Gå til innhold
Arkivverket

[#19741] Ole Pettersen (Petersen), f. 1824, Værøy, Nordland - sønn av Petter Johan Olsen


Gjest Grethe Flood
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Min tippoldefar Ole Pettersen (Petersen), ble f. 23.09.1824, døpt 23.05.1825, Værøy, Nordland, sønn av pike Ingeborg Kristensdatter Mostad og Peter (Petter) Johan Olsen. Ved konfirmasjonen til Ole Pettersen opplyser kirkeboka at Peter Johan Olsen er død, men jeg har ikke klart å finne ham blant døde i Værøy i tidsrommet 1825-1840. Jeg har heller ikke klart å finne ut hvor Petter Johan Olsen kommer fra. Det finnes en i 1801-tellingen med dette navnet, fra Gildeskål, men han lever i 1865. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Petter Johan Olsen? På forhånd TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Grethe. Er du helt sikker på at Ole Petersens far het Peter Johan Olsen?. Jeg siterer fra en bok jeg har: Bygselmannen Christen Eliassen Mostad hadde en datter, som hette Ingeborg. Hun blev gift straks etter presten Dahls bortreise fra Værøy med gaardbruker Peter Christensen Mostad (Mostad er en hel grend med flere opsiddere). Ingeborg og Peter er Ole Petersens foreldre. Faren døde før Ole blev født i 1823.........osv.Gaardbruker Ole Petersen og hans søn Markus's forlis 1877. ......' Den 30te november hændte en beklagelig ulykke paa sjøen, tæt utenfor Værøy, idet en av prestegjeldets bedste mænd, Ole Petersen, 53 år gammel, og hans sønn Markus , 26 aar gammel, omkom paa en reise........... Lyst til å vite mer Grethe?...Foresten,Ole's datter Stine blev lærerinne, og blev senere gift med toldbetjent og forfatter Just Flood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Terje Oprann! Takk for svar! Hvis det er boka til fhv. sokneprest Reinart Svendsen du siterer fra, kjenner jeg godt til både boka og fotnoten. Jeg har imidlertid funnet fødselen til Ole Pettersen i kirkeboka for Værøy, hvor han står oppført med Ingerborg Kristensdatter og Petter Johan Olsen som foreldre. I 1865-tellingen finner vi Ingeborg Kristensdatter bosatt på Mostad, hvor hun tjener sin sønn, Ole Pettersen, og ingenting tyder der på at hun er/har vært gift...Ole Pettersens datter som er min oldemor, Stine Olsdatter, var gift med Just W. Flood. For øvrig mistet Stine både faren og broren Markus på sjøen i 1876 eller 1877, og satt da igjen alene med to yngre tvillingsøsken, Karen og Ole. Den historien er skildret både i boka til Svendsen og tatt inn i bygdeboka om øyfolket. Mvh Grethe i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Beklager, beklager Grethe. Jeg bøyer meg i støvet. Det er i allefall tydelig at en skal være forsiktig med å stole for mye på prester, eller hva?. Ja jeg kjenner jo selvfølgelig historien. Trodde at det som på Røst blir kaldt 'Røst beskrivelsen' og på Værøy 'Værøy beskrivelsen', var gått deg hus forbi, for å si det slik. Takk for sist forresten!!!. Vi stammer jo begge fra jekteskipper Nils Andersen fra Røst. Du fra hans datter Rakel, og jeg fra hans sønn Peder. Petter Johan Olsen er derimot for meg totalt ukjent. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Terje! Jeg tror faktisk at jeg har løst 'mysteriet' med Petter Johan Olsen og Ingeborg Kristensdatter. Ingeborg Kirstine ble døpt i 1806, og hun er datter av Kristen Eliassen og Anna Maria Kristensdatter Mostad. Ingeborg ble konfirmert i 1822, og det gjorde også en Peder Johan Mostad, sønn av Ole Pedersen og Berit Hansdatter Mostad. Peder Johan Olsen ble døpt i oktober 1806, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være identisk med den Ungkarl Petter Johan Mostad som får sønnen Ole med Ingeborg Kristensdatter i 1824. De var i allefall unge da Ole ble født, og alderen på Ingeborg stemmer bra med at hun er 60 år i 1865-tellingen og sønnen Ole er 41. Når jeg tenker meg om, blir Ole Pettersen omtalt som Ole Pedersen i historien om da han omkom på sjøen, enten er det i bygdeboka Øyfolket, eller så er det hos Reinhart Svendsen. Peder Johan/Petter Johan synes derfor å ha blitt brukt om hverandre på faren til Ole. Da er det vel bare å nøste videre bakover, - til vårt felles utgangspunkt. For det er vel Ingeborg Kristensdatters farmor som heter Rakel Nilsdatter og er gift med Elias Johan(nes)sen (jf. 1801-tellingen). Mvh Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Grethe. Å resonnere er bra, da kommer man videre. I et så lite samfunn som Mostad på Værøy ville det være nærliggende at nabogutten var barnefaren. Han døde nok før de fikk giftet seg, og du finner nok ut av det også. Om Rakel (Rachel) så stemmer det. Gift 1767 med Elias Johansen, og fikk med han Christen Eliassen i 1778.