Gå til innhold
Arkivverket

[#19734] Ole Hansen Dahl, f. 1767, Ibestad?? Klokker og skolelærer Tromsø 1817-1837


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Kari, kan det være snakk om at Ane Marthe Pedersdtr (1735-1809) slett ikke hadde sønn av 1. ekteskap som het Jens Jacob Jørgensen, født 1763 (din kilde: Jan Sneisen i mail feb 2004) ?Har du fått sjekket opp med Wayne Mitchell om det virkelig fantes en Jens Jacob Bondix (ca.1748-1790) (som du antyder istedet er bestefaren til Michel Julius) ?Denne JJB skulle altså være s. av Johan Lorentzen Bondix (ca.1707-1775) og Maren Hedevig Handsdatter Schulz (1710-1760) som ble gift i Domkirken i Trondheim 1.4.1746. Det kan se ut som det kunne være denne JJB som har etterlatt enken Ane Bondiexs på Bakklandet i 1801 (se lenken i innlegg 25).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Jeg ser at det er diskusjon som vedrører Ibestad og jeg har en informasjon om en fadder til en av mine aner og det var i begynnelsen av 1800 tallet. Det er nevnt følgende: Nils Knutssøn Dahl af Aarsand. Dåpen er i Ibestad og Kansje stedet Aarsand er fødestedet til din anefar. Mvh Marianne Vestli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Per! Jeg har vært bortreist. Men det stemmer som du sier i 25 at Nicoline Bondiex som du har lenke til er mor til Michael Julius Michaelsen.Det du sier i 26 stemmer kanskje også, bortsett fra at det ville stemt bedre med påstanden fra Michael Julius Michaelsen om at han var tremenning til sin første kone, om Jens Jacob ikke hadde de foreldrene jeg fikk oppgitt av Wayne Mitchell. Derfor kan det kanskje være rett at Jens Jacob Jørgensen er faren. Men jeg har ikke hørt fra Wayne, og det er ikke så rart siden jeg nå ser at jeg ikke har fått sendt mailen til ham. Jeg skal få sendt det snarest fra en annen maskin. (Trådløs-trøbbel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kari: Skulle tro det var mulig å få løst denne floken. Opplysningene om hvem som er Michael Julius Michaelsen (f.ca.1820?) sin morfar er jo motstridende. De to kandidatene er også født med ca. 15 års mellomrom, men heter altså begge Jens Jacob, og ser begge ut til å ha Bondix (Bændix?) blant sine aner. Hvem var denne Bondix-familien ? Det er sikkert noen som vet noe om den. Og kanskje noen også kjenner mer data omkring Jørgen Jacobsen på Lademoen som var gift med Anna Martha Pedersdatter før lensmann, skysskaffer, bygdeprokurator Baard Larsen Wold (1733-1811).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei! Har vært, og er fortsatt opptatt med en del andre ting, men jeg følger med. Kommer tilbake senere.Kanskje en ide å legge ut Bondix-problematikken som et eget innlegg, for nå er det jo skjult under Dahl.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen. Har jobbet en del med Ole Hansen Dahl problematikken de siste dagene. Har gått nøye gjennom første del av Kvæfjord KB, bok 1 på film PF 463, og har ganske mange navn, men ingen ting er sikkert enda. Lørdag hopper jeg over på film PF 464, og så får vi se hva den bringer. En ting er i allefall sikkert i flg. KB for Kvæfjord. Ingen Ole Hansen Dahl ble født der i 1770. I 1774 ble det derimot født en, med far Hans Rasmussen Dahle. Ble Dahle til Dahl? Leter nå mere rundt disse for å se hvor de ble av og evt for å finne belegg for at dette er Ole som ble klokker i Ibestad/Tromsø. Har sett etter om det finnes skifte etter hans far, men det ser ikke slik ut. Etter hans bestefar finnes det imidlertid skifte. I tillegg har jeg bestillt KB Steigen for angjeldende tidsrom. Vi får se hva som står der.Kan Ole Hansen Dahl som i 1801 er 31 år, ugift og skoleholder på Kjerringø være Ole født i 1774??Paul Er det forresten noen som vet om det finnes skifte etter Ole Hansen Dahl som døde i Tromsø 1839?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Paul Thode

