk blandt annet datteren Inger Marie Gram som ble gift med Job Hansen Thode. Hvordan disse henger sammen / om de henger sammen ”Thodemessig” vet jeg ikke , annet enn at en Sommerchield(etterkommer i denne grenen) var fadder for en av Else Wilhelmine Carstens og Paul Edouard Thodes barn. Det kan jo bare være sammentreff(venner/naboer). Nå er jo ikke Thode noe uvanlig navn i Nord-Tyskland / Friesland-området. Men, familiene før i tiden hadde lang hukommelse. Noe av det jeg synes er interessant her, er disse mannfolkene som kommer opp fra Tyskland, og så gifter seg inn i handelsfamiliene. Blir de hentet opp? Er det en slags avtalte giftermål, eller er det tilfeldigheter? I tillegg til Inger Marie og Abel, hadde Andreas og Sophie datteren Bergitte Marie, f. 1736. Hun ble gift med Mathias Carstensen. Andreas og Idde(Andreas 2. kone) fikk datteren Sophie Cramer som ble gift med 1. Søren Bastiansen Røst og 2. Oluf Due. Om Andreas og Idde hadde flere barn vet jeg ikke.mvh og takk for opplysningene. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Paul Thode

Til Aase og Kari.Takker for opplysningene om Ole. Men jeg venter på kirkebok for Kvæfjord, og bygdebok for samme: Aase skriver at iht de nyeste Astafjordbøkene er Ole g. ca 1801. Fakta er iht: Film HF 1221, KB for Strinda nr 3, / folio 71 / 3 august 1804. 'Efter foregaaende lovlig lysning i Bache kirke. Copuler. Kirkesanger og skolelærer fra Nordland: Ungkar Ole Hansen Dahl med Jomfr. Elen Martha Baardsdtr Wold'. Hvor kom Ole fra, da han kom ulært til Strinda(for han var ikke utdannet som lærer, men skrive kunne han i flg ”Jubileumstidsskrift for Ibestad kirke”), og giftet seg med datteren til lensmannen??? Klokker ble han også i Ibestad, og senere i Tromsø (Tromsø bys historie av N. A. Ytreberg). K.B. Ibestad (microfiche): De fikk to sønner og 1 datter mens de bodde i Ibestad.Sønn nr 3: Lorentz Andreas Dahl, f. 1810-05-06 i Ibestad. Han vet jeg ikke mer om.Sønn nr 4: Ole Wold, f. 1812-08-02 i Ibestad. g.m. Andrea Marie Rasmussen i Tromsø. Klokker og skolelærer i Tromsø.Datter nr 1: Anna Bergitte Dahl (min tipoldemor), f. 1814-11-05 i Ibestad, g.m. Sivert Regnor With(kusine og fetter) og bosatt på Andøya. Etterslekt.Kari: Jeg sender deg noen kart jeg har laget, pr snail mail. Du har de vel i løpet av uken. De er laget i Word, og gir virusvarsel hos enkelte. Uvisst hvorfor. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Paul! Du skriver i melding 4 at Simon Wold ifølge en grandtante er bror til Bård Larsen Wold. Men det må vel være 40 års aldersforskjell på dem, så aldersmessig hadde det passet bedre om Simon var sønn av Bård.Men Simon Wold kan jo ha vært halvbror både til Bård Larsen Wold og Jacob Petter Bændix?Jeg er spendt på hvordan du kan finne ut av denne floken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Kari!Jeg har feiltolket teksten i boken, så floken var det jeg som hadde lagd.'Simon var bror av brødrene på Wolds minde og Lykkens prøve'. Det vil si bror av Jørgen Lorents Wold og senere lensmann Ole Andreas Wold.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I innlegg nr. 2 står det at Michael Julius Michaelsen og hans kone Anna Nicoline (Baardsdatter Wold) (født når ?) var tremenninger gjennom Baards mor og Michels mor (født Bondix). Hvis det stemmer, som det antydes, at Baards kones 1. mann var en Bændix/Bondix, så er det ventelig en slektsforbindelse hit fra Michaels mor. Men tremenninger (altså en felles oldeforelder) ? Skulle vært artig og visst hvordan !