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Takk for raskt svar! Ja, jeg skal forsøke å nøste litt videre. Men har du noen anelse om hvem Kristen Eliassens svigerforeldre er? Kona heter Kristensdatter, og iflg. 1801-tellingen er hun 30 år, mens Kristen Eliassen er 22. Synd ikke 1801-tellingen inneholder fødested. Og har du noe mer på vår felles ane, jekteskipperen fra Røst, Nils Andersen? Nå spør og graver jeg fælt, og synes du det blir vel mange spørsmål, må du bare si ifra. Jeg har ingenting imot å bla i kildene selv. Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei igjen. Nils (Niels)Andersens far var sansynligvis Anders Nielsen f.1675. Deretter går det ikke å følge sporene lengre bakover på Røst. Nils Andersen har stor etterslekt gjennom sine 5 barn. Han bodde på gården Nedrenes på Røst. Hans kone hette Barbro Thorstensdatter f.1701 d.1763. Hun var datter av Thorsten Andersen og Maren Nilsdatter på nabogarden Skau.Jeg visste mye om min egen slektstilknytning på Røst da Knut Nilsens bok 'Røstværingan' kom ut for få måneder siden, men hva han har samlet sammen og presentert på en meget oversiktlig og grei måte, er bare helt fantastisk.Under 'jakten' på Ane Kristensdatters foreldre kom jeg over dette i 'Røstværingan'. Siterer fra gården Skaug, (internnr.43) Sitat:Hans Thorstensen fra nr.42, bondelensmann fra 1740 til 1747 da han døde? Se 'Lofoten og Vesterålens historie' bind 3 side 386. Han var bruker i 1745, gift med Aleth (Alette) Henriksdatter d. 1736. Barn: 1. Else Hansdatter f.før 1721 d.1775. Til Grav 41. Aleth hadde vært gift før, kanskje to ganger, da hun hadde to døtre med forskjellige etternavn:(Karen er hennes datter. Marith er usikker, i allefall arvet hun etter Aleth. Karen Jonsdatter,nevnt i 1764, bosatt i Klakken. Hun ble gift i Mostad på Værøy med Christen Eliassen. Marith Chr....sitat slutt.Hva gir du for den Grethe?. Sånn bare plutselig helt ut av det blå, så sto det der. Men navnet da?. Karen Jonsdatter i stedet for Ane Ckristensdatter. Her får du noe å bryne deg på!!!.Forfatteren av 'Røstværingan' Knut Nilsen f.1951 er bosatt i Holmestrand.Tlf.nr. til han er det jo en smal sak å få.... Ellers så kan du, dersom du vil, få kjøpt boken fra 'Røstmat' tlf.76096344. Den kostet 360 kroner. Prisen tror jeg var incl. frakt.Er det ellers noen ting jeg kan hjelpe deg med, så må du bare si i fra. Vi pensjonister har sånt å gjøre. Men at du ikke har noe imot å gå til kildene selv, det forstår jeg. Utdannelsen din skulle tyde på det. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karina Hansen

Ville bare tipse deg om boken 'Alt for Norge,historien om et utvær' skrevet av Pål Espolin Johnson. Utgitt i et nytt opplag 2002-Orkana forlag.Mulig du allerede har lest den? Den er et flott bidrag til å lese om hverdagen til folket på Mostad. Magda Nicolaisen,som er mye omtalt i boken - er forøvrig i min slekt.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Takk skal du ha, Karina! Jo, jeg kjenner til boka, men har ikke lest den. Jeg har en oldemor som kom fra Mostad; moren hennes døde i barselseng i 1864 med tvillinger (disse overlevde) og i 1877 omkom både faren og den eldre broren hennes på sjøen. Forliset er bl.a. fyldig omtalt i sogneprest R. Svendsens erindringer fra Værøy og Røst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Skulle ikke forundre meg,hvis dine slektninger også er omtalt i boka!Det er en flott bok,som jeg vil anbefale deg å lese...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.