Gå til innhold
Arkivverket

[#19765] Vanskelig å finne opphav til Jens Kristiansen, Ibestad kommune, søker hjelp!


Gjest Rita Fond
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Fond

Ifølge Astafjord Bygdebok, Troms fylke: Min tipp-tipp-oldefar: Jens Kristiansen, antakelig gården 'Aandervog' i Ibestad kommune. Han var gift med: Karen Serina Andreasdatter (f.1780-1852). Hun giftet seg med Jens Henrik Olsen i 1808. Kanskje Jens Kristiansen døde eller de ble skilt etter at de fikk min tipp-oldefar Hans Petter Jensen i 1801. Er det mulig å finne fødsel- og dødsår til Jens Kristiansen? Og er det mulig å finne noe mer om far/farfar/oldefar til Jens Kristiansen? Jeg finner ikke noen spor videre. Spente hilsener fra Rita Fond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I følge Dyrøy bygdebok b.I var Jens Kristensen fra Lia i Salangen. Han og Karen Serina var ikke gift da sønnen ble født. Karen Serina var fra gården Hundstrand i Dyrøy. Hennes far, Andreas Svendsen var fra Salangen, og Hans Petter ble født på Hundstrand. Det var først da hun ble gift med Jens H. Olsen at de flyttet til Åndervåg. Mvh.Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fond

Jeg er imponert - både over hurtig svar og at du finner noe ut om denne tippen min også. Men tror du det er mulig å finne noe mer om Jens K(Ch)ristensen (Kristiansen) fra Lia i Salangen dersom jeg trålte Dyrøy bygdebok? Eller har du noe bedre forslag? Jeg ønsker først og fremst å gå fra far til far, men alt er jo veldig spennende. Problemet er vel at vi er kommet langt tilbake i tid! Han er min tipp-tipp-oldefar. Hilsener Rita Fond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Man kan jo gætte på at han er identisk med den Jens Kristensen der år 1802 bliver gift med Oldine Johnsdatter (1782-1812) fra Mikkelbostad, Dyrøy.År 1806 overtager han bruket på Mikkelbostad etter svigerforeldrene.Denne Jens Christensen er født år 1770 i Magisås, Salangen, som søn af Christen Jensen (1743-1829) og Ingeborg Monsdatter (1745-1781). Se også folketellingen år 1801: LenkeJens Christensen, døde 1823 på Mikkelbostad i Dyrøy. Bygdeboken nevner ikke et skifte efter ham, men måske findes der et ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I FT 1801 finnes bare to passende Jens Christensen i Troms. Jeg er enig med Simon i at den som bor på Løksa er den som er mest sannsynlig. Da har du jo også navnet på hans foreldre. En Ole Christensen fra Løksa var forresten fostersønn på Hundstrand i samme tidsrom. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her tror jeg du finner Ingebor Monsdtr. i 1763 LØXENBenific: Peder Hansen MJertrue Olsdr: KAndreas Pers: BSvend Persen BMons Nielsen MSyneve Olsdr: KIngebor Monsdr: BInger Monsdr: B Skal se om jeg finner Christen Jensen i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er Christen Jensen, foreldre og søsken på Magisaas i Salangen (Ibestad prestegjeld på den tiden) i 1763.Jens Olsen MKaren Kirstensdr: KEjner Hansen BHans Hans: BChristen Jensen BAne Jensdr: BVennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fond

Tusen takk for hjelpen til Simon og Åse! Kjempespennende detektivarbeid, virkelig imponerende research på kort tid!! Vil jeg kunne komme videre ved å skaffe en bygdebok for Salangen, - kjenner dere til om det finnes flere slike for området? Digitalarkivet har vel ikke flere muligheter så langt tilbake? Vennlige hilsener fra Rita F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg kan ta en titt i Registreringsbøkene for Astafjord der Salangen er med. Det blir dessverre ikke før litt senere i kveld.Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Astafjordbøkene, reg.bind, har Christen Jensen f.1743 på Myrland i Gratangen, foreldre Jens Olsen og NN (moras navn er ikke kjent),d.1829 Løksa, Salangen.Gift 1.1769 med Ingeborg Monsdtr. fra Løksa(1745-1781)Gift 2.1782 med Ingeborg Pedersdtr.(1745-1785)Gift 3.1786 med Gjertrud Hansdtr.Christens far var Jens Olsen f.1703 på Åkenes i Gratangen. Rundt 1733 bygslet Jens Olsen en del av Madsvik, Myrland i Gr. Da var han sannsynligvis allerede gift med datter til forrige bruker som var Karsten Andersen. Hennes navn er ikke kjent. Jens Olsen var visstnok en bedre fisker enn jordbruker, for noen år senere er han husmann på Hesjeberg, samtidig som han er en dyktig høvedsmann på fiskebåt.Når første kona døde står ikke nevnt verken i registreringsbindene I-IV eller i Gårdshistorie I for Gratangen, men i 1745 gifter han seg med enke Karen Christensdtr. fra Magisås i Salangen. Som du så i Skattemanntallet fra 1763 hadde han to barn boende på Magisås, Christen og Ane. I registreringsbind 3 er Ane oppført som f.1739 og med Karen Christensdtr. som mor, men det må være feil for da var Karen gift med Hans Einarsen og deres første sønn Einar var født i 1739.Sønnen Hans Hansen var født i 1743. Mye taler for at Christen er sønn av Karen Christensdtr. og oppkalt etter hennes far, men da må fødselsåret være feil på Hans eller Christen. Jeg vet ikke om kirkeboka for Ibestad (som er den aktuelle på det tidspunktet)går tilbake til 1745.Jens Olsen døde på Magisås i 1763.Det er to brukere med fornavn Ole på Åkenes rundt 1701, men det sto ingenting om hvem som hadde sønnen Jens. Du kan kanskje se i 1701-manntallet for Senja fogderi her på Digitalarkivet.Foreldrene til Ingeborg Monsdtr., mor til Jens Christensen, var Mons Nilsen f.1719, d.1778, Løksa i Salangen, gift ca.1743 med Synnev Olsdtr. f.1720, d.1773.Alle opplysningene er fra Astafjordbøkene, registreringsbind I-IV, utgitt 1992, og fra Gårdshistorie for Gratangen I, utgitt 2002.Vennlig hilsen Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her ser du at Karen Christensdtr. er enke i 1743 eller tidligere. Fogd Tønder døde i 1743 og blant hans papirer fantes en bok med notater over personer som hadde utestående gjeld til fogden. Hans Einersens enke har fått korn en gang i perioden 1739-1743 om våren.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fond

Hjertelig tusen takk og klem, det er et utrolig materiale som avdekkes! Skal kose meg med dataene i helgen, spesielt gøy at du er midt i området som slekten min har vært. Håper jeg kan komme med et par spørsmål til som jeg har når jeg har systematisert opplysningene. Jeg er født i 1952 og min far i 1901! Dette er en helt spennende opplevelse - få opplysninger fra en fjern fortid - via digitalarkivet. Hilsener Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.