Gå til innhold
Arkivverket

[#19787] Vogsmed Peder Henriksen fra Hof, bosatt i Tønsberg 1900


Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Er det noen som kjenner til denne familien, eller etterkommere? Jeg har hatt etterlysningen liggene lenge på Dis-Vestfolds etterlysninger. Men ingen napp.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!På FS finner jeg at Peder Henrikson gifter seg med Josefine Johansdtr. i Ramnes 19.3.1894. Brudgoms fødselsår oppgitt til 1871 og far Henrik Paulsen. Brudens fødselsår er oppgitt til 1872 og far Johan Kristian Kristoffersen.Ved nytt søk på FS finner jeg Josefines foreldre: Johan Christian Christophersen gifter seg 8.7.1864 i Ramnes med Anne Syrine Christophersdtr. (Både brudgoms og bruds alder oppgitt til 20 år)Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Døbte, Hof kirkebok, MINI 6, 1851-1877, kort 6/15, s.175b-176a, nr.44: Peder, født 20.10.1871, døpt 26.11.1871. Foreldre: Leilending Henrik Paulsen og Johanne Mathilde Svendsdatter (1861-1833-18??). -Filmingen av kirkeboken er dårlig, men kan se at en av fadderene heter Ole Eriksen.Vet du noe mere om familien, ang. Hof så skal jeg se om jeg ikke finner mer... Ministrialboken for Hof stopper i 1877, får derfor ikke funnet mer om Peder Henriksen etter da. NB! Det finnes klokkerbøker som passerer 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Henrik Paulsen (f.22.11.1840, døpt:20.12.1840, d.31.05.1878) og Johanne Mathea Svensdatter gifter seg i Botne 31.01.1867 ifølge FamilySearch. Hans far: Paul Halvorsen, hennes far: Svend Johannesen.Henrik's søsken:1.Døbte, Hof kirkebok, MINI 4, 1814-1843, kort 3/9, s.151, nr.14: Grethe Maria, født 01.07.1834, døpt 13.07.1834. Foreldre: Paul Halvorsen Stigen og hustru Inger Hansdatter.2.Døbte, Hof kirkebok, MINI 4, 1814-1843, kort 3/9, s.163, nr.2: Hellene, født 25.11.1835, døpt 20.12.1835. Foreldre: Paul Halvorsen Stigen og hustru Inger Hansdatter. *Hjemmedøbt af Olava Xstensdatter.3.Døbte, Hof kirkebok, MINI 4, 1814-1843, kort 3/9, s.190, nr.14: Ellef, født 15.07.1838, døpt 22.07.1838. Foreldre: Gaardmand Paul Halvorsen Stigen og hustru Inger Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Henrik Paulsen's foreldre Paul Halvorsen og Inger Hansdatter i folketellingen 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0714&kenr=001&bnr=0074&ln=00>LenkeHenrik Paulsen's bror Ellef Paulsen i folketellingen 1865: LenkeHenrik Paulsen's bror Hans Jørgen Paulsen i folketellingen 1865: LenkeHenrik Paulsen's bror Ellef Paulsen i folketellingen 1900: LenkeHenrik Paulsen's bror Hans Jørgen Paulsen i folketellingen 1900: LenkeHenrik Paulsen's bror Timand Paulsen i folketellingen 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Du verden for respons!Jeg vet mye bakover på Peder.Det er etter morens død i Hof, 1891, at sansynligvis Peder, Sven og Marthe flytter til Tønsberg. Har ikke funnet dem utflyttet i kirkeboken for Hof.Sven får min bestefar i 1899, gifter seg med oldemor i 1902 og dør i 1903. Det er ei søster som blir igjen i Hof. Hun heter Inga Mathilde, født 1867 i Botne.Hun står som døvstum i 1900-tellinga. LenkeHun døde i 1900-1901.(Har ikke de opplysningene foran meg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Er du interisert i flere opplysninger eller at jeg skal finne datoer/kilder for deg så gi meg et hint!!! Skal prøve å få til, men det kan ta en stund før jeg får svart deg igjen... Fint at jeg kunne hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Takk skal du ha.Jeg er ute etter opplysninger om f.eks. når de flyttet fra Hof.Peder gifter seg i 1894, Ramnes, så det må være før det. Men sansynligvis etter morens død i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Sjekket i går kveld gitemålet til Peder i Ramnes.Der står det at bruden var fra Nyhus i Ramnes, brudgommen fra Hof. Det står også at han var smed og bodde på Grette i Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg vet ikke hvor mange barn Peder og Josefine fikk, men Folketellingen for 1900 nevner barna Jenny Sofie, f. 1893 og Sigurd f. 1898Er interessert i å finne etterkommere av disse, og evt. andre barn.Er det noen som har noen tips til å finne diss da problemet er opplysninger etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

I DIS sine Gravminner finner jeg en Sigurd Henriksen f. 12/11 1898, død 15/8 1969, Østre Aker kirkegård.Men det gjennstår å finne ut om det er riktig Sigurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Har fått kontakt med nevøen til denne Sigurd som er gravlagt på Østre Aker. Han skal kikke etter opplysninger som kan avkrefte/bekrefte om det er person. Men fødselsdatoen stemer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Det er riktig Sigurd som begraves i Østre Aker.Han giftet seg 5/4 1949 i Oslo med Hjørdis Henrikke Borge( fra Horten, f. 1903.Kan familien ha oppholdt seg i Horten etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Så langt er det funnet 3 barn:Jenny Sofie f. 1894, Gjelstad i Våle, død 1979, Sem.Sigurd f. 1898 Tønsberg, død østre Aker 1969.Signe Johanne f. 1896 Vivestad, død 1899 Tønsberg (funnet av Liv Ofsdal,takk!) Jenny Sofie giftet seg i Tbg 1917, med murer Julius Konrad Andreassen, f. 1895,fra Moskvil,Borre.Død 1964, SemDe får sønnen Bjarne Vilford , men han kan være i live, har fødselsdato.Flere barn har jeg foreløpig ikke funnet.Ved sønnen Bjarne sin fødsel står det at familien bor på Sollyst, Laane.Finner dem ikke i bygdeboka for Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Nå har jeg funnet flere barn. Signe Johanne( ikke hun som døde i 1899) født 18.10.1902.Bosted i Møllebakkveien,Tbg.Tvillingene Alfhild og Borghild f. 1.10 1905, Bosted i Danakleven,Tbg.Finner Borghild Køhler og Alfhild Nilsen med samme fødslesdato, død 1992 0g 1995, (gravminner i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Glemte: Dette var barn av Peder og Josefine, søsken til Jenny Sofie og Sigurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Løfter dette opp igjen. Noen som vet hvordan jeg kan finne opplysninger om Peder Henriksen, vognsmed, bosatt i Tønsberg før/etter 1900?Mulig det er han som er nevnt i boka om Arbeiderbevegelsens historie, Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant Signe Johanne født 18 Okt 02 sin vielse i Tønsberg. Mann Johan Edvard Johansen f 27 Mars 99 Stallkar. Viet 29 Nov 1923. Side 35 nr 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Takk takk! Hyggelig at du fant denne vielsen.Dette hadde jeg ikke.Har mye slekt, ganske nær slekt som jeg ikke kjenner, i og rundt Tønsberg. Men siden det er så vanskelig å lete etter 1900, blir det vanskelig å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Pga. at Hanne fant vielsen, så har jeg funnet at Signe Johanne og mannen fikk en sønn året etter, 6 mai, Alf Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.