Gå til innhold
Arkivverket

[#19790] Død i utlandet


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Svarene på dette spørsmålet er mange, og vil avhenge av omstendighetene rundt dødsfallet og den døde, og ikke minst tiden når dette skjedde.Dersom den som dør i utlandet er hjemmehørende i Norge, vil melding bli sendt til presten på hjemstedet, som fører inn dødsfallet (uten nummer om det ikke er noen begravelse), med nummer om det fulgte med noe som skulle begraves eller urne som skulle settes ned.Dersom det dreier seg om en nordmann fast bosatt i utlandet vil det nok i de fleste tilfeller ikke bli meldt noe tilbake til Norge, om det ikke er noe som skal behandles av skifteretten.Gjelder det sjøfolk som dør ute, skulle meldingen (bl.a.) sendes til mønstringskontoret, og registreres i protokoll/på registerkort der, og i tillegg meldes presten på hjemstedet og folkeregisteret m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Yngve. Takk for hjelpen så langt. Den jeg søker er broren til min tipp tipp oldefar. Han skal ha vært på forretnings reise i Frankrike(?) og død der. Jeg kan tenke meg at det var i tidsrommet 1920-1940. Gjelder forsatt første del av svaret ditt? Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.