Ole Hansen Dahl, hvor kom han fra? Har nå gått gjennom kirkebok for Kvæfjord, bok 1 og deler av bok 2(stoppet på 1805) for om mulig å finne spor etter Ole Dahl og hans mulige fødsel i 1770.Det finnes 3 – 4 Ole Hansen i Kvæfjord mellom 1770 og 1805(iallefall som nevnes i kirkeboken) Jeg finner følgende (kort utdrag): 1774: Døbt Hans Rasmusens uegte barn OLE. (eneste alternativ hvis det er korrekt at Ole Hansen Dahl er født utenfor ekteskap i Kvæfjord) 1775: Døbt Hans Amundsen Huseby barn Ole. To mulige kandidater?????????? 1775: Hans Rasmusen Dale er fadder hos Michel Rasmusen. Ut i fra andre funn antar jeg at de er i slekt. 1777: Hans Rasmusen Wocter 28 år begravet. Kan dette være Oles far(1774)??? 1788: Ole Hansen Røgenes kvinne begravet 34 år. 1794: Ole Hansen er gift på nytt og barnedåp. 1796: Ole Hansen og Ane Maria Torløvsdtr Strømmen. 1796: Ole Hansen og Beret Margrete Torløvsdtr Røgenes. 1797: Ole Hansen Borchenes, konfirmert. 1797: Ole Hansen Dale, fadder. Kan dette være Ole f. 1774?? 1798: Ole Hansen, Skolemæster, fadder. Bosted nevnes ikke. 1800: Ole Hansen, Skolelærer, fadder. Bosted nevnes ikke. 1804: Ole Hansen Røgenes begravet. Ole Hansen Huseby har jeg ikke funnet mer om? Hans Rasmusen Dale dukker ikke opp flere ganger. Hvor ble han av?? Ole Hansen Røgnes er gift, for gammel og dør i 1804. Ole Hansen Strømmen/Hemmestad er alt gift. Ole Hansen Borchenes er vel for ung, konf 1797? Derimot dukker det i 1798 opp en Ole Hansen Skolemester/skolelærer som figurerer som fadder i 2 år, for så å forsvinne igjen fra kirkeboken. Det kan vel ikke være noen av de to andre Ole Hansen (Røgenes/Hemmstad) som er skolelærere, for da ville det vel stått i forbindelse med dåpen av deres barn. Tre mulige kandidater i Kvæfjord: 1. Ole Hansen Huseby, f. 1775. 2. Ole Hansen, uekte, f. 1774. Er det samme person som Ole Hansen Dale, fadder 1797??? 3. Ole Hansen, Skolemester, lærer. Et annet spørsmål er: Hans tilkommende kones bror Simon, bor i 1801 på Dal i Valberg på Vestvågøy. Kan Ole Hansen Dahl komme fra Valberg????Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Paul Thode

Hei!Det første 'sikre' sporet etter Ole Dahl har jeg hittil funnet i KB Steigen, film PF 440, bok 5. 1805, folio 140. Der finner jeg Skoleholder Ole Dahl som fadder. Senere i 1805 finner vi på folio 143 samme år O. Dahl og Ellen Martha Wold som faddere. De giftet seg jo i 1804.1805, folio 146. Her blir første sønn Baard Nikolai Benjamin døbt, 'født den 5 novembr: kl 5 om eftermiddag'.1807, folio 160. Her blir den '2dre sønn fød den 11 Junii. I daaben kaldet: Simon Marenius'.Etter 1808, folio 166, finner jeg ikke O. H. Dahl som fadder mer i KB for Steigen. De har vel da flyttet til Ibestad.I boken 'Slegter og gårder i Steigen prestegjeld' nevnes på side 137 under Vik en Anne Dahl som skal være søster til Lærer Ole Dahl på Laskestad. Jeg synes det er tvilsomt etter som hun har Evensdtr som patronymikon. Men, det er jo ikke umulig så det må jo sjekkes. Venter på flere kirkebøker og bygdebøker på biblioteket.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Paul Thode

