Gå til innhold
Arkivverket

[#19736] Svend og Hæge Egeli, Vinje, til Staughton, WI, 1882


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har opp gjennom årene sporet opp masse slekt i USA, men har foreløbig kommet til kort vedrørende min tippoldefar Herbjørn Evensen Egelis yngre søsken Svein Evensen Egeli og Hæge Evensdatter Egeli.Svein Evensen Egeli, f. Vinje 13. mars 1853, ble registrert på Kristiansand politikammer 16. februar 1882 (Svend Evensen), jf. Digitalarkivet. Han skal ifølge Gunnlaug Stølens artikkel «Øykjelieslekta» (Bygdemellom 2002), s. 7, ha reist til USA på skipet Rollo og havnet i Staughton. Jeg kan dog ikke finne Hæge (f. 14 oktober 1856) i protokollen. Moren Liv Tollevsdatter, f. Hjartdal 2. januar 1824, utvandret i 1885.Svein hadde 3 onkler som utvandret i 1861 og slo seg ned i Dane county, Wisconsin: - Olav «Store» Sveinsen Egeli (1819-1901), brukte navnet Vick (etter Vikje/Vigen) - Tor Sveinsen Egeli (1825-1882) - Olav «Vesle» Sveinsen Egeli (1828-?)Det er derfor mulig at Svein og Hæge, og deretter moren Liv, sluttet seg til slekten i Wisconsin, uten at det kan fastslås med sikkerhet. Etterslekten til Olav «Store» og Tor er sporet opp. Det er uansett først og fremst Svein, Hæge og Liv jeg lurer på hvor ble av. Er det noen som kan sette meg på rett spor?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Vågslid

Hei Hæge reiste noe sienere enn Svend. Hun reiste fra Kristiania 2.6.1882 med Rollo til Stoughten. Hun er oppført under Emigranter over Kristiania 1871-1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for informasjonen, dette har jeg tydeligvis oversett. Dermed må min fotnote i slektsoversikten endres igjen... :)Dette betyr altså at kun Hæge dro med Rollo, mens Svend reiste med et annet skip. Jeg har spekulert i om han dro med skipet S/S Orlando (Wilson line) til Hull og deretter reiste videre med samme skip, men har ingen god dokumentasjon (har søkt litt på http://www.norwayheritage.com/). Orlando forlot Kristiania 17. februar og tok med seg passasjerer i Kristiansand før det gikk til England.Men hvor ble de av, montro...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.