Gå til innhold
Arkivverket

[#19750] Oppslag i kirkebok for Hammerfest - Bodin


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jacob Emmanuel Hansen Bodin, f.ca.1812 i Sverige gift 1841 i Hammerfest med Lisa Samuelsdatter.Hans foreldre skal være: Hans Olsson Bodin og Johanna Marie Pettersdotter Søderstrøm (Friberg).Håper noen kan gjøre et oppslag i kirkeboken for dette distriktet, Hammerfest... På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gry Axelsen

Er det kanskje denne Bodin som jeg fant på Måsøy i finnmark for 1865 - tellingen.Jacob Bodin, Gaardbruger Selveier, født 1812 i Sverige, kven, bodd i Riget over 20 Aar Grethe Andersdatter Hans kone, født 1816 Finland,kven, her i 30 Aar Berith Jahnsdatter, er Tjener for Jacob Bodin 1816 Måsøy fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det er mulig dette er samme person Gry. Som jeg nevnte i debattnr.19749 er foreldrene omstreifere/tatere. Mange hadde ofte flere koner og barn med flere av de... Så man kan aldri utelukke at også denne Grethe Andersdatter kan være en av hans koner.Er det mulig å finne ut noe mere om denne familien som kan bekrefte/avbekrefte at dette er riktig person er det kjempe flott. Så får vi se!Igjen takk til deg Gry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg skal sjekke kirkebøkene på nytt når jeg får anledning for jeg tror jeg vet hvilken familie det er. En del av familien i Alta flyttet også Måsøy og er i nær familie med mine barn. De kalte seg bare for Hansen, senere tok noen gårdsnavnet som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kjempe flott Gry! Så artig hvis det kan bli samlet flere slektninger om dette er min slekt... Kjempe flott Gry, venter spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det er nok rette Jacob Bodin. Jeg fant dette: JACOB EMANUEL BODIN, giftet seg med LISA SAMUELSDR, 31 JAN 1841, Hammerfest, Finnmark. Senere giftet han seg på nytt: JACOB EMANUEL BODIN, giftet seg med ANNE GRETHE PEDERSDR, 09 JUL 1851, Maasoy, Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har sett i folketellingen, men ikke funnet noen etterkommere... Kjenner du til noen? Det hadde vært gøy å sett om det finnes noen som lever idag fra den grenen av slekten også, men skriv om du kjenner til noen...mail meg gjerne på: kasaglar@online.noPå forhånd takk og en stooooooooor takk til Gry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Det ser ikke ut til at Bodinnavnet ble gitt videre til barna.Eller kan det tenkes at skriveren under folketellingen skrev navnet feil fordi det var fremmed for han?Jeg finner ei i Loppa med navn Burin, og en til i Alta med samme etternavn. Dette navnet finns ikke på FamilySearch og det er jo litt interessant.I Loppa: Uldrik A. Engstrøm, skomaker 53 år, Sverige. Har vært 30 år i Norge, gift med Justine E. Burin, 52 år. De har to pleiebarn: Nils Berg Jonasen født ca. 1850 og Petrikke C. Hansdatter, født ca. 1847. Jeg kom over en protokoll med avhør av fremmede uten pass. Der var Johannes Johannesen Frimann Berg og hans dame, Kari med kjeften sto at ho ble kalt og at ho var fra Kautokeino. De kom fra Talvik da de ble stoppet og avhørt.Du etterlyste jo Johanna Maria Petersdatter Frimann, henne finner jeg ikke, men jeg finner at en familie Johannesen Berg som har slått seg ned i Talvik: Johannes Severin Berg. Sammen med Berg holder en Ole Hansen Solum seg. Det opplyses ved alle hans 3 leiemål at han er fra ulike steder, Trondheim og Levanger blir oppgitt. Han oppgir yrker som matros og bøtker på de ulike leiemålene. Han er gudfar til Bergs barn og Berg er gudfar til hans barn.Og et spørsmål:Kan det tenkes at Johanna Marie kaller seg Marie Svendberg? Henne finner jeg på Måsøy i 1865 som losjerende hos Berthe Børresdatter født i Elverum og Per Thoresen, født i Tolgen. I tillegg losjerer Berthes far Børre Tø(o)llefsen fra Elverum. På Marie står det at hun er Svensk men har oppholdt seg i Norge i 36 år.I tilegg er det to familier til på Måsøy hvor det de har huset hver sin omstreifer. Disse to omstreiferne nekter å opplyse hvem de er, men sier de kommer fra Sverige. En sier han er 52 år. Det står at de flakker mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Beklage men Burinetternavnet finns. Jeg søkte på Surename navigator og fant disse i Burin i Loppa:Andreas Gustav BURIN, Født 1805, (Rødøy i Lofoten? De to andre jeg fant eldre enn Andreas er fra Rødøy) gift med Else Magrethe KILLENGREEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg husker ikke hvor jeg så dette, har vært innom så mye på leit etter egne aner. Jeg har nå prøvd å finne kilden, men jeg finner dette i tilknytning til Frimann i Talvik:Frimann, Stine Jakobsdtr 1846 Alta Talvik 64 år enke etter kobberslager Johan Fredrik Korsgård omstreifer.Og denne notisen viser jo at det ikke er enkelt å finne disse menneskene fordi de endret navn når de kom til nye steder: Hans Gustav