Gå til innhold
Arkivverket

[#19777] Kari Olsdtr. f.ca 1825 Tynset,Hedmark (Veltstuen) Hvem var foreldrene?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kari Olsdatter var født rundt 1825.Ved en anledning er det nevnt at hun kom fra Veltstuen i Tynset.Hun giftet seg med Johan Bredal Andreassen Barbo fra Talvik i Finnmark. Her er familien i 1865. Lenke De giftet seg trolig rundt 1846/47, men jeg vet ikke om det var i Talvik eller et annet sted. Finnes gården Veltstuen nevnt i noen bygdebok fra Tynset, og er Kari Olsdatter nevnt der med foreldre? Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne svar på spørsmålenen mine. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant i alle fall en Kari Olsdt fra Tynset som kan passe noenlunde med alderen :Kari OLSDRBirth: 26 Dec 1823 Place: Tynset, Hedmark, NorwayChristening: 25 Jan 1824 Place: Tynset, Hedmark, Norway Father: Ole LARSEN Mother: Anne MORTENSDRSource Information: Batch Number: C424313 Source Dates: 1790 - 1879 Film or Fiche Number: 124467 Collection Details: Tynset; Den Norske Kirkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Og dersom dette er rette Kari, så er mor hennes : Anne Mortensdtr f. 1797 gift 14/4-1819 med Ole Larsen som døde 22/2-1850 besteforeldre : Morten Simensen og Kari Olsdtr alle fra Tynset.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tipper på denne allikevel for det er hun som er nærmest 40 i 1865. Finner ikke giftermålet hennes.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kjellaug og Berit for innspill.Jeg har registrert flere personer med Olsen/Olsdatter som etternavn i Talvik med bakgrunn fra Tynset.Der er en Ole f. ca 1829 , Simon f.1811, Marit f.1819, Brynhild f.1823.De har alle det til felles at jeg på FamilySearch IGI finner dem med samme foreldre , Ole Simonsen og Ingeborg Blostrupsdtr.På DIS Norge har jeg funnet en oversikt knyttet til bygdebøker fra Tynset som sier at Ole og Ingeborg flyttet til Alta.Det er derfor grunn til å tro at også Kari er datteren deres.Men jeg skulle gjerne ha fått det bekreftet.Så dersom noen har tilgang til nevnte bygdebøker , eller på annet vis kan kaste lys over dette hadde jeg blit meget glad.Jeg antar at Kari og Johan giftet seg i Talvik hvor de fikk barn i 1847.Ekteskapet kunne bekreftet hvem faren hennes var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da burde du kanskje sette opp en ny melding og nevne denne Karis mann i Alta, det er jo tvilsomt at noen fra Alta kikker på denne-:)Jeg har ferie for tiden og derfor god tid til å kikke rundt i det som er digitalisert, men det ser ikke ut for at du kommer lenger her uten hjelp fra Alta.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Kjellaug.Jeg er først og fremst på jakt etter Karis opphav.Dersom noen har tilgang til bygdebøkene for Tynset/Alvdal, kunne et oppslag der kanskje ha gitt svar på om Ole og Ingeborg er Karis rette foreldre.Karis mann har jeg rimelig kontroll på.Men dersom jeg ikke får bekreftelsen jeg trenger på dette innlegget, kan det være aktuelt å lage et nytt innlegg for få hjelp til å finne ekteskapet mellom Kari og Johan i Alta/Talvik. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Din Ingeborg står oppsatt med farsnavn Larsdtr da de giftet seg den 29.6-1811. Og da finner du 7 barn med disse foreldra på VI/FS. Sigrid 1812, Simen 1814, Lars 1817, Marit 1820 (gift i Talvik), Peder 1823, Bersvend 1826 og Bersvend 1831.Finner ikke noen Kari blant disse, men det trenger ikke mene at hun ikke kom fra samme familien. De kan jo og ha vært i slekt med henne på en annen måte. Men det vil vel bare ekteskapet deres vise hvem hennes foreldre eller ihvertfall far var - dersom det står noe der.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var jo og en Kari Olsdtr fra Tynset som var født den 28.10.1825 - hun blir jo akkurat 40 i 1865. Her var foreldra Ole Eriksen og Marit Mortensdtr.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen. Dersom du søker på FamilySearch IGI Norge/Hedmark med Ole Simensen og Ingebor Blostrupsdr (skrives slik) får du opp at de fikk 10 barn mellom 1809 og 1829. Simon 1811, Ole 1815 og 1828, Marit 1817 og 1821, Kari 1825, Blostrup 1809, John 1819, Ingebor 1823 og Charl 1829.Dette, sammen med opplysningen på DIS-Norge om at Ole og Ingebor flyttet til Alta gjør meg rimelig sikker på at dette er ' min ' Karis foreldre.Kari og Johan giftet seg ikke i Alta.De kirkebøkene ligger her på Digitalarkivet.Jeg tror derfor de giftet seg i Talvik, men der finner jeg bare 1865-1875. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Når det gjelder Kari Olsdtr. f. 26.12.1823, så er hun som nevnt tidligere, datter av Ole Larsen Hansmoen og Anne Mortensdtr. Simatrøen. Ole og Anne er mine 2xtippoldeforeldre, men om Kari har jeg bare notert, fra bygdeboka, at hun ble gift på Holmentrøen i Tynset. Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe mere om henne, og navnet Veltmoen kan jeg ikke huske å ha sett. Men jeg leter videre! Ellers var det flere Kari, og mange fra Tunset flyttet nordover. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det jo mer enn rimlig at du har funnet den rette selv, synd du ikke satte opp alt du hadde i første melding-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg vil bare tilføye at det er en gård Vetlholmen eller Veltholmen i Tynset. Den har gårdsnr.45. 'Min Kari' ble gift med fanejunker Erik Olsen Holmen fra førnevnte gård, og det står ikke noe om at de flyttet fra Holmentrøen og nordover, så det er sikkert ikke dem.Erik Olsen var f.1822, så den rette Kari kan ha vært hans søster. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Dette likner veldig på dette emnet:17508: Simen Simensen, Talvik og kone Marit OlsdatterEllers står det Fenfjå i innlegg 22, i det omtalte emnet. Så vidt jeg husker, så skulle det stå Fensjå i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen.Ved å følge henvisningen til debatt 17508 fikk jeg bekreftet at Kari Osldatter var datter av Ole Simensen og Ingeborg Blostrupsdtr.(Se innlegg nr.22)Til Kjellaug.Da jeg laget innlegget hadde jeg ikke funnet den informasjonen.Det var funnet på DIS-Norge som satte meg på rett spor. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.