Gå til innhold
Arkivverket

[#19739] Filare


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva slags jobb en filare er for noe? Har lett iflere svenske ord bøker uten å finne det. Min farfar jobbet med det før han kom til Norge. Senere jobbet han som 2. maskinist til han blev torpedert i 1917 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg antar at han må ha jobbet ved et mekanisk verksted, gjerne med produksjon av skipsmotorer, kjeler e.l. Jeg mener at man før måtte ha slik praksis før man kunne ta maskinistskolen og få papirer som maskinist. Eller tar jeg feil?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Den konklusjonen din høres veldig riktig ut ,kansje Nils begynte på skole i Bergen . Han kom dit antagelig i 1903 eller 1904. Vet du nårtid det blev opprettet en maskinistskole i Bergen? Takk for hjelpen sålangt. Hilsen Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kopierte dette:Maskinistutdanning ved Bergen maskinistskole har vært et offentlig skoletilbud siden 1885 og startet opp i Bergen tekniske skoles lokaler. Maskinistskolen tok senere i bruk eget skolebygg på Nygård i 1928 og flyttet til nyoppført skolebygg på Nygårdstangen i 1978.Bergen maskinistskole og Bergen sjømannskole ble i 1983 slått sammen til en skole.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg har selv jobbet sammen med eldre folk i den mekaniske industrien som ble kalt filere. De som tok fagbrev der på 70-tallet ble kalt maskinmontører.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

jan. Dette høres veldig interesant ut,. Har ikke helt forstått hva det kunne være før nu. Takk skal d ere alle ha som har hjulpet meg med å løse det problemet. Da må det vel finnes lister over dem som har gått der på maskinistskolen? Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.