Gå til innhold
Arkivverket

[#19802] Ane Olsdt Voldøyen Spjeldet Grandalsløkken- f ca 1830 i Gauldal - forfedre søkes


Gjest Torunn Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Berg

Jeg søker forfedrene til Ane Olsdtr (Voldøyen Spjeldet Grandalsløkken), f. ca 1830. Hun står oppført under navnet Ane Olsdtr Voldøyen i bygdebøkene for Støren. Ane ble født utenfor ekteskap, og jeg har ikke funnet noe opphav i Størenbøkene. I følge 'Bosetting og folkeliv i Horg' (bind II s 513) ble Ane gift med Haldo Arntsen Soknes (også fra Støren) og de bosatte seg i Grandalsløkken på Hovin. I Horgbøkene står det at hun kommer fra Spjeldet på Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg antar at Anne Olsdatter finnes under Spjeldet her Lenke i 1865. Haldo Arntsen 42 år finner jeg under Soknes. I FT 1900 under Grandalsløkken i Horg finner jeg Ingrid Haldosdatter f. 1868 (og Marit f. 1872). Jeg skulle tro disse var døtre av det nevnt paret.Det vil si at de må ha giftet seg ikke så lenge etter folketellingen for 1865. Du må vel i kirkeboka for å finne vielsen og på den måten få navnet på Annes foreldre. Bygdebøker som Størenbøkene fra begynnelsen av 1960 - tallet er svært tilbakeholdende med å nevne barn født utenfor ekteskap, men siden bygdeboka kaller henne Voldøyen, er hun sannsynligvis et eller annet sted derfra.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Fam. S. (VRI) fant jeg jeg følgende:Viet i Støren 14/5 - 1867:Haldo Arntsen, 44 år. Far: Arnt JohnsenAne Olsdts. 36 år, far Ole Gregoriussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

I kirkeboka for Støren står følgende: Anne Olsd. født 19. august 1830, døpt 5. september. Foreldre: Ungkarl Ole Gregoriussen Røv (?) i Surendalen og pige Margrethe Olsd. Schorvold. Faddere var Jacob Nielsen Engen og Marit Larsd. Engen. Finner ikke Margrethe Olsd. i bygdeboka og heller ikke på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Det er kanskje snakk om Skjærvold i Horg (Melhus). Det er ellers en Ole Greussen på Røv i 1801, men han er 14 år, så han vil i tilfelle ha vært ca 44 årig ungkar når han får Anna. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Skårvold er nok riktig, men jeg tror ikke Margrethe stammer derfra. Derimot kan det være verdt å sjekke Margrethe Olsd., 11 år gammel, på gården Tisløv i Melhus i 1801. Hennes mor var Ingebor Clausd., 42 år, gift med Jens Estensen (begges andre ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Berg

Tusen takk alle sammen! Uten tilgang til kirkebøkene har jeg faktisk slitt mye med denne. Ole Greussen på Røv synes veldig riktig. Margrethe Olsdt. kan se ut til å komme fra Skiervold i Horg eller Skorvold på Støren. Jeg finner henne ikke på noen av gårdene i 1801, men hun kan selvfølgelig være mye yngre enn barnefaren Ole Greussen Røv som var født ca 1886. På Skiervold i Horg er det i 1801 en ugift Ole Iversen på 26 år [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11648&variabel=0&postnr=2952&fulle=true&spraak=n>Lenke som kan være Margrethes far. På Skorvold på Støren er det flere Ole'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Jeg har også aner på Soknes og Spjeldet. Grunnen til at jeg nevnte Skjærvold, var at den har postadresse (i 1972) HOVIN. Det samme har Grandalsløkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Berg

Har fått hjelp til oppslag i Melhusboka: Margrete Olsdtr. Tisløv var oppført, men hun ble gift med Simen Larssen Husby i Buvika. Da ser det ut til at dette ikke var riktig Margrete. Vi har vel fortsatt to muligheter: Skiervold i Horg eller Skorvold på Støren. Som nevnt tidligere var det på Skiervold i Horg i 1801 en ugift Ole Iversen på 26 år Lenke som kan være Margrethes far. På Skorvold på Støren er det flere Ole'er Lenke som kan være mulige kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.