Gå til innhold
Arkivverket

[#19763] Andreas Pedersen Reinen, f. 1857, utv. Am. 1882.


Gjest Ottar Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Andreas Pedersen Reinen, f. 1857 i Sogndal, utv. fra Bergen 19.09.1882 til Am. Han kom tilbake på besøk i Norge 1911 og reiste tilbake 18.08.1911. Han tok navnet Andrew i Am. og var farmer i Sun Prairie, Dane co. Wis. Kan noen som har adgang til census 1900 eller 1910 hjelpe meg med søk etter familien (kanskje Laila igjen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Ottar -Jeg finner følgende i Bristol Township, Dane, WI. i 1910-Census:Andrew Reinen, 53, født i Norge, gift i 25 år, naturalisert, farmer, General farm.Gift med Anna, 56, f. i Norge, har født 3 barn hvorav alle lever. Imm. 1883 (?)(Vanskelig å lese). De har da sønnene Sam på 22 år og Henry på 19 år som bor hos dem og arbeider på farmen. De er begge født i WI.På samme side i tellingen finnes en farmer Carl Reinen, 24 år og født i WI. av foreldre f. i Norge. Dette kan jo være Andrews førstefødte sønn. Han har da i 2 år vært gift med Nellie som er 24 år gammel og født i Norge. Hun immigrerte i 1907. De har sønnen Alfred på 1 år og 6 mnd.De fleste av disse lar seg finne i senere tellinger.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tusen takk, Arne. Med disse opplysningene er jeg kommet et stort skritt videre. Carl er ganske sikkert en sønn av Andrew. Tør jeg spørre om du også har mulighet for å søke søke i 1920-Census? Det er en Charles N. Reinen som ble født i 1910, døde i 1996 (SSDI) som kanskje kan være en sønn av Carl Reinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Ottar -Den Charles N. Reinen som du nevner er nok en sønn av Carl og Nelly. Han er i 1930 indeksert som Charles T., men det er en feil. Vi kan gå rett på 1930-Census, siden den tar med flest barn etter Carl og Nelly. Jeg er ikke sikker på hva du har fra før.Bristol, Dane, WI.Carl C. Reinen, 44, gift i 22 år, farmer, Gen. farm. (Står som eier)Nelly, 44.Alfred C. 21, ugift.Charles N. 19, ug.Clara, 15.Anna, 12.Eleanor, 10.Arnold, 8.Margaret, 6.Paul, 2 (og noen mnd. - uleselig)Alice, 1 (og noen mnd).I 1920 er bostedet Sun Prairie.Skulle du ønske flere opplysninger så skal jeg forsøke å gi deg dem, så langt det er mulig.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Mange takk for hjelpen, Arne. Nå er trådene knyttet sammen. Det har seg slik at min kone og jeg var i Madison i 1997. På forhånd hadde jeg ved hjelp av telefonkatalogen (switchboard) funnet ut at det bodde en Andrew Reinen i Sun Prairie. Jeg ringte ham og fortalte at han muligens kunne være i slekt med min kone. Han bad oss komme. Det var litt sent på kvelden, men vi skulle videre tidlig neste morgen, så vi tok en taxi til Sun Prairie. Han kjørte oss ut til Bristol Church hvor vi så graven til foreldrene hans samt noen andre Reinen i familien. Hans far var Charles N. Reinen. Jeg tok bilder av gravstøttene, bl. a. har jeg bilde av støttene til Arnold C. Reinen, Paul W. Reinen, Eleanor Reinen samt Carl og Nelly Reinen. Men han kjente ikke til navnene på oldeforeldrene.Ellers tror jeg faktisk at jeg også har funnet ut hvem Nelly var. Jeg tenkte at hun kanskje var fra Vestlandet og hadde reist ut fra Bergen. Jeg søkte derfor i basen 'Emigrerte fra Bergen 1874-1930'. Opplysningene fra deg (1910-census) var: 'Nelly, 24 år gammel, imm. 1907'. Ut fra disse opplysningene fant jeg en Nelly Johanne Møller, f. Bergen 1885, syerske, em. 12.02.1907. Når jeg ser på bildet av gravstøtten, står det Nelly J. Reinen.Mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, det er sikkert den rette Nelly du har funnet. Hun og hennes to søsken Jacob og Valborg ankommer Ellis Island (fra Southampton med S/S 'Philadelphia') den 23. februar 1907 og skal da, ifølge manifestet, til sin onkel Jens Mikkelsen i Sun Prairie. Nellys familie har du vel kanskje sett på i 1900: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.