Aron Florin Forhør på Offersøy i Alstahaug 24/6-1808 av omstreiferen Hans Gustav Aron, som har kalt seg Florin. Han har i Finnmark kalt seg for Hans Holst. Han sier seg 26-27 år gl og født i Umeå i Sverige. Herfra reiste han etter St.Hans 1807 og kom ned i Overhalla. Derfra reiste han til Bergen og videre høsten 1808 til Steinesjøen i Sømna med Peder Gregers jekt. Forhør 5/9-1808 på Lødingen i Hegstad fjerding i Salten om svensken Hans Gustav Aron Florins transport fra lensmann til lensmann fra Finnmark til Helgeland. (Saltens forhørsprotokoll nr.2 fol.18b ff, 22ff, 25ff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kjempe flott! Tusen takk...Har denne Elisabeth Jacobsdatter Bodin noen barn?, giftet hun seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Fra Sverige har jeg følgende opplysninger. Erik Johan Baudin f.2485-1735 Gevle(er ant. feil sted) død 10/3-1818 Piteå, Sverige, Sokneskredder gift 23/10-1768 Anna Elisabeth Grønbech,f 6/4-1748 Strand,Ume landssokn,Sverige d.16/7-1825 Piteå. Det var nevnt 8 barn, hvor den siste er Jacob Bodin f. 30/9-1782 Øjebyn,Pite Landssokn,Sverige. Han gifter seg med Elsa Olofsdotter Kuusinen i Nikkala.De får en sønn Jacob Emanuel Bodin f 1806 i Nikkala,Nedertorneå, hentet fra finske HISKI. I husforhørslengden for Nedertorneå 1840 står det at Jacob hadde reist til Norge.Nu er jo denne Jacob Emanuel født 1806 i Sverige, mens Kai nevner ca 1812 Sverige. Men dette er ikke 'resande'/tater.Den Jacob som Gry nevner i Måsøy passer til Jacob jeg nevner. Over 20 år i Norge 1865. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk for innlegget Terje.Jeg oppererer med noen flere år på denne Jacob Emanuel nå som jeg har slått i sammen mine to databaser. Jeg har årstallene 1807 og ca.1812 (det siste året har jeg en steds fra at han er født i sverige).Nå er det ikke uvanlig at reisende ikke visste helt når de var født. Mine tipp-tipp oldeforeldre skrev i folketellingen 1901 for Kristiania på fødselsår-rubrikken 'vet ikke'.Er det noe som tyder på at denne Jacob Emanuel som er bosatt i Måsøy i 1865 er den samme som er sønn av Jacob og Elsa (-se over)???Takk for alle inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Kai. Foreløpig vet vi ikke om det er rette Jacob Emanuel som er på Måsøy i 1865, men jeg kommer til å skaffe meg filmkort av kirkebøkene for aktuell tid (hvis ikke andre her har de og kan slå opp?), for om mulig finne noen spor der. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Kai.Jeg lurer på at det er Elisabeth som dør som lita i Hammerfest.Ser at du søker etterkommere. Jeg fant noe i telling 1875 Kristiania. Står ikke Bodin men..Christian Jakobsen kammager f.1824 Hedemarken. Kone Juliane Marie Jakobs. f.1831 Kristiania. Barn: Chonstanse Amalia børstearb.1855,Valborg Fredrikke Børstearb.1858,Christian 1864, Johannes Christian 1864,Jakob Emanuel 1871.De bodde i Skippergt. 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nu har jeg bestilt filmkort for Måsøy. Vet ikke hvor lang tid det tar før jeg har de, men jeg 'bare må ha de' for å sjekke ut hvem denne Jacob Emanuel Bodin er. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Dette er en mulig sønn av Bodin som er på fiske i Kvalsund men kommer fra samme fjord på Måsøy hvor Bodin slo seg ned:1896 14.08.1896 05.08.1896 15.09.1896 Fisker ug. Jon Jakobs. Kobbefjord Maasø 1877I min leit fant jeg at Carl Frimann hadde hatt et opphold i Kvalsund kommune:30.09.1847 Anne Kirstine Frederikke U K Ungkarl Carl Frimann Pige Johanne Cecilie Knudsd. fra Dyrøe Barnet døde uden KirkedaabDenne står nevnt i Fanteregisteret (Sjødin = Judin) og at de er på tur nordover og fant disse i samme register.Død 06.06.1852 Enkemand Niels Peders. Sjødin Huusfjordnæs 70 år HammerfestDød 08.11.1853 Uægte Niels Peder Alexanders. Sjødin Huusfjordnæs 6 år Hammerfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen som kjenner til flere etterkommere av Jacob Emanuel Hansen Bodin ? Det hadde vært kjærkomment med mere informasjon rundt denne og hans familie!På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Terje E Skrolsvik! Leser på denne siden at du svarer med at du skal bestille mikrofilmkortene av folketellingen 1865 og sjekke om dette riktig Jacob Bodin! Har du fått gjort dette? Om du har funnet noe ville du være snill å dele dette med meg, kanskje kan det føre til noen nye aner bakover for meg også!På forhånd takk Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Ja du spør du :-) Jeg har enda ikke mottatt noen filmkort. Må visst bestille påny. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Ole Nicodemussen har skrevet slektsbok for hele befolkningen i Måsøy, kanskje du burde låne denne gjennom ditt bibliotek. Det kan jo hende du er så heldig å få ett eller annet blinkskudd, om den familien du søker har noen tilknytning til Måsøy. Lykke til. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.