Gå til innhold
Arkivverket

[#19746] Hedmark, Stange: Margrethe Andersdtr (f. 1740)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Stange bygdebok, bind 1, s. 40, står det at Kristoffer Halvorsen Kåterud var g.m. Margrethe Andersdtr (1740 - 12/8/1819). Her er de i FT1801: Lenke.I følge Stangeboka fikk de følgende barn: 1)Anders, dp. 16/3/1769, 2)Halvor, dp. 23/10/1768, 3)Ales, dp 27/2/1774, 4)Eli, dp. 21/7/1776, 5)Mons, dp. 11/5/1783, 6)Kari, dp. 1/9/1771, 7)Ingeborg, dp. 6/6/1779, 8)Mari, dp 12/6/1764I Stangeboka står det at hun døde 12/8/1819. Kan noen hjelpe meg å finne ut mer om anene til Margrethe?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Christopher Halvorsen Kaaterud og Margrete Andersdtr. gift 2/11-1763. Barn:Mari 1764, Anders 1766, Halvor 1768, Kari 1771, Ellen 1776, Ingebor 1770 og Mogens 1783. Foreldre til Margrete: Anders Evensen Veflen og Eli Tomesdatter. Barn: Magrette 1736, Magrette 1740, Ole 1741, Simen 1843,Engebor 1746, Anne 1750 og Anders 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Hans.Betyr dette at det som står på s. 148 i Stangeboka, bind 1, er feil? Her står det nemlig at Margrethe ble gift 1762 med Ole Findsen Petlund. Du har kanskje din info fra primærkilder?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Margrethe Andersdatter som er var gift med Ole Finsen Petlund er ikke den samme Margrethe som var gift med Kristoffer Halvorsen Kåterud. Hun bor på Petlund i FT1801 som enke etter Ole.Margrethe Kåterud begravet 12.08. 1819.Margrethe Petlund død 17.04. 1829.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Stemmer det Bengt, jeg sjekket ikke den damen og hun er som du skriver en annen enn den Rune spør om.Rune, jeg har dette fra kirkebøkene.Ole Findsen og Margrete på Petlund fikk Marte i 1763,Find 1767 og Anders 1769. Ole Findsen død i 1798. Det er riktig det som står i bygdeboka om denne Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg er litt forvirret jeg nå... Er det slik at det du skrev i innlegg 2 er riktig, Hans? Altså at Anders Veflen er faren til ''min'' Margrethe?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, det går klart frem. Det var denne du spurte om. Hun hadde også en søster f. 1736 men hun døde. Sier bygdeboka noe annet (har ikke sjekket den) så tar den feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flott! Jeg satser på at jeg kan stole mer på resten av oppføringene i bygdeboka om anene til Anders Veflen.Ja, i bygdeboka under Veflen står det som nevnt i innlegg 3 at Anders sin datter Margrethe ble g.m. Ole Findsen Petlund, og ikke Kristoffer Halvorsen Kåterud.Har du forresten erfaringer med at Stangeboka inneholder en del feil? Jeg synes å huske å ha hørt tidligere at det ofte har ''falt ut'' en del barn....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skal på kontoret til laget vårt i morgen. Jeg skal sjekke alt av kilder der for å være på den sikre siden sånn at jeg ikke leder deg på villspor. Anders på Veflen/Vevlen fikk 3 Margrete, en i 1733, en i 1736(døde 1734 og 1737) og en i 1740. En annen Magrete ble født 1741 på Grimerud av Anders Eriksen og Kari Evensdatter. Skal sjekke hvilke kilder som er brukt for å skille mellom disse to. Kan ikke i farten se om fadderne gir noe. Jobber litt med dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Fant ikke ut av problemet i dag. Det finnes et skifte etter Anders Evensen datert 1/10, tgl. 22/10-1765. Her bør Margrete stå som arving sammen med ektemann. Vi har arbeidsmøte på Statsarkivet Hamar førstk. torsdag. Skal finne dette skiftet da så får vi se hvem hun er gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg er enda ikke helt sikker på hvilken Margrete som giftet seg mer henholdsvis Ole Findsen Petlund og Christopher Halvorsen Kåterud. Når Margrete og Ole gifter seg hadde de Kongelig bevilling datert 14/10-1762, altså var de beslektet. Skiteprotokollen er borte for de årene men fant ut at Margrete sto nevnt uten ektemann ved Anders Evensens død. Normalt ville han vært nevnt siden kvinnene ikke ble myndige. Dette dokumentet fra 14/10-1762 er på Riksarkivet og vil nok bevise hvem hun er datter av. Det rare er at disse to Margrete er søskenbarn, den ene født på Grimerud, moren Kari Evensdatter er søster til Anders Evensen på Vevlen. Jeg sjekket først kun Margrete født til og med 1740 og da var det bare den fra Vevlen som var alternativet. Da den andre dukket opp ble det problemer med å skille dem. Prøv å finne det nevnte dokumentet. Kom tilbake senere hvis det er mer..Bygdebøker er greie de.. men her hadde jeg problemer med å bevise ting. Noe sier meg at Margrete's mor, Eli Thomesdatter er slektsbindeleddet til Ole Findsen's far. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Fergestad

Hei igjen.Nå er jeg på Riksarkivet, og har nettopp kikket gjennom Norske registre fra det Danske Kancelli. Jeg har gått gjennom hele 1762 pluss begynnelsen av 1763 uten å finne bevillingen til verken Margrete, Ole eller Christopher. I navneregisteret for 1760-62 dukker ingen av disse personene heller opp. Vet du hvor denne datoen 14/10/1762 kommer fra? Denne datoen er nok uansett feil, for det er ikke gjort innføringer denne datoen (1., 8., 15., 22. og 29. er de aktuelle datoene i oktober)....Han jeg snakket med på Riksarkivet mener den aktuelle bevillingen skal stå i det registeret jeg har kikket i. Hvis det ikke var der hadde han ingen andre ideer.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.