Gå til innhold
Arkivverket

[#19775] Lille-Elvedalen


Gjest Annette Hölen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annette Hölen

Återkommer till Er på Brukarforumet med hopp om ytterligare hjälp med Charlotta Lovisa Leverin 1859 27/10 Sunnersberg som gifte sig 1879 4/11 med Peder Nilsen 1862 6/10 Sörhus. Jag har fått hjälp av Er att finna barnen, Nils f.1881 men dotter Ingeborg och son Johannes saknar jag både födelsedatum och dödsdag. Även Charlotta Lovisas dödsdatum och dödsorsak är intressanta för mig. Jag har kontaktat Norsk Forskningscenter om hjälp för 8 månader sedan men inte fått något svar från dem. Nu står mitt hopp att någon kan hjälpa mig. Vänliga hälsningar Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du forsøkt Statsarkivet i Hamar? Kirkebøkene for Alvdal (Lille Elvedal) oppbevares der, og hvis barna er født i området, bør det være mulig å spore dem?statsarkivet.hamar@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Det tok meg lang tid å finne ut at Lille Elvedalen er idag det samme som Alvdal. Kanskje andre har stött på dette navne-problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Og litt lenger sør ligger (logisk nok) den andre elvedalen - Stor-Elvdal, som med litt omskriving har beholdt sitt navn fra gammelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg kan ikke se dette folket i Alvdal mellom 1879 og 1899. I Alvdalsboka nevnes det at Peder Nilsens datter, Ruth, født 1892, ble født på Tynset, så kanskje svaret ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Ingeborg ble født på Tynset 27.08.1886. I folketellinga 1900 bor hun på gården Sørhus nordre i Alvdal sammen med onkel, tanter og bestemor [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00438&variabel=0&postnr=451&fulle=true&spraak=n>Lenke. Hun ble konfirmert i Alvdal 06.10.1901, og døde der 25.11.1904 av tæring. Eldstebroren Nils Johan ble født 15.08.1881 og utvandret 20.10.1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Tack alla snälla släktforskare. Peder Nilsen gifte om sig, troligtvis dog Charlotta Lovisa. Varför Ingeborg bor hos sin farmor och fastrar isället för hos sin pappa kan man väl bara spekulera i. Underbart att Ni fann Nils Nilsen med familj, yngsta dottern har ju sin farmors namn. Hur vet du att han dog 1954 återvände han till Norge? Jag har varit i kontakt med Stadsarkivet i Hamar men de hade inte tid att hjälpa mig, kunde bara bekräfta giftemålet mellan Peder och Charlotta. Jag blev rekommenderad att engagera privat forskare alltså Norsk Utvandrermuseum och Forskningssenter men inget hört från dem på 8 månader. Är fortfarande intresserad av Charlottas och Johannes öde. Vet att Johannes dog som liten. Ska nu söka Nils Nilsens familj på Ellis Island. Många hälsningar Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Hei igjen, Jeg fant mer i kirkebøkene for Tynset: Johannes f. 24.12.1884, døde 24.12.1885 av bronkitt. Charlotte Lovise døde 15.11.1886 av tæring. Opplysningene om Nils Johan er hentet fra bygdebok for Folldal. Han var gift med Kari Olsdatter Nilsgard fra Folldal. I boka 'Utvanderhistorie for Folldal' av Vidar Støen, står det enda litt mer om denne familien etter at de utvandret, hvor de bosatte seg osv. De hadde to barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Torill Hokstad! Hjärtligt, hjärtligt tack för att du har tagit dig tid att hjälpa mig. Charlotta Lovisa var min farfarsmors syster. Hennes far och 4 systrar emigrerade till Minnesota 1883. Jag har lyckats hitta hennes far och en syster i Minnesota. Det måste vara en fantastisk bok du har att läsa i. Kan jag be dig om ytterligare upplysningar om var någonstans Nils Johan med familj bosatte sig i Amerika och namnen på de två barnen de fick. Kanske jag genom Nils Johan kan hitta de övriga systrarna Leverin. Många många hälsningar från en tacksam Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg nr. 8 av Torill Hokstad Steivang: Vedrørende 'Utvandrerhistorie for Folldal' - står det noe om slekten Flyen der?