Gå til innhold
Arkivverket

[#19742] Hvem er foreldrene til Mathias Pedersen Fuhr


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

Matias Pedersen Fuhr er f. 30.10.1830, Lysters pr. Han er gift 4.09.1853, Korskirken i Bergen, med Else Marie Hansen f. 17.09.1829, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch Vital Records het faren hans Peder Jensen og hennes far het Hans Eriksen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mathias ble døt 12.12.1830.Foreldrene var Peder Jensen og Elisabeth Larsdatter.De giftet seg i Hafslo 26.11.1820.Han kom fra gården Næs og hun fra Teigen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Takk for svaret. Svare et sikkert riktig det, men det ga meg ikke løsningen på mitt egentlige problem - bare nye spørsmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jo, nå skal du høre. Min oldemor heter Augusta Mathilde Jørgensen f. 9.09.1877, og jeg trodde jeg hadde klart å finne noen av anene hennes bakover. Men så finner en bok som tilhører Augusta, hvor hun har skrevet inn navnene til en del nære slektninger (dette er en bok som er laget for å skrive opp personlige opplysninger som fødselsdatoer mm til fam. og venner). Og her står det at hun har en kusine som heter Kathinka Marie Johannesen f. 4. juli 1888 og en fetter Einar Johannessen f. 25 juli 1883. Disse to og foreldrene har jeg funnet i 1900-tellingen. Men anene jeg finner på disse samstemmer ikke med de jeg har på Augusta, det vil si at de personene som du fant sikkert er besteforeldre til Kathinka og Einar, kanskje til meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Anita, Mathias Pederson Fuhr og dei fleste av forfedrane hans er/vert omskrivne i bygdebokserien for Luster i Sogn. I band II (1986) under garden Fuhr har eg skrive om Mathias, foreldri hans, besteforeldri hans på farssida, kona hans og dei ti borni deira, men diverre var eg den gongen ikkje i stand til å finna ut særleg mykje om dei ti borni. Kva for eitt av dei er det du ættar ifrå? Eg er interessert i å drøfta denne huslyden med deg. Om du vil, kan du kontakta meg direkte på: loya@online.noMed venleg helsing,Lars E. Oyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Foreldri til Kathinka Marie og Einar Bernhard Johannessen var Karen Berentine Pedersen, fødd i Bergen 20.7.1859, og blekkslagar Georg Fredrik Bernhard Johannessen, fødd i Bergen 18.1.1854. Karen var dotter av Mathias Pedersen (Fuhr).Kven har du som foreldre til Augusta Mathilde Jørgensen? Eg kan ikkje sjå at ho er fødd i Bergen?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Det er helt riktig det du har funnet om Augusta, Rune. Her er en Lenke til mitt familietre og det jeg har funnet om Augusta.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Mathias P. Fuhr var forøvrig svært sentral i den såkalla Potetkrigen i Bergen i 1868 og vart tiltalt for 'Ved Deelagtighed i de samme Optøier og derunder navnlig at have ophidset Mængden til Modstand mod Politiet og opfordret til Arrestanters Befrielse'. Han fekk bot for slagsmål, og funnen skuldig i gateuorden, men sidan han ikkje var tiltala for dette siste, vart han frikjend. Dette vart også stadfesta i Høgsterett. Meir om saka kan ein lese blant anna i Norsk Retstidende, Christiania 1870, s. 251-284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.