Gå til innhold
Arkivverket

[#19766] Karen Hansdr f ca 1822, Skjeberg Prestegjeld


Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

Min tipptippoldemor bodde på husmannsplassen Mae i Berg 1865.Hun var da enke.Hun er der oppført som født 1822 i Skjeberg Prestegjeld.Hun hadde med sin mann Anders (Andreas ?) Gundersen datteren Gina f 1854 i Berg ( min tippoldemor ).Prøvde meg frem på FS,men fikk ingen treff ang Skjeberg, heller ingen vielse.Lå Rakkestad under Skjeberg på denne tiden?Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg finner ingen Karen HANSEN født i 1822. Skal sjekke 1821 og 1823...Rakkestad har vel hele tiden vært eget prestegjeld. ( Men rett gjerne på meg, hvis jeg er helt ute av det!)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Skjeberg KB 1815-1830, s. 80nr. 42:Karen Hansdatter født 15.08.1823, døpt 21.09.1823 i Skbg kirke.Foreldre: hsmd. Gunder Hansen og Johanne Eriksdatter Sætre under BørgenFaddere: hsmdk. Lovise Larsd. Haugen, do. Kirstine Hansd. Sætre, Pig. Kistine Voldevad. ??, Ungk. Peder Gulbrands. Haugen, hsmd. Ole Andersen Kala, Ungk. Ole Andersen Sarp.Navnetradisjonen og prestens tradisjon for å føre etternavnene i kirkeboken trosser denne innførselen, så jeg tror vel egentlig ikke at det er riktig person, men det er greit å ha henne i bakhodet. Jeg skal se om jeg kan finne andre som passer bedre.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

1823Pag. 82nr. 54NB.F: 14. Septemberkaren HansdatterHjemmedøbts. 29. septbr.Stadfestet i Ullerød Kirke17. December Foreldre:pig. Berthe Andersdatter M??berg anmeldte som barnefader Hans Olsen, ?? Salbo, fra Frider??hmm.. faddere.. ;) Kanskje Magne kan hjelpe deg der? Moderens pg faderens 4de barn Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Skjeberg KB 1815-1830, s. 82nr. 54:Karen Hansdatter født 14.09.1823, hjemmedøbt d.28de Septbr., stadfæstet i Ullerød Kirke d. 7de Desembr.Foreldre: Pig. Berthe Andersdatter Stabbetorp anmeldte som Barnefad. Hans Olsen gewor??ben?? Soldat fra Fridrik??hd??Faddere: humdsk. Sigri Jacobsdat. Talleberg, Pig. Grethe Hendriksdatter do., do. Marthe Olsdatter Branstorp, Gdmd Johannes Jensen Talleberg, Soldat Anders Andersen ??, Ungk. Ingebret Larsen Vestberg.Anm.: Moderens og Faderens 1te Barn.Finner vi vielsen også, får vi nok svar på hvem som er den riktige Karen...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Et lite tillegg...mulig uvesentlig, men kanskje heller ikke...Nest siste fadder: Anders Andersen ser ut til å komme fra Fdshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Jeg kommer med en liten hypotese, uten å ha sett om jeg kunne finne dem viet i Skjeberg.Jeg går ut fra at det er den siste dåpen som er den riktige. Ettersom faren er fra Fr.hald, de i FT1865 bor i Berg, fikk datteren Gina i Berg i 1854 og enda et barn i 1859 i Berg, vil jeg også tro at Karen emmigrerte til Berg at at de giftet seg der.Lill: Har du funnet din tippoldemor i MINI-bøkene for Berg? Ellers kunne det jo tenkes at hun kunne være født i Skjeberg.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Magne!Begynner ikke gårdsnavnet på moren til Karen i innlegg 6 og 7 på M? Synes det står Molteberg...? Eller.. det er kanskje to b'er der ja...og stedsnavnet til faren og soldat anders andersen, ikke fredrikstad?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei Min tippoldemor Gina er døpt i Berg 12.11,1854. Foreldre Anders Gundersen og Karen Hansdr.De bodde da på plassen Mae ifølge kirkeboka for Berg. Ginas søster Karoline er døpt der 10.5.1857. I folketellingen for 1865 er begge søstrene satt bort til andre.Har ingen opplysninger om deres foreldre unntatt navn og opplysningen jeg har i innlegget mitt.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Fra FS: Foreldre:Karen Hansdatter og Anders GundersenBolette Marie Andersen dåp: 15.12.1844, Berg Østfold Andreas Andersen dåp: 22.09.1850 Gina Andersen dåp: 12.11.154, Berg, Østfold Caroline Andersen dåp: 10.05.1857, Berg, ØstfoldForresten så er det mellom 1832 og 1847 født 6 barn med foreldre med det samme navnet som foreldrene til Karen Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

