Gå til innhold
Arkivverket

[#19752] Lensmann i Ørje Østfold ca 1938 1939.


Gjest Trond Kirkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kirkerud

Søker etter en slekning av meg. Er det noen som hvet navnet på Lensmann i Ørje i Østfold ca. 1938 1939. I følge eldre slektninger av meg skal vedkommende være av bårlibakkenslekta fra Bårlibakken i Lørenskog,Ak. Jeg kan så vidt minnes at jeg som liten i begynnelsen av 1960-årene var med mine besteforeldere og besøkte noen i Ørje, som da antg. var denne Lensmann eller noen av hans etterkommere. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lensmann Sverre Lislegaard (Lislegård) var en meget profilert og respektert lensmann, som de fleste Øymarkinger (og Rødnesinger) over 50 år antakelig vil huske godt. Han var en institusjon i seg selv med en sterk lokalhistorisk interesse. Bygdeboka for Marker, som er under arbeid v/ Grethe Brustad Nilsen (kulturkonsulent i Marker kommune), vil sikkert inneholde stoff av og om han, så her er det sikkert en del å hente. Slik jeg husker han må han ha vært født en eller annen gang omkring 1910. Jeg tror han har etterkommere i Indre Østfold - Marker/Mysen/Eidsberg)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lislegård er ikke et gårdsnavn i nåværende Marker. (tidligere Rødnes og Øymark) eller i Aremark (tidligere Aremark og Øymark).Jeg vet ikke hvor lensmannen har navnet 'Lislegård' fra, men iflg. FT 1900 finner man gårdsnavnet i Skjeberg (Østfold) og i Nore (Buskerud). Jeg vet heller ikke om det var lensmannen selv som tok 'Lislegård' som slektsnavn, eller om det var gjort i generasjonen(e) før ham. (-Beklager dette med å og aa. Jeg har et par kilder der begge former brukes)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.