Hei! Åse K. Kristiansen, Dyrøy, finnes du der ute fortsatt.Holder fortsatt på med Ole Hansen Dahl uten å ha klart å få verifisert hans fødsels-/dåpsdato og hvor.Har for Nte gang gjennomgått KB for Kvæfjord og sjekket alle 'OLE' og Berit Andersdtr.Finner kun en Ole som kan være aktuell, og det er han som er nevnt i tidligere innlegg(født 1774). Finner ikke noen forbindelse mellom han og Berit Andersdtr. Dale/Dahle etter fødselen. Giftermål mellom Berit og Hans Rasmussen finner jeg heller ikke. Ei heller noen Publ. absolv. hvor navnet til Hans eller Berit nevnes.Men det er tydlig at Berete/Bereth Andersdtr Dahle er mye brukt som fadder i Kvæfjord. Første gang jeg finne henne er i 1763. I 1773 er siste gangen jeg finner henne.I 1775 finner jeg en Berete Andersdtr som blir 'egteviet' med Roland Rolandsen, Strand. Er det samme damen tro?Vet du hvor forfatteren av bygdeboken har sin informasjon om fødested og tid fra?mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg er fortsatt her. Jeg vet ikke hvilke kilder Tore Meyer har brukt som grunnlag for Astafjord bygdebok, men du kan kanskje ringe ham og spørre? Han bor i Gratangen, men jeg vil ikke legge ut tlf.nr. her.Jeg tror at Berit Andersdtr. er den ugifte søstra til lensmannen som bodde på Dahle i Kvæfjord i 1801. I 1870 finnes en dreng Hans Rasmussen på Dahle. Tellingene for 1863 og 1870 finner du på www.troms-slekt.com under Census (på sideregistret) Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Paul Thode

Hei!Har vært i kontakt med Statsarkivet i Tromsø for om mulig å finne noe personalia ang hans fødsel, og her er en del av svaret: 'Det hersker nok – som de har registrert – stor usikkerhet med hensyn til hvem Ole Hansen Dahl egentlig var; når han var født, hvor han var født, hvem som var hans foreldre. I flere trykte kilder oppgis det at Ole Hansen Dahl var født på Vik i Ibestad i 1767. Dette lar seg ikke bekrefte, og er etter all sannsynlighet ikke riktig. I en primærkilde – et militærmanntall fra 1811 for Astafjord – har vi funnet Ole Hansen Dahl, da bosatt på gården Vik, nevnt med fødested: ”Dahle i Qvæfjord”. Alder oppgis til 41 år, han skulle med andre ord være født i Kvæfjord ca. 1770, men heller ikke dette har altså latt seg bekrefte. Vi legger ved kopi av aktuelle sider av manntallet.Med hensyn til Dahls ansettelsesforhold som lærer og klokker, vil det være vanskelig å finne kilder fra den tiden som sier så mye om akkurat dette – om det i det hele tatt lar seg gjøre. Og eventuelle personalia ville sansynligvis være likelydende med de i nevnte militærmanntall. Til slutt i Deres brev spør De om det finnes skifte etter Ole Hansen Dahl. Det gjør nok desverre ikke det. Dahl døde altså i Tromsø i 1839, og et eventuelt skifte skulle da være å finne i arkivet etter byfogden i Tromsø. Vi har arkivet her, men mye av materialet fra denne tiden, bl. a. det som går på skifter, gikk dessverre tapt i en brann for rundt hundre år siden. Etter å ha foretatt grundige undersøkelser i flere kilder, står vi altså igjen med opplysningen om at Ole Hansen Dahl skulle være født på Dahle i Kvæfjord ca. 1770. Dersom dette medfører rigtighet, ser vi ikke bort fra at den Ole som ble døbt i Kvæfjord i mars 1774 som uekte sønn av Hans Rasmussen, kan være riktig person. Det står ingenting om når han var født, og at det uansett kunne være avvik mellom korrekt fødselsår og det som oppgis i kilder senere, vet vi.'Da gjenstår vel bare muligheten til å finne skifte etter Berit Andersdtr, for å se om hun eventuellt er innblandet i denne fødselen.Kjenner noen til noe skifte etter henne?Ser også av et annet vedlegg fra Statsarkivet at det alt i 1962 var tvil om hvor Ole Hansen Dahl hadde sin opprinnelse. (Brev til Overrettssakfører Gunnar Hovi, Odda)Har skrevet til Tore Meyer angående Berit Andersdatter, og venter på svar.Når det gjelder den militære rullen, så gjelder den '2. Divisjons 1. Section for Astafjord Tinglaug og Præstegield'. Den er forfattet av Hans Andreas Dahl 'in Maii 1811', og her opplyser 'Gaardmann Ole Dahl' selv under gården Wiig, Matr nr 8, at han er 41 år, og født på 'Dahle i qiæfjorden', og at han er Klokker og skolelærer. Hans to sønner, Baard Nicolai Dahl, 6 år og Simon Marenius Dahl, 4 år er født på Laskestad, mens Lorens Andreas Dahl, 1 år er født på Wiig. Dette er i henhold til kirkebøkene.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Paul Thode