For å ta det første først...Torunn: Jeg kan ikke få morens bosted til å bli annet enn Stabbetorp. Ser du på M`en i innførselen over kan du sammenligne.Faren og nest siste fadders bosted kan jeg ikke tyde så sikkert at jeg vil gå god for det.Karen Hansdatter og Anders Gundersen giftet seg ikke i Skjeberg i tidsrommet 1840 til 1854. For å finne dem viet, må nok Berg MINI sjekkes.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Magne! Du har rett!En annen ting. Ettersom det står at det er moderens og faderens 4de barn, burde det jo finnes 3 andre barn. Det er vel en sannsynlighet at disse også finnes i Skjeberg? Ettersom moren er på Stabbetorp.Jeg gjorde et søk på FT 1801 for Skjeberg, og det var 66 som hadde Berte eller Berthe som fornavn. Birthe var ikke et alternativ.Under Hafslund er denne Berthe et alternativ: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10115&variabel=0&postnr=1069&fulle=true&spraak=n>Lenkenr. 1069, hun har iallefall en Anders som far. ( Ligger Stabbetorp under Hafslund?) Denne Berthe er på Langsholt Søndre: Lenke Alternativ 3 under Næss: Lenke nr. 1715På Rønnild Vestre, Berte Andersdatter, men det kan se ut som hun har tatt morens etternavn. Lenke Under Skjeberg Prestegaard: nr. 1983 Lenke På Skieltorp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg kunne ikke gi meg.. på pag. 53, 1820 no. 2 ( nederst på siden) står det følgende:no. 2NB9. november Anna (Anne) Hansdatter hjemmedøbt confir. i Skbg Kirk. d. 10. Decpig. Berthe Andersdatter født barn paa Sto?? nordre andg. til Bf: Hans Olsen, Gevorben Soldat ved 4 Compagni i Fredrikstad ( mener det står stad og ikke hald, for hvor er l'en før d? ) Faddere: kone elen olsdt. ?? : do. Aniken J??dt. ?? p. Anne ?? (faddere kan nok tydes bedre ja.. )Anmerkning: Moderens 3de Leirmaal og fad, 2 ?? 3Dette må vel være en søster av Karen?Har også funnet en Berthe Andersdatter som får et leiermaalsbarn på pag. 38 no. 26, men dette er med en annen far.Kanskje Berthe og Hans kom flyttende til Skjeberg?Håper du har fått noe hjelp da Lill!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiTakk for alt arbeidet som er gjort. Her er det mye å sette seg inn i.Min oldemor Gina ble forresten gift i Skjeberg 1876,har dette i et annet innlegg.Jeg får oppsummere alt dette og finkjemme kirkebøkene for de aktuelle områdene.Takk igjen! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Lill! Et lite innlegg til: På pag. 71 ( i samme kirkebok) nr. 29/1822 står en Helvig Andersd. Stabbetorp som mor til et barn. Kan dette være en søster til Karen?Får håpe du kommer deg litt videre. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Torunn: Nei, Stabbetorp lå ikke under Hafslund.Til innlegg 20: Karen het da Hansdatter? Da kan ikke helvig Andersdatter være søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Magne.Helvig Andersen nevner jeg som mulig søster av Berthe/Birthe Andersdatter, som er mulig mor av Karen Hansdatter. gikk litt fort unna i svingene.. Helvig Andersdatter står oppført som mor.De bor begge på Stabbetorp, så.. Men det trenger jo ikke å være at de er søstre.Anne Hansdatter er en mulig søster av Karen.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiFant mine aner idag i kirkeboka for Berg. Karen Hansdr og Anders Gundersen giftet seg der 15.4.1845. Han var enkemann,46 år.Hun var 22 år. Begge er født i Skjeberg. Fedre : Gunder Larsen og Hans Olsen. Anders døde 1858. Ved det første barnets dåp er den ene fadderen Kari Gundersdr,er nok Anders søster.Hun bodde også på Mae under Hjelmungen.Tror denne Gunder Larsen er husmannen under gården Grunsøe Østre i FT 1801 Skjeberg. Har dere opplysninger om disse ?Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.