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Til Annette: Følgende er hentet fra Vidar Støens bok 'Utvandrerhistorie for Folldal': Kari Olsdatter Nilsgard og Nils Johan Nilsen bosatte seg i Kelliher, Minnesota. Familien var ei tid i Cameroon, Wis., før de tok homestead ved Upper Red Lake i nordre Minnesota omkring 1909. De to eldste barna døde, Ole den 24.06.1907, og Charlotte den 05.03.1906. De fikk to barn til: 1) Solveig Margrethe f. 19.04.1907, Blackduck, Minnesota. Gift med Russel Hammond f. 22.10.1910 fra Lake Crystal, Minnesota. Bosatt i Forest Lake, Minnesota. Ingen barn. 2) Kenneth Arthur f. 28.08.1913, d. 16.02.1980. Gift med Anne Louise Iverson f. 13.08.1913. Bosatt i West Fargo, Nord-Dakota. Kenneth har en datter som antagelig er i live, men det er vel ikke lov å legge ut info om nålevende personer her.Til Dag: Joda, både Nordre og Søndre Flyen. Hvem er det du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til Torill: Jeg stammer fra Søndre Flyen. Min tippoldemor var Mari Larsdatter Flyen (14. mars 1859-20.februar 1933), gift med Ole Tollefsen Hoelseth fra Åmot i Østerdalen. Mari var datter av Lars Olsen Flyen (1823-1909) og Ingrid Estensdatter Trysilplass (1831-1881). De fikk etter det jeg forstår 14 barn, hvorav ihvertfall 3 havnet i Amerika: Esten Flyen, f. 23. januar 1861, d. 28. januar 1942 i USA; Ingrid Flyen, f. 16. juli 1862, d. 13. juli 1940 i USA; Marit Flyen, f. 23. oktober 1867, d. 8. oktober 1942 i USA. Alt ifølge min oldefars sirlig nedskrevne notater. Står det noe om disse, og. ev. andre, fra Søndre Flyen, så er jeg interessert i å høre om det. Har du informasjon om hvordan man skaffer seg nevnte bok - hvis du mener den er verdt å anskaffe seg? Jeg har jobbet lite med Flyen-slekten hittil, men synes det er fint å samle oppl. for senere forskning. Det må ha vært noe kontakt mellom den norske og den amerikanske familien siden min oldefar (d. 1954) fikk notert ned dødsfallene deres.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Torill! Ett hjärtligt tack till dig. Det blev inte många efterlevande på Charlottas sida men jag ska försöka hitta Kenneths dotter och hennes ev. barn. Detta var min kontakt med Norge hittills i min släktforskning men man vet aldrig vad outforskad linje i Bohuslän kan ge. Hälsningar Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Til Dag: Det er tre hele sider om Flyen søndre her. I søskenflokken du nevner var det var det 6 som dro til Amerika. Kari, Esten, Ingrid, Lars, Marit, Ingeborg. Forfatteren har egen hjemmeside hvor du kan bestille boka: http://home.no.net/vsno/index.htm Ellers kan du vel få lånt den via biblioteket også, hvis du har lyst til å kikke på den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til Torill: Tusen takk for opplysningene, boken ser spennende ut. Oldefars notater var visst ikke helt oppdaterte... Jeg ser nå at nevnte Lars Flyen, f. 2. januar 1864, var eier av et nytestamente (fra 1868) som han mottok som faddergave av Kari Olsdatter Bransnes. Testamentet ble gitt videre fra Lars til min oldefars eldre bror Thorvald Victor Hoelseth (1881-1882) i 1882. Skulle nok ha sjekket flere kilder enn oldefars notater før jeg kommenterte antall søsken til tippoldemor som emigrerte, da bygdeboken ihvertfall angir at 5 av søsknene dro over. Hvis Lars dro 2. juni 1882, var vel gaven til nevøen (21. mai 1882) svært bevisst i så måte.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.