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Per og alle andre! Mormoren til Baard Nicolai Dahl (1805-1876) var Ane Marthe Pedersdtr (1735-1809). Jeg har en teori om at hennes sønn av 1. ekteskap, Jens Jacob Jørgensen, født 1763 (kilde Jan Sneisen i mail feb 2004) kan være identisk med den jeg har fått oppgitt til å være Jens Jacob Bondix, antagelig født i Trondheim, død 1790 og gift med Anne Larsdtr Røe, f. ca. 1755, død 1830 i Trondheim. De ble gift i Bakke kirke 27.11.1783.Men min Bondix skal iflølge 'Wayne Mitchell: The Næsseby Family Archive, I Göttingen, 1985, s. 16, 22' ha foreldre Johan Lorentzen Bondix (ca 1707-1775) og Maren Hedevig Handstr Schulz (1710-1760). De ble gift i Domkirken i Trondheim 1.4.1746 og jeg har bare notert ett barn hos dem. Denne Jens Jacob må ha vært født før morens død 5.2.1760. Hun var ca. 50 da hun døde. Den andre Jens Jacob var født 1763.Dette stemmer jo absolutt ikke med foreldrene til førstnevnte Jens Jacob. Jeg vet ikke hvor gammel min Jens Jacob Bondix var da han ble gift med Anne.Jeg har jo ikke eksakt fødselsinformasjon på noen av disse to Jens Jacobene. Det hadde det vært flott å få tak i!Jeg skal forresten prøve å kontakte Wayne Mitchell. Han har en del kildemateriale. Han er etterkommer av Anna Nicoline Dahl og Michael Julius Michaelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Kari og dere andre.Har akkurat sittet og studert dine data, Kari, og har også oppdaget at det er et problem rundt Jens Jacob. Her er det noe som ikke stemmer. Når jeg sammenligner dine og Jans data faller de ikke sammen.Når det gjelder Finnmark dagblad som du også referer til, så er vel det fra 1980, og finnes på film? Har forresten du kopi av det?Nå skal jeg på skitur i sneværet og minus en grad, så ha en god søndag.Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Paul Takk for oversiktene du sendte meg. Jeg er for tiden ikke online på min egen maskin, og svarer derfor her i stedet for på mail.Artikkelserien i Finnmark Dagblad (En fortelling om slekten Ulich) var faktisk på 22 sider i A3-format og noe upraktisk å kopiere. Den er skrevet av Ole Johan Valle fra Hemmerfest. Jeg har fått kopi av en slektning, men har lagt inn det meste av informasjonen i programmet mitt. Når jeg kommer meg på nettet fra min databasemaskin, kan jeg kanskje få lagd en liste over hvor jeg refererer til denne artikkelserien.Det er en del feil der, så kanskje Ole Johan Dahl er en person å kontakte om dette?Jeg kan selvfølgelig kopiere den siden (del 6) som er mest aktuell i den forstand at den omhandler bl.a. Baard Nicolai Benjamin Dahl og noen av hans etterkommere.Det som slår meg, er at Ane Marte Pedersdtr muligens har minst to barn (Jens Jacob og Jacob Peter) som heter Bondix/Bændix til etternavn. Kan hun ha blitt gift med en Bondix etter første ekteskap, slik at barna i 1. kull tok navn etter ham? Eller er det en annen person som bare er blitt 'oppkalt'?God skitur! Jeg har akkurat akt med mitt barnebarn og lest min lille artikkel i lokalavisen Varingen om skimulighetene i Romeriksåsen - med to flotte bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei KariDet er helt ok for meg å få svar her. Kanskje andre også jobber med det samme. Jeg synes dette debattforumet er helt topp.Du nevner artikkelforfatter Ole Johan Valle/Ole Johan Dahl ???Etter det jeg forsto på Jan S. var hun blitt gift med Baard ca 8 mnd etter at Jørgen Jacobsen døde. Det er vel kanskje slik at Bondix er et navn fra familien som er tatt i bruk. Det var jo ikke uvanlig.Du trenger ikke å stresse med artikkelen, den skal jeg fikse selv.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Til Kari (innlegg 2): Tremenningsforholdet mellom Michael Julius Michaelsen og hans kone Anna Nicoline Dahl f. 1833 kan vel da kanskje bestå i at Anna's farmor Ellen Martha Wold (1766-1856) har samme mor som Michaels morfar, nemlig Ane Martha Pedersdatter (1735-1809) (Anna's oldemor). Det er jo ting som tyder på at Ane M. P.'s første ektemann Jørgen Jacobsen var en Bændix (Bondix?). Blant hans sønner er Jacob f. 1760 og Jens f.1763 altså kandidater til å være Michael's morfar. I 1801 hadde Jacob datteren Olava Josephe Hiort Bendix, f. ca. 1789. Kan det være henne som er g.m. en Michael og mor til Michael Julius ? Da blir de iallfall tremenninger, MJM og AND !