Gå til innhold
Arkivverket

[#19778] Oppslag: kirkebok Vang/Ringsaker/Hamar-området


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Har noen kirkebok for Hamar/Vang eller omegn rundt 1920? Kan dere hjelpe meg med en ting? Jeg leter etter vielsen til Halvor Andersen Helleberg og Helga. Jeg vet ingenting om denne Helga, selv om hun var min oldemor... Skulle gjerne visst pikenavnet hennes og hvor hun kom fra etc.Oldefar Halvor Andersen Helleberg ble født 30/9 1900 i Venstøp, Gjerpen, Telemark. Han flyttet til Ringsaker/Hamar-området rundt 1919 (faren hans var fra Ringsaker). Sannsynligvis giftet han seg med Helga rundt 1919-1921. De fikk fem barn, Reidun, Egil, Ruth (f. 1923), Ragnhild (f. 1930) og Willy (f. 1933). Helga døde ganske ung (rundt 1947?), sannsynligvis av rakitt/engelsk syke.Et annet alternativ kan være at han traff Helga i Telemark og giftet seg med henne der før han flyttet til Hedmarken, men jeg tror mest på den første løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! Det er ikke mye jeg kan hjelpe deg med men jeg har funnet noe. Willy er født på Hamar 1-1-1934 dpt 1-4-1934. Foreldre: Anders Helleberg og Helga Rasmussen og de bodde Sandvika i Ottestad. Stange kommune. Helga skal være født 30-5-1903.Hvor? Fant de ikke viede i Vang eller Hamar.Spørs om de er viet i Stange eller Ottestad. Jeg kan prøve og se etter i neste uke.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Tusen takk! Det var da mer enn jeg visste fra før! :) Hva slags kilder har du brukt?Det eneste jeg stusser litt over, er fødselsåret til Willy - han er født 1.1.1933, ikke 1934. Dette er jeg 100% sikker på - sjekket tilogmed i skattelistene :)Det er forresten litt rart at oldefar står oppført som Anders Helleberg - faren hans het Anders, men selv het han Halvor (Andersen) Helleberg.Hvis du finner noe mer, tar jeg imot alt med stor takknemlighet :)Vennlig hilsen Lene Hovland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! Selfølgelig skal det være Halvor.Hadde det litt travelt.Beklager. Det var en som leste mikro fishen for meg i Hamar.Skal sjekke en gang til men det blir i neste uke for jeg skal reise bort en tur. Skal se etter Helga i Hamar- Stange-Ottestad om jeg finner henne som død der.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! Jeg stakk en lite tur og såg etter Willy. Jo du hadde rett.Han så i klokkerbok og jeg så i kirkeboka for Hamar. Willy født 1-1-1933 dpt 1-4-1934 altså over et år etter.Faddere: maskenist Johan Rasmussen h Marthe Storhamar. fru Nina Rasmussen Marsenist Rolf Rasmussen. Dette er tydligvis søsken av Helga. Hun døde ikke i Ottestad-Stange-Hamar-Furnes-mangler Vang og Ringsaker.Fant heller ikke de som gifte i Stange-Ottestad-Hamar-Vang. Egil Anders f 28-2-1928 dpt 18-3-1928 i Hamar. Halvor er da stikkingsformann ved jernbane.Du skal få faddera litt senere. Hvor er de andre født? Skal ta meg tid og se etter Helga som født i kirkene omkring Hamar for vi har datoen. Helga er ikke født i Vang H.mvh Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Nok en gang tusen takk for bryet. Lurer forresten på hvorfor Willy ble døpt 15 måneder gammel?Forstår jeg deg riktig når du mener Johan, Nina og Rolf er Helgas søsken? Og Marthe Storhamar er kona til Johan?Når de gjelder de andre søsknene, så trodde jeg alle var født i Hamar. Reidun vet jeg ikke fødselsåret til, men tror hun er eldst, Ruth skal være født 29.05.1923, Egil altså 28.02.1928, Ragnhild 15.08.1930, og Willy sist 01.01.1933. Hvis du finner dåp på søsken, så er det kanskje flere faddere som kan gi oss noen spor?mvh Lene Hovland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Lene!Jeg har en opplysning til deg om en nålevende medlem av denne familien viss du sender meg din e-post adresse. b-vestha@onlin.noMVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! Jeg fant ikke Helga født i Stange eller Hamar. Men jeg ser du får hjelp her så lykke til videre i ditt arbeide.mvhMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! Det skal ikke være så lett alltid.Jeg får nok ta meg en tur til i neste uke og lete videre rundt Hamar.Hun er nok død rundt her.. Det er litt problemer for vi får ikke lete i kirkebøkene etter 1936 men de gjorde et unntak i dag og bladde og så etter. Men spørs om de giftet seg før de kom til Hamarområde. hustru Marthe og Storhamar er bosted. Det er litt pussig at de faddera hadde Rasmussen som etternavn og ingen fra hans side. Jeg får se om jeg finner Johan og Rolf som gifte i Hamar om det står noe om dem.mvh Mai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Lene! De hadde et barn til som heter Henry. Han er født7-7-1924 dpt 23-11-1924 de bodde da Grønnegata 62, Hamar Faddere: Mina B. Berthe Rasmussdatter far Halvor og Folke Haga. Jeg har noe mer og vil ta det på privaten hvis det er i orden. E-mail sg-huso@online.nomvhMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.