Gå til innhold
Arkivverket

[#19745] EIKER: Navne- og kjønnsskifte på Stryken i 1725 ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Jeg vil her argumentere for et posthumt navne- og kjønnsskifte i Strykenslekta på Eiker. Nedenfor er et avskift fra et skifte: (Jeg har ikke sett skiftet i original - og det burde jeg selvsagt ha gjort. Men veien til Kongsberg er lang.)-----------skifte 13/6-1725 - Stryken husmannsplassRønnoug Engebretsdatter er død - Enkemann er Erland Paulsen.Etterlatte:1) Paul Erlandsen2) Ouen Erlandsen3) Engbret Erlandsen som er død og etterlater: a) Johannes Engebretsen 23 år b) Sybilla Engebretsdatter4) Christopher Erlandsen Rundtom5) Børger Erlandsen6) Ole Erlandsen Stenberg som er død og etterlater ett pikebarn7) Kristin Erlandsdatter8) Kari Erlandsdatter gift med Peder Lauritsen Gommerud9) Anne Erlandsdatter som er død og etterlater: a) Peder Abrahamsen 17 år b) Ole Abrahamsen 14 år c) Mari Abrahamsdatter d) Anne Abrahamsdatter10) Guri Erlandsdatter gift med Jacob Rygh---------------------------Jeg er overbevist om at det enten er feil i avskiften eller feilskrift i dette skiftet. Christen Erlandsen er etter min mening nemlig også en sønn av Rønnoug Engebretsdatter og Erland Paulsen Stryken. Jeg heller til den oppfatning at Kristin Engebretsdatter (nevnt som nr.7 over) er feilsskrift for Christen Erlandsen. Kristin Erlandsdatter finner jeg nemlig ikke nevnt i kilder andre steder. Følgelig tror jeg ikke at det har eksistert noen Kristin Erlandsdatter. Dersom (mot formodning) Kristin Erlandsdatter virkelig eksisterte, så er jeg av den oppfatning at Christen Erlandsen er uteglemt i dette skiftet eller i avskriften av dette skiftet. Mer om Christen Erlandsen nedenfor:---------------------------------------------Dragon Christen Erlandsen viet i Haug Kirke, Eiker 21. juni 1711 til Kiersten Andersdatter----------------------------------------------Eikers kirkebøker nevner følgende barn av Kiersten og Christen:Fadderne markert med *) er mulige foreldre, søsken, svogere eller nevøer/nieser av Christen Erlandsen:MALINE døpt 17. juli 1712 far: CHRISTEN ERLANDSØNFaddere i denne dåpen:AASE RYG*)GURI RYG (Guri Erlandsdatter - Min tilføyelse)AUGUSTINUS RYGANDERS JENSØN DALER BRAATEN*)OLE ERLANDSØN-----------MARI døpt 19. aug 1714 far: CHRISTEN ERLANDSØN ØRAFaddere i denne dåpen:GUNNJILD VIGARAGNILD HANSD.HANS RYG*)JACOB RYG (Gift med Guri Erlandsdatter - Min tilføyelse)STEEN STRYGEN-------------ANNE døpt: 8. mai 1718 far: CHRISTEN ERLANDSØNFaddere i denne dåpen:*)GURI ERLANDSD.RYGRAGNE JONSD.RASMUS VIGA*)CHRISTOPHER RUNTOM (Christopher Erlandsen - Min tilføyelse)EVEN KIELDSØN---------RØNNOU døpt: 3. mars 1720 far: CHRISTEN ERLANDSØN ØRAFaddere i denne dåpen:*)GURI ERLANDSD.AASE AUGUSTINID.RYG*)CHRISTOPHER ERLANDSØN RUNTOM*)ERLAND STRYGENCHRISTOPHER HANSØN RYG-------------ERLAND døpt: 6. jan 1724 far: CHRESTEN ERLANDSØN RYG EYEFaddere i denne dåpen:*)GURI RYG (Guri Erlandsdatter - Min tilføyelse)*)TORE POVELSD. (Datter av Paul Erlandsen - Min tilføyelse)CHRESTOPHER RYGHANS RYG*)NIELS POVELSØN (Mulig sønn av Paul Erlandsen - Min tilføyelse)--------------KAREN døpt: 23. mai 1734 far: CHRESTEN VINESHALFaddere i denne dåpen:RANDI VINÆSANNE B--GESD.HAAGEN STRYGENANDERS VINÆSHANS EVENSØN----------------------------------------------------------Begravet fra Haug Kirke Eiker - 3. søndag i Advent 1745 (12. desember 1745) - Christen Vinishal - 61 aar.---------------------------- Her er skiftet etter nevnte Christen Erlandsen:Vinnes nordre, plass Vinneshallen - skifte 19/1-1747Christen Erlandsen er død.Enke - Kirsten Andersdatter.Etterlater:1) Erland Christensen 23 år2) Magdalena Christensdatter gift med Peder Ottersen pl Sand under Temte3) Maren Christensdatter gift med Anders Kjeldsen Vinneshallen4) Anne Christensdatter gift med Hans Andersen Narverud eie5) Rønnoug Christensdatter Halvor Christensen plass under Borge6) Kirsten Christensdatter 18 år7) Karen Christensdatter 11 1/2 år------------Noen dåpshandlinger og fadderbruk som underbygger min påstand om at Christen Erlandsen tilhører søskenflokken:I 1707 døper Kari Erlandsdatter Gummerud datteren Rønnov. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen Stryken, Guri Ryg.I 1707 døper Anne Erlandsdatter Ryg datteren Mari. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen Stryken.I 1708 døper Christopher Erlandsen sønnen Rasmus. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen, Oven Erlandsen Snekker, Kari Erlandsdatter Gummerud.I 1712 døper Anne Erlandsdatter Ryg sønnen Ole. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen, Ole Erlandsen.I 1715 døper Ole Erlandsønn datteren Anne. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen, Guri Erlandsdatter Ryg.I 1715 døper Guri Erlandsdatter Ryg datteren Randi. Faddere er bl.a.: Kiersti Andersdatter Øra.I 1716 døper Ole Erlandsønn datteren Margrethe. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen, Guri Ryg.I 1720 døper Guri Erlandsdatter Ryg sønnen Ole. Faddere er bl.a.: Christen Erlandsen,(Ved flere andre anledninger nevnes også en Kiersten Andersdatter blant fadderne når Erlandssønner/Erlandsdøttre døper sine barn, uten at damen stedfestes.)--------------------------------Blir glad dersom noen har opplysninger som styrker/svekker teorien om at Kristin Erlandsdatter fra skiftet 1725 er feilskrift for Christen Erlandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E Yttri

Kan dessverre ikke uttale meg spesielt om dette tilfellet, men har oppdaget nøyaktig motsatt feil på et annet skiftekort ved samme statsarkiv. I det tilfellet var det en virkelig person Kirsten som på skiftekortet ble kalt Kristen. Så konklusjonen er at disse navnene nok kan være utsatt for slike feil.Med vennlig hilsen Ole E Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I følge mine notater så er det ikke snakk om noe kjønnsskifte her. Jeg har notert vedkommende som Kristen Erlandsen. NB! mine notater er ikke noe transkribsjon, så jeg vil anbefale deg og ta en tur til arkivet. Du behøver ikke dra til Kongsberg, hvis jeg ikke tar så mye feil så har de dette på film på RA/SAO.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.