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Åse på Dyrøy, Kari I Hakadal og Per N. i Oslo og evt andre.Satt på biblioteket i går formiddag og gikk gjennom for tidsrommet 1767 - 1780:Film PF 463, Kvæfjord, bok 1, 1751 – 1822 og på Folio 183 / 1774, 4 søndag i faste, fant jeg: Døbt Hans Rasmus: uægte B: N: Ole Test: Joen Peders: Dahle Jens Hans: ibid. Peder Benjamins: Strand Martha Poulsdtr Dale Maren Nielsdtr ibid.Fant ikke hans senere giftermål med Berit Andersdtr, intro eller publ abs. for dem. Mulig jeg har oversett noe, så jeg skal gå gjennom det samme en gang til på onsdag når bibl. åpner igjen. Men, jeg fant ingen andre som kunne passe.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Et skudd i blinde: Kan dette være Berit Andersdtr. i 1801? Alderen stemmer, bostedet også. Hans Rasmussen og Berit ble vel neppe gift.Til Per: Døbt Hans Rasmus(sens) uekte barn. Navn Ole. Fadderne var fra Dale, nær familie til barnets mor?Vennlig hilsen Åse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Per og alle andre. Per, din teori stemmer med min. En Jens Jacob Bondix var nemlig bestefar til Michael Julius Michaelsen. Men hva vet du om Jens far og hans foreldre?Mine gamle kilder har nemlig fortalt at Jens Jacob Bondix foreldre skulle være Johan Bondix og Ane Larsdtr Røe. Kan det tenkes at disse personene er innblandet på en annen måte, eller er de bare helt på jordet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Har tilbragt nok en dag(onsdag) på biblioteket foran mikrofilmleseren på jagt etter Ole Hansen Dahl.Fra forrige gang har jeg en direkte avskrift:Film PF 463, Kvæfjord, bok 1, 1751 – 1822 og på Folio 183 / 1774, 4 søndag i faste, fant jeg:Døbt Hans Rasmus(ens): uægte B(arn): N(navn): Ole. Test: Joen Peders: Dahle Jens Hans: ibid. Peder Benjamins: Strand Martha Poulsdtr Dale Maren Nielsdtr ibid. Peder Benjaminsen går igjen som fadder)I dag fant jeg muligens Hans Rasmusens fødsel.1: Hans Mathias, f. 1756, far Rasmus Mathison af Dahle, folio 43 i Kvæfjord bok 1.2: Hans Mathis Rasmussen Dahle, komfirmert 1772, folie 172 i Kvæfjord, bok 1.I tillegg fant jeg:Ane Marie, f. 1758(folio 61). Hun blir begravet 3. søndag etter påske 1760.Ane Marie, f. 1760(folio 80)Berete, f. 1763(folio 96)Rasmus, f. 1764(folio 113)Lars, f. 1767(folio 132)Alle disse med samme far som Ole. Føier til fadderne hvis det er et ønske. Leter etter moren en annen dag.Fant også en komfirmant i 1769(folio 149) som het Hans Rasmusen Dahle) og en begravelse i 1777: Hans Rasmusen Wocter 28 år. Samme person ?I tillegg dukket en Beret Andersdtr opp som fadder hos Michel Rasmusen.Se nå bare her(folio 158 / 1771):Døbt Michel Rasmus(ens) B(arn) af Dahle N(avn): Berete. Test: Joen Peders: Dahle, Hans Niels: ibid. Beret Andersdtr ibid. Lisbet Olsdtr ibid. Mette Joensdtr ibid.Har fremdeles ikke noe bevis for at denne Ole som er født i 1774(ikke 1770 som bygdeboken angir) er Ole Hansen Dahl som ble gift med Elen Martha Baardsdtr Wold i 1804(ikke 1801 som bygdeboken angir).Fant heller ikke sønnen Bård Nikolai Benjamen som skal være født i 1805 på Dahle i Kvæfjord. Kanskje han også er født i Steigen som sin yngre bror Simon Marinius. Får vel sjekke KB for Steigen.Hvis dette er den Ole jeg er på jagt etter så bodde han i alle fall på Ibestad i 1807, for da var han klokker der. Det er sikkert.Nå skal jeg på Spinning. Ha en god kveld. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Paul og Per Nermo! Samarbeider dere om denne Ole Hansen Dahl? Per har jo en del info her: LenkeDer kan du også klikke videre og finne fødselsdato til Baard Nikolai Banjamin og sikkert flere søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kari: I innlegg 12 sier du at det var Jens Jacob Bondix som var gift med Anne Larsdtr Røe, men i innlegg 21 sier du at det var hans far Johan Bondix. Hva mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.