Gå til innhold
Arkivverket

[#19754] Gulbrand Pedersen f ca 1811 i Odal


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

En av mine tipp tipp oldefedre het Gulbrand Pedersen og var i FT 1865 oppført som 54 år. Han og Olea (se nedenfor) bodde da på Nyborg under Nes prestegård, hvor de bodde til ca 1876 da han døde. Hun giftet seg på nytt og flyttet til Drøbak. Gulbrand og Olea Gulbrandsdtr. f. 1809 i Nes, fikk i 8.10 1840 en sønn før de giftet seg. Dette var Peder Gulbrandsen min tipp oldefar. De bodde da på Opaker i Nes. Er det noen som har noe tips om forfedrene til Gulbrand Pedersen i fra Odalen?Mvh Morten Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være denne?GULDBRAND PEDERSEN Birth: 23 JUL 1812 Christening: 02 AUG 1812 Sor Odal, Hedmark, Norway Father: PEDER DUEAASEN Mother: RAGNILD AMUNDSDRSource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423163 1811 - 1849 0124378Det var en annen fra Odal med andre foreldre, men han var født i 1806 og det passer jo ikke så godt med alderen i 1865.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei,Ja, det kan godt være han, men jeg vet det ikke. Det lyder sannsynlig, siden det ikke finnes andre. Hvor fant du disse informasjonene?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant dem på Family Search, Mormonerne sin base : http://www.familysearch.org Det ser ut for at siden har et problem akkurat nå, for jeg kommer ikke inn.De har kopiert en mengde kirkebøker, men de har og en god del data som er innlagt av medlemmer. da må du være forsiktig med å godta det uten å sjekke.Som du ser er dette kopi fra en kirkebok.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, Ok, takk skal du ha. Finner i FT 1801 en Peder Tostensen på garden Dueaasen i Sør Odal. Kona heter Ragnild, men Gundersdtr til etternavn..!? Hun er da oppgitt til å være 35 år, så hun blir jo 46-47 pr i 1812 når Gulbrand Pedersen blir født. Er det forøvrig noen der ute som kjenner denne gården Dueaasen i Sør Odal? Hadde gårdnr 227 i 1865, men finner den ikke igjen i 1900. Ser forøvrig ut som gardsnr ble endret i den perioden.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan jo være en feil, for når en søker på VI på FS og velger fylke Hedmark, kommer det opp en hel mengde med barn, alle med samme foreldre Peder Tostensen Dueåsen og Ragnhild Amundsdtr.Håper du finner ut av det-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket i FT 1801 : LenkeOg hva ser jeg? Alle disse barna finner jeg med mor Ragnhild Amundsdtr på FS - det meste var kopi fra kirkebok, så jeg under meg på om det ikke er feil i FT her. Det ville da være litt rart at to par med nesten samme navn skulle ha så mange barn med samme navn og født i samme år.Jeg fant f. eks.Tosten 1785Amund 1788Ole 1793Mari 1795Marthe 1798Ragnhild 1803Peder 1803Som du ser så stemmer alderen overens for de som er født før 1801.Verdt å sjekke tror jeg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du kikker videre på linken over vil du se at konens broder heter Tosten Amundsen.Med hensyn til alderen skulle ikke det være et stort problem, mange kvinner få barn nær 50. Min farmor fikk sitt yngste barn da hun var nærmere 47.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei igjen,Takk for all hjelp, jeg har også nå fått tilleggsinfo fra annet hold, og dette er nok de rette folka. Gulbrand var nr 11 i søskenflokken, det er hentet fra ny utgave av Sør Odal II bygdebok.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var hyggelig, det er alltid kjekt når brikkene faller på plass. Lykke til med videre leiting-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.