Har nå fått transkribert skifte etter Rasmus Mathiasen som iflg KB ble nedsatt 1770, 3. s. efter påske.Det er i mine øyne ikke lenger tvil om at dette er bestefaren til Ole Hansen Dahl som døde i Tromsø i 1839.Faren må være Hans Rasmusen Dahle som ble døbt i Kvæfjord 1751.09.05 som sønn av ovennevnte Rasmus Mathiasen og Maren Pedersdtr. Maren døde i begynelsen av 1750 årene(1755 hvis KB er riktig). Navnet Maren Pedersen finner jeg via tingbøkene for Kvæfjord i 1773.Oles mor derimot er fremdeles i det blå, men jeg regner med at tingbøkene vil kaste lys over henne også.Har tatt inn et lite utdrag av skifte som viser slekten.Nr 5 er Oles far.Det finnes ingen annen Ole født i dette tidsrommet med Hans som far. Anno 1770 den 30 te: Maij var lensmanden Povel Jonsen med tvende Mænd: Ole Larsen Gaare og Peder Wiestre Strand, paa mine veigne i Sterv boet efterafdødede Rasmus Mathiasen som boede paa gaarden Dahle i Qvæfjords Tinglæn; for at opteigne og Vurdere hans efterladte Ejendeele, til hans gields betaling; haver efterladt sig Enken Navne: Maren Hansdatter og følgende Børn, neml: 1 Michel er myndig, 2 Peder, myndig, 3Anders og myndig, 4 Ole er 22 Aar, 5 Hans er 19 Aar, 6 te nok Hans-Mathias er 15 Aar 7 Rasmus er 6 Aar, 8 Niels er 3 Aar, 9 Berthe er 28 Aar, 10 Anna Maria er 9 Aar og 11te Bereth er 7 Aar gammel. Boets Formue beløber ved Registering og Vurdering til den Summa = 63 rd 5 ort 7 sk; som efter skrevne udlæg kand udvigle, hvor - udj Boets Formue bestaar. – Efter at denne Registering var mig fra lensmanden tilsendt, er dette Skifte forfær- diget med udlæg in Octobr: nest efter; og som Boet ei strækker til gielden, er først skeed udlæg til den Præsserærende gield og Afkortning, - - -PaulPS! Hvis noen vil ha hele skifte så send meg en mail. thodekrøllalfaonlinedotno.Syntes det ble for mye å legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.