Gå til innhold
Arkivverket

[#19806] Familien Tovsland, Vinje (til Stoughton 1882)


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

The Eastside cemetery i Stoughton, Dane Co., WI fortel oss følgjande:Ole Tofsland 1871-1935Julia Tofsland 1869-1958og litt lenger borte:Torgus Tofsland 1839-1919Tone Tofsland 1849-1887Olaus Tofsland 1876-1936Knut Tofsland 1877-1958Anna Tofsland 1880-1925Dette er nok ''dine'' folk, men om det hjelper, veit eg ikkje. Hæge vart ofte ''amerikanisert'' til Hattie...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha for opplysningene. Kunne du oppgi en kilde (oversikt over gravsteder?)? Det eneste underlige er at Torgus kone i emigrantprotokollen oppgis til å hete Anne, mens kona, oppl. om alderen stemmer ellers overens, i oversikten for Eastside heter Tone. Anne/Anna er i dine oppl. blitt til ekteparets datter, 2 år gml. i 1882. Det er vel emigrantprotokollen som svikter?Når det gjelder min slektning Hæge Eivindsdatter Egeli, så forteller jo emigrantprotokollen at hun dro til Stoughton i Dane county, samme sted som hennes tre onkler og deres familie slo seg ned (samt en rekke andre fra Vinje). Da hun var 25 år under overfarten, er det overveiende sannsynlig at hun giftet seg før folketellingen i 1890. Hæge kan bli til Hage, Hattie og mange andre 'artige' varianter i USA, så jeg får starte et abonnement på Ancestry.com's folketellinger og starte søk etter henne samt broren Svein og moren Liv (som jf. Stølen:2002 skal ha reist over i juli 1885, men hun har jeg ikke funnet i protokollen).Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Du spør etter kjelda til opplysningane mine. Det er ei samling private kyrkjegardsavskrifter som eg for mange år sidan fekk tilsendt frå Professor Gerhard B. Naeseth i Madison, WI. Dei finst ikkje utlagde nokon stad på Internet!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Vågslid

Liv Tollefsdatter er oppført i en emigrantprotokoll fra Christiania juli 1885 på side 490 i Riksarkivet. Hun reiste sammen med Barbro Toresdatter f. i Røldal 1826 som bodde i Grungedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha for info. Gunnlaug Stølen skriver jo også juli 1885. Jeg forstår deg dithen at denne protokollen ikke er lagt inn i Digitalarkivet, så jeg må opp på Riksarkivet i stedet? Er den på microfiche?Dag T Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tror jeg følger opp med en liten kommentar her, for det kan jo virke utfra spørsmålet mitt som om jeg er veldig 'fersk i gamet', noe jeg egentlig ikke er. Jeg har holdt på med slektsforskning i 12 år nå, med mange besøk på Riksarkivet, men har ikke sett så mye på emigrantprotokoller tidligere, da jeg har sporet opp de fleste slektsgrenene i USA på andre måter. Emigrantprotokollene og lignende kilder gir jo for øvrig ikke annet enn en bekreftelse på at noen har flyttet ut av landet og kan, hvis man ikke har informasjonen fra før av, gi ledetråd på hvor de er blitt av, men gir for øvrig ingen konkret genealogisk informasjon (bortsett fra navn og alder), bare tilleggsinformasjon. Jeg må uansett sette meg inn i og jobbe med folketellingene i USA for å komme videre her.http://www.geocities.com/dagtho/ekeli.htmlDag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.